Brussel - Antwerpen - Amsterdam.

Gestart door Peter, 22 oktober 2012, 09:41:55 AM

janjozef

Het resultaat is dat de ik met de IR-trein vanuit mortsel oude-god een ommetje mag maken via de luchthaven en hierdoor 6 min later vertrek en 12 min langer onderweg ben totaal dus 18 min kwijt ben s'morgen, natuurlijk kan ik een half uurtje later vertrekken en bin ik niets kwijt 's morgen, maar dan zit ik 's avonds aan dat ommetje en 20 min kwijt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railtravelmanager

dag Jan,

de Fyra zit toch niet in het rijpad van de IR ?

jouw IR rijdt vanaf Mechelen via lijn 25N naar luchthaven en zo naar Schaarbeek, terwijl de Fyra oude lijn 25 volgt via Vilvoorde want ik dacht dat Fyra ook al is het moderne HST niet over lijn 25N mocht rijden voorlopig ...

Fyra vertrekt Antwerpen Centraal uur .03 jouw IR uit Centraal op het uur .09 of .36 dus na Fyra of ver erachter  :)

Erwin
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

stefanic

Even toelichten:
Fyra vertrekt om u06 in Antwerpen, niet om u03 zoals vandaag!
IRn vertrekt daardoor om u05 (ander verdiep) en kan niet stoppen in Mortsel-Oudegod (in Mechelen zit die terug op z'n huidige uur)
IRi vertrekt om u09 (Antwerpen niveau -2) en stopt wel in Mortsel OudeGod en dan Mechelen-Luchthaven-Brussel....De Panne.

Fyra kan (en mag!) zonder probleem over L25N rijden, maar het probleem is dat die dan in Brussel fout terecht komt. L25N (en L36N) staan in Brussel in de Noordzuidverbinding in verbinding met sporen 1 en 2 (koker 1). De Benelux zit vandaag in koker 3 (sporen 5 en 6). Het is niet te doen om nu al de Fyra in koker 1 te ontvangen. Dit zal wel zo zijn in dec2013 (grote omgooi van het treinaanbod...).

Het is natuurlijk technisch geen enkel probleem om -komende van Schaarbeek- van eender welk spoor naar eender welk perron in Brussel-Noord te gaan, want wissels liggen er genoeg. Het probleem is echter dat er zoveel treinen rijden dat, als je zou versporen, je een hele boel treinen kruist, en dat is door de drukte van het verkeer NIET mogelijk zonder ander verkeer te hinderen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Jurgen

Allé, ze hebben er dus goed over nagedacht.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railtravelmanager

#19
dag Stefanic, 03 inderdaad is aankomstuur uit NL :) dat van de koker Brussel was ik vergeten :)

Fyra gaat misschien over 25N gaan vanaf december 2013 als er grotere veranderingen komen in het treinaanbod

dank voor jouw gedetailleerde toelichting

Erwin
Citaat van: stefanic op 04 december 2012, 09:42:59 AM
Even toelichten:
Fyra vertrekt om u06 in Antwerpen, niet om u03 zoals vandaag!
IRn vertrekt daardoor om u05 (ander verdiep) en kan niet stoppen in Mortsel-Oudegod (in Mechelen zit die terug op z'n huidige uur)
IRi vertrekt om u09 (Antwerpen niveau -2) en stopt wel in Mortsel OudeGod en dan Mechelen-Luchthaven-Brussel....De Panne.

Fyra kan (en mag!) zonder probleem over L25N rijden, maar het probleem is dat die dan in Brussel fout terecht komt. L25N (en L36N) staan in Brussel in de Noordzuidverbinding in verbinding met sporen 1 en 2 (koker 1). De Benelux zit vandaag in koker 3 (sporen 5 en 6). Het is niet te doen om nu al de Fyra in koker 1 te ontvangen. Dit zal wel zo zijn in dec2013 (grote omgooi van het treinaanbod...).

Het is natuurlijk technisch geen enkel probleem om -komende van Schaarbeek- van eender welk spoor naar eender welk perron in Brussel-Noord te gaan, want wissels liggen er genoeg. Het probleem is echter dat er zoveel treinen rijden dat, als je zou versporen, je een hele boel treinen kruist, en dat is door de drukte van het verkeer NIET mogelijk zonder ander verkeer te hinderen.
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Havoc

CiteerDit zal wel zo zijn in dec2013 (grote omgooi van het treinaanbod...).

Ik kijk er al naar uit. Help me onthouden om de popcorn klaar te zetten...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Binco

Citaat van: stefanic op 04 december 2012, 09:42:59 AM
Het probleem is echter dat er zoveel treinen rijden dat, als je zou versporen, je een hele boel treinen kruist, en dat is door de drukte van het verkeer NIET mogelijk zonder ander verkeer te hinderen.

Zo ontstaan er weer vertragingen die onderzocht moeten worden ...  ;) ;)
Bij wat zouden we dat zetten, Stefan? Secundaire rechtvaardiging?  ;D

stefanic

tja Binco,... de ene zijn vertraging is de andere zijn eindwerk  ;)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

volgens de treinboekjes verlies ik eender hoe steeds 20 min per dag, eender welke uitleg je ook geeft. Ik hou dus ook mijn hart vast voor de grote veranderingen die in 2013 zullen komen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

stefanic

Citaat van: janjozef op 05 december 2012, 10:43:35 AM
volgens de treinboekjes verlies ik eender hoe steeds 20 min per dag, eender welke uitleg je ook geeft. Ik hou dus ook mijn hart vast voor de grote veranderingen die in 2013 zullen komen.

Jan
Ik ga er van uit dat je of 's morgens of 's avonds de IRn (die z'n stop verliest) nam vandaag en de IRd voor de andere richting...
Vandaag IRn: Mortsel oudeGod 7u17 -> Brussel Noord 7u47 (30min)
dec2012 IRi: Mortsel oudeGod 7u21 -> Brussel Noord 8u03 (42min of dus inderdaad +12)
maar ook:
IRi Mortsel OudeGod 7u21 -> Mechelen 7u33 -> overstap ICI 7u40 -> Brussel Noord 7u57 (36min of dus +6min rittijd)
(en 4' later vertrek uit Mortsel, of dus in totaal 10' minder lang in Brussel, en dus geen 20... als je de moeite doet om over te stappen, maar ik denk dat je voor die 6min die moeite niet zal doen...)

Ook even te vermelden is dat Mortsel oudeGod eigenlijk onterecht zijn snelle verbinding met Brussel heeft gekregen. Vroeger had Mortsel OudeGod (net als Kontich, Duffel en StKatelijneWaver, die VEEL meer reizigers per dag hebben) enkel 2x per uur de stoptrein Antwerpen-Brussel. Door omleiden van de stoptreinen ter hoogte van Mortsel via L27 (station Mortsel en de nieuwe (4e voor Mortsel!) halte Mortsel Liersesteenweg, kon OudeGod niet meer door de stoptreinen bediend worden (Kontich etc wel...) en moest er dus iets anders stoppen... de IR, de IC of de Internationale treinen.... Het zijn -logischerwijs- de IR's geworden. Uiteraard veel nijd bij de reizigers in Kontich etc, die enkel de tragere L-treinen hadden of moesten overstappen in Mechelen.
Nu moet (noodgedwongen) Mortsel één van z'n snelle rechtstreekse verbindingen met Brussel afgeven...
En oei, nu is 't rechtstreeks 33' (IRd) of 42' (IRi). Kontich: 43' (IRb) en 50' (L-trein).
Het probleem is (zoals steeds): iets dat je hebt gegeven kan je moeilijk terug afnemen, zelfs als het onterecht gegeven is...
En tot slot, JanJozef: don't panic voor dec2013 ;)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

SuSke

Citaat van: Binco op 04 december 2012, 19:43:10 PM
Citaat van: stefanic op 04 december 2012, 09:42:59 AM
Het probleem is echter dat er zoveel treinen rijden dat, als je zou versporen, je een hele boel treinen kruist, en dat is door de drukte van het verkeer NIET mogelijk zonder ander verkeer te hinderen.

Zo ontstaan er weer vertragingen die onderzocht moeten worden ...  ;) ;)
Bij wat zouden we dat zetten, Stefan? Secundaire rechtvaardiging?  ;D
"collateral damage"
maar dat is ondertussen door Stefanic duidelijk uitgelegd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B-Cargo

Voor wie het nog niet wist: als alles doorgaat zal een reeks 11 morgen 8/12 Beneluxtreinen 9217 en 9248 verzekeren.
Groetjes,

Gerolf

Gisteren de fyra gefotografeerd:



en voor wie hem wil namaken, een detailfoto  ;D



Foto in originele grootte? Kan via pm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

SuSke

Qua prijs is het ticketje op Fyra vergelijkbaar met de Benelux voor de normale reiziger (lees "niet-abonnementsrijder" ;) ).
Technisch heb ik vroeger in het draadje reeds mijn bedenkingen gemaakt en blijkt 3 dagen op 3 dat er wel een probleem is met een Fyra.
Heb ook een eigenaardigheidje op de webstek van NMBS-Europe voor begin volgend jaar gezien. Vanuit Schiphol zal je een deel aansluitingen moet missen die wel vanuit Amsterdam komen richting Antwerpen. Maar als je naar het reisplan van de desbetreffende treinen kijkt, is er wel een stop in Schiphol voorzien. "The mysteries of the internet" of een foutje in de tabellen ??
Het wordt dus nog een leuke bedoening voor mij. Zal dan met de lokale trein vanuit Haarlem naar Amsterdam sporen en daar Fyra of Thalys nemen om zeker te zijn dat ik thuis geraak met het risico dat je door een vertraging je 5min overstaptijd kwijt speelt.
In extremis kan ik er ook een 3uur durende expeditie van maken om met het lokale verkeer (NS en NMBS) terug naar huis te geraken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.