Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Brussel - Antwerpen - Amsterdam.

Gestart door Peter, 22 oktober 2012, 09:41:55 AM

OMC

Citaat van: B-Cargo op 12 december 2012, 19:35:17 PM
Het stel was bedrijfszekerdere toen er diesellocs voorhingen tijdens de talloze overbrengingen!  ;)

Zover is het gekomen, en het klopt nog ook want die ritten zijn op 1 of 2 keer na afgeschaft geweest!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Davy

Rijd de Fyra niet over dezelfde lijn als de Thalys, zoja waarom werd er dan geen Thalys ingezet ipv die nieuwe treinstellen aan te schaffen. Voor het uiterlijk moete ze het niet doen want vind de voorkant alles behalve geslaagd. De rijtuigen zelf vallen best wel mee. Ook de fabrikant, Alstom, Bombardier of Siemens waren te duur zeker tegenover diene Italiaanse brol.

Jurgen

Citaat van: Union Pacific op 26 december 2012, 12:08:44 PM
Rijd de Fyra niet over dezelfde lijn als de Thalys, zoja waarom werd er dan geen Thalys ingezet ipv die nieuwe treinstellen aan te schaffen. Voor het uiterlijk moete ze het niet doen want vind de voorkant alles behalve geslaagd. De rijtuigen zelf vallen best wel mee. Ook de fabrikant, Alstom, Bombardier of Siemens waren te duur zeker tegenover diene Italiaanse brol.


Omdat men volgens een wetgeving verplicht is om de goedkoopste fabrikant te nemen, ook al is dat brol. Vreemd, maar ja, dat is politiek en daar zijn geen logische verklaringen voor hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

itchy

Als het alleen maar aan 'Europa' lag of aan 'de politiek' dan zouden er nu overal in Europa stellen van AnsaldoBreda rondrijden (= fabrikant van de Fyra) en geen TGV's, ICE's,... Het is dus nogal makkelijk om 'Europa' etc met de vinger te wijzen. Het is ook helemaal niet waar dat enkel de prijs al criterium mag gehanteerd worden. Wat wel (meestal) zo is, is dat van alle kandidaten die voldoen aan de technische voorwaarden, de goedkoopste de opdracht krijgt. Dat heet vrije concurrentie. Als NS HiSpeed & NMBS Europe nu met brol zitten, dan wil dit zeggen dat ze hun technische voorwaarden onvoldoende streng hebben opgesteld. En dat ligt écht niet aan 'Europa' of aan 'de politiek'...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Havoc

Probleem is ook dat als je technische eisen stelt, hoe ga je dan vaststellen dat het al dan niet voldoet? Dus als de fabrikant op papier zet dat zijn stellen voldoen dan is dat in orde. Daar dienen natuurlijk in zekere mate die testritten voor, maar die waren "succesvol". (nu ja, als iedereen op je kop zit dan is de druk om iets succesvol te noemen ook groot) Veel heeft er ook mee te maken wie de offerte uitschrijft natuurlijk. Privé heeft iets meer mogelijkheden dan gesubsidieerde instellingen of overheid. En dan heb je nog eventuele boeteclausules (die ze hier weggelaten hebben), verwantschap tussen bedrijven en staat en uitschrijver en het kan duister worden.

Langs de andere kant zijn die zaken ook wel goed hoor. Moesten ze echt kunnen doen wat ze willen dan zouden we even grote brol gehad hebben aan het dubbel van de prijs maar zouden er "vriendjes" goed aan verdiend hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

itchy

Citaat van: Havoc op 26 december 2012, 14:56:12 PM
Probleem is ook dat als je technische eisen stelt, hoe ga je dan vaststellen dat het al dan niet voldoet?
Boeteclausules dus.  ;)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nmbssncb

Een Supersaver retourticket Brussel-Amsterdam is goedkoper dan een Supersaver retourticket Mechelen-Amsterdam...
Over de gehele linie zijn tickets met de Fyra duurder dan met de "oude" Beneluxtrein en is er nauwelijks flexibilitiet.

Maar sneller is de Fyra wel (als hij op tijd vertrekt en niet hoeft ge-reset te worden onderweg...). Maar de Fyra heeft slechts 3 tussenstops tussen Brussel en Amsterdam, terwijl de Beneluxtrein er 7 had. Tel uit de winst...

Het comfort is niet beter of slechter dan voorheen met de Beneluxtrein. Het treinstel lijkt mij minder "stabiel" dan de Thalys bij hoge snelheden. Wel storend is de indeling van de zitplaatsen in verhouding tot de ramen. Ook in 1ste klas kan je een zitplaats hebben zonder raam! Wat mij betreft een slecht ontwerp in dit opzicht.


Willy
Willy