Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Ecos 2 kopzorgen

Gestart door Ludwig, 11 oktober 2012, 19:49:39 PM

Ludwig

Een tijd terug heb ik mijn oude central unit aan de kant geschoven en mij een Ecos 2 gekocht.
Fraai toestel alleen krijg ik er mijn locomotieven niet deftig met aangestuurd.
Starten en stoppen gebeurt met schokken en sommige loc's die het goed deden met de oude centrale rijden zelfs niet meer.
Andere slaan dan weer op hol de eerste keer dat ik ze op de baan zet met de Ecos en zijn pas terug goed te krijgen na een omkeerpuls te geven met een oude transfo.
Ik had in al mijn naïviteit gedacht dat het even de Ecos op de baan aansluiten was en klaar is kees, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Blijkbaar moeten bij bijna alle locomotieven de cv's aangepast worden.
Ik heb verschillende merken 3 rail maar zelfs sommige Marklin locomotieven doen het niet zoals het hoort.
Ik vraag me af of het normaal is dat de cv's moeten herzien worden als men overschakelt van een central unit naar een Ecos ?
Sommige loc's maken ook duidelijk meer lawaai met de Ecos dan met de Central unit.           
Ik heb al een vraag op het ESU forum gesteld maar krijg daar ook geen afdoend antwoord.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Paulogic

Dag Ludwig,

Al eens de minimumspanning bekeken in de handleiding ? Moet 18 volt zijn of zo, dacht ik.
Tevens kijken of je de juiste draad naar de puko's hebt geleid. Omwisselen van de draden doet rare zaken hoor.

En extra help kan je altijd krijgen bij TSD (zie Goehel.. :D)
mvg,
Paul(ogic)

Ludwig

Dag Paul, de spanning staat op 19 volt en de aansluiting heb ik nagemeten .
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

INFO

En al gekeken of de juiste aansluitdraad naar de juiste spoorstaaf gaat, is zeker van belang als in je loks Motorola Old decoders zitten. Die zullen het echt niet doen als de rail aansluiting verkeerd om zit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik50

Hoi Wim, voor alle zekerheid had ik het al eens nagemeten maar die zit juist.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Ludwig

#5
We hebben inderdaad de spanning en de aansluiting eens nagekenen en deze is in orde.
Zou een reset van de centrale een oplossing kunnen zijn ?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

erik50

Wel eerst een backup maken voor je een reset zou uitvoeren. ;)
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

bellejt

welke ecos en welke versie soft staat erop ?

Ludwig

Gisteren de Ecos op de baan van een forumgenoot mogen aansluiten en testen ( waarvoor dan Erik ;)) maar met dezelfde problemen.
Dan maar reset uitgevoerd en laatste update geïnstalleerd.
Enkele kleine problemen waren daarmee opgelost maar het slecht rijden van enkele locomotieven blijft toch bestaan.
Het blijft me verwonderen waarom enkele Marklin locomotieven slechter rijden met de Ecos dan met mijn oude Central Unit.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

Heb je in je Ecos het juiste decodertype aangeduid voor je Märklin-locs? Het kan zijn dat dit er niets mee te maken heeft, maar bij sommige van mijn locs gaf dit wel een verschil. Maar ik heb dan wel een Central Station I met de ECOS-update, in theorie is dat hetzelfde, maar in praktijk?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

Ik heb een ecos besteld, ik ga die gebruiken om mijn bemo treintjes te laten rijden. Heeft iemand daar ervaringen mee? goeie keuze ? of zijn er nadelen aan ?

Steven 1/43 modelling

Citaat van: Jurgen op 14 oktober 2012, 11:08:04 AM
Heb je in je Ecos het juiste decodertype aangeduid voor je Märklin-locs? Het kan zijn dat dit er niets mee te maken heeft, maar bij sommige van mijn locs gaf dit wel een verschil. Maar ik heb dan wel een Central Station I met de ECOS-update, in theorie is dat hetzelfde, maar in praktijk?

Beste,


zoals Jurgen al hier aangeeft is dit je oorzaak van je probleem. Kijk na welke decoder type / stap de ecos als standaard neemt bij nieuw lokomotieven.
Best is een lijstje maken met welke decoders in je lokomotieven  zitten en dan de lokomotief in kwestie juist in te stellen op je ecos. 
Je kan kiezen uit

Motorola 14
Motorola 27
Motorola 28
MFX
DCC 28
DCC 128 en zo verder ....


Groet Steven



Steven 1/43 modelling

Citaat van: 2012 op 01 januari 2013, 14:59:19 PM
Ik heb een ecos besteld, ik ga die gebruiken om mijn bemo treintjes te laten rijden. Heeft iemand daar ervaringen mee? goeie keuze ? of zijn er nadelen aan ?

Beste,

op de centrale Z21 na van Roco, waarop ik nog geen mening kan geven, is de Ecos het sterkst ondersteunt als het komt op Updates en ondersteuning. Een invoerder die sterk met zijn product bezig is.
Ik kan je hem alleen maar aanraden.

Word gebruikt op mijn prive baan en in onze club.

Steven.

Ludwig

Hoi Kurt, het heeft me wel wat tijd gekost maar uiteindelijk heb ik alles goed kunnen afregelen en ben dan ook tevreden over de Ecos 2.
Je moet er wel echt de tijd voor nemen om het apparaat en al zijn mogelijheden goed te begrijpen.
Over de combinatie van een Ecos 2 en Bemo locomotieven kan ik je spijtig genoeg niet zeggen, er zit geen Bemo loc tussen mijn collectie.
Misschien iemand anders wel ?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

2012

Citaat van: Ludwig op 02 januari 2013, 19:30:16 PM
Hoi Kurt, het heeft me wel wat tijd gekost maar uiteindelijk heb ik alles goed kunnen afregelen en ben dan ook tevreden over de Ecos 2.
Je moet er wel echt de tijd voor nemen om het apparaat en al zijn mogelijheden goed te begrijpen.
Over de combinatie van een Ecos 2 en Bemo locomotieven kan ik je spijtig genoeg niet zeggen, er zit geen Bemo loc tussen mijn collectie.
Misschien iemand anders wel ?

OK, dank voor de reactie, die is ook al vrij positief dus :P
Rij je met gelijkstroom of wissel stroom ? Ik heb beide, mijn RhB "net" is gelijkstroom, BEMO dus, mijn NMBS"net" is wisselstroom met beetje vanalles van merken. Met dezelde centrale zou ik zelfs beide netten kunnen bedienen. Maar fase 1 is allezins te starten met de bemo, daarna zie ik wel.
Heb ondertussen een handleiding gevonden in PDF en zie dat je daar zelfs reiswegen kan aanmaken om een rij wissels en seinen in één bediening te sturen, dat lijkt wel de EBP in het echt  8) Gebruik je die functie ook ?