Ecos 2 kopzorgen

Gestart door Ludwig, 11 oktober 2012, 19:49:39 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: 2012 op 03 januari 2013, 00:54:00 AM
Rij je met gelijkstroom of wissel stroom ? Ik heb beide, mijn RhB "net" is gelijkstroom, BEMO dus, mijn NMBS"net" is wisselstroom met beetje vanalles van merken. Met dezelde centrale zou ik zelfs beide netten kunnen bedienen.
Bij digitaal is er geen sprake meer van wisselstroom of gelijkstroom. Het enige wat telt is het digitale protocol. Als je centrale een protocol uitstuurt wat je decoders begrijpen, dan werkt het.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 januari 2013, 09:52:15 AM
Citaat van: 2012 op 03 januari 2013, 00:54:00 AM
Rij je met gelijkstroom of wissel stroom ? Ik heb beide, mijn RhB "net" is gelijkstroom, BEMO dus, mijn NMBS"net" is wisselstroom met beetje vanalles van merken. Met dezelde centrale zou ik zelfs beide netten kunnen bedienen.
Bij digitaal is er geen sprake meer van wisselstroom of gelijkstroom. Het enige wat telt is het digitale protocol. Als je centrale een protocol uitstuurt wat je decoders begrijpen, dan werkt het.


nieuwe motor uitgevonden misschien ? atoomstroom of plasma motor???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

conducteur

In zekere zin is digitaal toch AC omdat de stroom van polariteit wisselt? Het is wel geen sinusvormige wisselspanning meer. ?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Digitaal is een blokvorminge wisselspanning. In de timing van de polariteitswisseling zit de code verborgen.
Het eerste wat er in de decoder met de digitale spanning gebeurt is gelijkrichten. Aan boord van de loc werkt dus alles op gelijkspanning, ook bij "wisselstroommodellen".

Ludwig

Hoi Kurt, de Ecos wordt bij mij op een 2 rail en 3 rail baan gebruikt.
Alle 2 rail locomotieven zijn uitgerust met ESU multiprotocol decoders.
De 3 rail locomotieven hebben de standard decoders van het fabriek af aan boord.
Werkt na wat afregelen prima.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

2012

Citaat van: Ludwig op 03 januari 2013, 18:53:31 PM
Hoi Kurt, de Ecos wordt bij mij op een 2 rail en 3 rail baan gebruikt.
Alle 2 rail locomotieven zijn uitgerust met ESU multiprotocol decoders.
De 3 rail locomotieven hebben de standard decoders van het fabriek af aan boord.
Werkt na wat afregelen prima.

Alle, da beloofd veel goeds dus. Mijn bemo's hebben om één na geen decoders, mijn 3-rail loc's, daar zijn er wel een aantal van die decoders hebben, ma k'zou ni weten welke, ik heb marklins, maar ook LS models en nog andere. Maar da zou geen probleem mogen zijn volgens verkoper. Ma goed ja, eerst en vooral is het te doen om de bemo baan te digitaliseren, eens da op punt staat kan ik es nadenken om mijn "NMBS-net" ook digitaal te laten gaan.
Maar hele oude lok's zullen een nieuwe motor nodig hebben, vb mijn 2 types 16 van Marklin, gekocht eind de jaren 80, da zou ni gaan met de motor die er nu inzit. Wat is er daar van aan ? das al een ander paar mouwen he om andere motor in te steken...

Jurgen

Als ik me niet vergis dan zit er in je 16'en alleen een elektronische omschakelaar. Er worden volledige setjes verkocht (door Märklin) om je loc helemaal om te bouwen, maar als je dit zelf doet heb je geen garantie van Märklin. Laat je de ombouw doen door je handelaar heb je wel 2 jaar garantie op de motor en de decoder.

Doe je die ombouw niet, dan kan je je locs niet gebruiken op een digitale baan.

De 3-rail locomotieven van LS, Roco, Fleischmann,... zouden allemaal een decoder moeten hebben en kunnen dus zonder problemen op een digitale baan ingezet worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Ludwig

Kurt, voor de ombouwing van de reeks 16 gebruik ik de Marklin set 60760
Hier een link naar het 3 rail wiki.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60760_Decoder
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

2012

Citaat van: Ludwig op 04 januari 2013, 19:02:42 PM
Kurt, voor de ombouwing van de reeks 16 gebruik ik de Marklin set 60760
Hier een link naar het 3 rail wiki.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60760_Decoder

alles kant en klaar, lijkt me handig.
merci voor info