Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Vaste baan, hybridebaan of een modulebaan

Gestart door Koen, 03 oktober 2012, 13:05:45 PM

Koen

Vlak voor de vakantieperiode heb ik een vrij radicale beslissing genomen wat mijn baan betreft. Het bestaande het concept was niet meer aanvaardbaar door aanhoudende rugproblemen en een aantal beginnersfouten maakte dat de baan meer dan 3 jaar onaangeroerd bleef (buiten af en toe de treinstellen eens te laten rijden). Mijn besluit stond vast. De baan moest gesloopt worden.
Ondersteund door de nieuwe ideeën voor een nieuwe baan, werd dit in juli een feit. Zorgvuldig werd alles wat gerecupereerd kon worden, verwijderd en de rest werd herleid tot brandhout.
Maar ...
De vakantie gaf ook tijd tot denken waardoor de twijfel toesloeg. De vraag of ik terug een vaste baan, een modulebaan of een hybridebaan zou gaan maken stakt de kop op.
Door de beperkte tijd die ik heb, zou ik opteren voor een modulebaan (zoals het concept van de forumbaan) maar één van de grootste issues die ik daar bij heb, is de module overgang. Er zijn vele manieren om koppelingen te maken en de modules uit te lijnen maar desondanks hoor ik steeds dat overgangen een groot probleem vormen.
Een vaste baan is mogelijk maar ik vraag mij af of dit wel een goed idee is. De ruimte is geen probleem maar ik ben beperkt in tijd daar ik deze moet verdelen over twee passies (modelbouw en muziek). Bovendien vrees ik terug te hervallen in de frustratie dat iets niet afgewerkt geraakt.
Hybride, een combinatie van beide is een compromis. Of dit een goede oplossing biedt voor de problematiek weet ik niet.
Graag had ik jullie ervaringen of ideeën gelezen. Ik weet dat er heel wat pro en contra's zijn maar mogelijk komen er een aantal interessante suggesties naar boven.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Ik heb een hybride baan. Tis te zeggen dat hij uit segmenten bestaat die niet allemaal even groot zijn. De reden: makkelijker aan werken, je neemt een segment uit en dat kan je op zijn kant of ondersteboven op de werktafel leggen. Andere reden: verhuizing, daar heb ik al een keer gemak van gehad.

Op de meeste segmentscheidingen lopen gebogen sporen scheef over de scheiding heen. Dat geeft geen problemen, mits je zeer nauwkeurig werkt.

conducteur

Als ik nu zou herbeginnen met mijn baan (die trouwens ook niet opschiet), dan zou ik een concept uitdenken waarbij ik een normale baan kan maken, uit verschillende delen. Vergelijk het een beetje zoals de forumbaan, maar dan met één hetzelfde thema over de ganse treinbaan. De eerste module die je maakt is een treinbaan op zich, waar je later nog stukken kan bij bouwen. Iets zoals Drubeck/Roycourt van de Dwarsliggers. Dat was in het begin maar één module met een kopstation, later is dat een doorgaand station geworden door daar nog een tweede module aan te bouwen met een keerlus met opstelspoor, de laatste verlenging was het viaduct van Senenne.
Zo heb je rap resultaat en zie je het vooruitgaan. Dat zal stimuleren om nog verder te doen. En, indien je dat wenst kan je de baan meenemen naar tentoonstellingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Bouw m'n baan ook in modules, maximale maat 1.2 x 0.7 m. Zoals Klaas al aangeeft is het idd eenvoudig onder de baan werken door de module op z'n kant te zetten. Heb geen problemen met de overgangen. Deze lopen over geschroefde messing strips waar ik de rail op soldeer en dan na de tijd doorslijp met een dun dremelschijfje.

Durango

Bouw mijn HoN3 imperium ook op in modeules. de grootste zijn 1.25m bij 0.90m. Das nog iets uit het verleden. De nieuwere modules zijn 1.20 bij 0.80m. Bevalt goed en bij een verhuizing al eens profijt van gehad. Ook bij herziene denkbeelden is het makkelijk. Meestal betreft dat een module en is dt gemakkelijker aan te passen zonder dat je je halve en in het ergste geval hele baan moet slopen. 
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Koen

Bedankt voor jullie reactie.
Blijkbaar opteren de meeste onder jullie toch voor modules. Het is inderdaad zo dat je met modules heel wat meer mogelijkheden hebt om wijzigingen aan te brengen zonder de boel te moeten slopen.
Toch zie ik dat er heel wat verschillende ideeën zijn betreffende de afmeting van modules. Is het gebruik van de norm een extra moeilijkheid of zijn er bepaalde redenen waarom deze niet altijd gehanteerd worden?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

GVL

Koen,

Als plaats geen probleem is en het niet je bedoeling is aan tentoonstellingen deel te nemen dan zou ik voor een eerder groot (en vast) ontwerp gaan dat in afgelijnde stappen gebouwd kan worden.  Bijvoorbeeld station en fiddle yard om te beginnen; in een volgende fase een paradetraject tussen station en fiddle yard schuiven enz.
Los van het plezier van het bouwen geeft dit de voldoening binnen een afzienbare tijd treinen in een min of meer afgewerkte scenery te zien bewegen.  Men dient er dan wel over te waken dat de afwerkingskwaliteit min of meer op eenzelfde niveau blijft.  Meestal worden we vaardiger en handiger met de tijd en hebben we al eens de de neiging eerdere bouwsels als minder goed te ervaren.
Groeten.

Gino

froelants

Ik herken je probleem, dubbele hernia in mijn lage rug en dubbele hernia in mijn nek. Ik was een grote klassieke baan aan het maken. Mijn lokdepot 4,2x1,6m staat er al jaren met een wissel stuk. Ik heb gekozen om verder te gaan met een fremo baan, alleen heb ik geen DC maar AC materiaal. Ik volg dus alleen de fysieke norm ( B96 ) ik maak mij bakken 90 cm lang maar dat is iets te lang om gemakkelijk alleen te verplaatsen. Mijn eerste bakken heb ik apart van elkaar gemaakt waardoor ze niet 100 % op elkaar aansloten. Bij de bouw van mijn tweede station ( 6x90 cm ) heb ik eerste de bakken aan elkaar vast gemaakt, dan gaten geboord, secondenlijm op rondellen gedaan en die op de bakken gezet, bouten erdoor een aangedraaid. Dan heb ik een kurklaag gelegd waar de rails moesten komen en vervolgens de rails erop schotter er op en de boel vastlijmen. Daarna heb ik bij de overgangen van de bakken de rails doorgeslepen met een dremel. Je kan ook de rails vast solderen op een vijs of een stuk printplaat bij de overgangen van de bakken. Ik heb niet de intentie om mijn bakken regelmatig te verplaatsen dus heb ik dat niet gedaan. Ik heb er wel voor gezorgd dat de rail die aan een rand van een bak komt nooit langer is dan 9 cm, als het dan toch eens zou fout lopen moet ik lange rail vervangen.   
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

Koen

@Gino,
Plaats is inderdaad geen probleem. Ik kan kiezen tussen werken in een garage van 10x10m of op een zolder 4x9m + 6x5m (L-vorm). Op de laatste plaats stond mijn vorige baan.
Het is natuurlijk wel tof om een baan van dergelijk te kunnen bouwen maar hiertoe ontbreekt mij op dit ogenblik de tijd.
In verschillende fases werken, is natuurlijk een optie maar het probleem van het afwerkingsniveau kan je naar mijn mening moeilijk voorkomen.

@Froelants,
Dit lijkt mij een mooie oplossing voor de overgangen. Als ik modules zou bouwen, is er wel de intentie om mee te doen aan beurzen (enfin als de kwaliteit hoog genoeg is  :) ).

Beide bedankt voor de tips. Ik zie het al, het zal geen gemakkelijke beslissing worden  ::).
Nooit te oud om te leren

Durango

Dat een aantal van mijn modules een "grote"maat hebben is dat deze nooit naar een tentoonsteelling of zo meegaan, maar was wel handig bij een verhuizing. De modules die ik eventueel wel een keer wil tentoonstellen op een expo moeten natuurlijk van een handzaam formaat zijn. Vandaar dat deze afwijken. Ze moeten eventueel makkelijk in de auto of aanhanger passen. Ook voor het onder de modelbaan werken zijn modules wel handig daar je hem dan op zijn kant zet. Doe je met een complete modelbaan niet zo snel. ;D
En ach de overgangen eerst vast laten zetten en dan zoals Martin zegt met een dun slijpschijfje in den Dremel doorhalen. ;)
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Havoc

Ik ga ook voor modules, gewoon omdat ik geen plaats heb voor een vaste baan. Het probleem van uitlijnen is iets waar ik nu mijn kop zit over te breken. Vermits het in Z is valt het iets moeilijker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.


Steven123

Citaat van: milocomarty op 03 oktober 2012, 22:23:18 PM
Citeerrondellen

??? was da ??

het juiste nl woord weet ik niet, maar je het is gewoon een plat rond schijfje met een gat erin  :D
Je steekt dat tussen je moer en het aan te draaien vlak.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook


Koen

 Ik denk dat dit een typisch Vlaams woord is  :) . Wij gebruiken ook rondel of rondsel voor een klemring.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren