Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Vaste baan, hybridebaan of een modulebaan

Gestart door Koen, 03 oktober 2012, 13:05:45 PM

Koen

@Peter,

Dat is inderdaad een optie maar dan moet je nog steeds onder de baan kruipen, wat niet echt aangenaam is als je rugproblemen hebt  :-[.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Niks onder de baan kruipen, maar komfortabel er onder rijden.
Ik had een, zoals onderaan op de foto's te zien, een verrijdbaar onderstel met oude luchtmatras (heel zacht hoor). Het voorbeeld (en de foto's) komt uit de Miba Report 5 (Repa-Bahn praxis) van de onvergetelijke Rolf Ertmer
Mijn verrijdbaar stel had ik uitgeleend en heb het zwaar gemolesteerd (er was een kast op omgevallen??) en onbruikbaar terug gekregen, en heb helaas...nog geen nieuwe gemaakt (heb ook geen oude luchtmatras meer)

Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Heb ik ook zelf gemaakt gehad. Alleen is het met een slechte rug niet zo handig om dan terug recht te komen  ::).
Om dan nog maar te spreken als je korte armen hebt  ;D  ;D  ;D.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Als je zo liggend onder de baan gaat solderen zou ik toch maar een veiligheidsbril opzetten. 8)
Verder lijkt het me comfortabeler om hiervoor een soort pootloze stoel te maken die iets achterover helt. Dan werk je meer voor je gezicht dan boven je gezicht.
Nog comfortabeler is een spoorbaan met modules of segmenten. Kan je gewoon aan tafel gaan zitten.

Gerolf

Het idee van een dergelijk karretje is niet slecht (die Miba ken ik) maar dan moeten schouders/hoofd zeker hoger liggen.
Mij lijkt je hoofd op leesafstand van je baanonderkant beter. Ook geen last van korte armpjes dan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Inderdaad, zoiets bedoel ik. Maar dan met een iets hogere spoorbaan en daardoor een iets rechtere zithouding.
Deze man heeft wel erg weinig ruimte onder zijn spoorbaan.

Koen

Op mijn vroegere baan had ik nog minder plaats (slechts 50cm)  ;D

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Ik heb wel eens gespeeld met de gedachte om aan de voorkant van de baan een soort goot te maken van 10 cm breed en 10 cm diep waarin alle hoofdbedrading, elektronicaprinten en wisselmotoren zijn ondergebracht. Daar kan je dan heel makkelijk zittend bij. Onder de baan heb je dan alleen maar de aansluitdraden naar de spoorstaven en de bedieningsstangen naar de wissels. En dat zijn dingen waar je maar zelden bij moet.
Op mijn huidige baan ga ik dat niet meer toepassen, dat zou praktisch neerkomen op nieuwbouw en daar heb ik even geen zin in.

loco

In de club hebben wij een bureelstoel (bureaustoel) die in de laagste stand onder de baan kan. Deze stoel heet intussen zijn rugleuning verloren waardoor je alleen nog een zitje op vier wielen overhoud. Het is wel echt handig als je onder de baan al zittend kunt solderen. Natuurlijk veronderstelt dit een zekere hoogte van de baan. Want anders kan je het vergeten.