Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Landschapsdemo/ workshop 2012

Gestart door evan, 29 september 2012, 15:53:37 PM

2012

man man man ... mooi  :)

Ik sta nu ook op het munt mijn rivier te maken, ik had giethar sin gedachten, maar da vloeit altijd helemaal waterpas he, dit is veel overtuigender zunne, ik volg deze topic dus ook op d evoet  8)

evan

#61
Bedankt voor de reacties ;)

Sinds deze avond is het diorama af en heb ik de elektrische aansluitingen gemaakt en Patrick heeft nog geholpen met wat geprul en daarna zijn er nog n's foto's genomen.

Het is een sfeervol stukje geworden.  Helaas beschik ik niet over rollend materiaal om er op te plaatsen, maar dat kan ik volgend weekend nog goed maken. :)

Hierop volgt een reeks foto's die voor zich spreken die ik graag met jullie deel ;)




























Voila dat was een hoop foto's :)

Tot later en bedankt voor de interesse!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

#62
Gestart op één mei... om de moed in onze schoenen te laten zinken...  :-[

Mooi werk!  :P

Omdat ikzelf in deze fase zit: vertel eens iets meer over bomen en struiken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Aarrrgggghhhh .... Kreun ... zucht ....

Alweer een pareltje, mooi mooi mooi ... en zo maar uit de mouw geschud !
Evan en Patrick, chapeau.

Wat denk je van een cursusreeks, zo om de veertien dagen, om ons door jou te laten opleiden tot een ietsiepietsie scenery-niveau ?
Let wel, we verwachten niet tot jouw niveau te geraken, maar toch ...

Alweer enkele mooie fotos in mijn collectie  ;)  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

@Luc: Wat ik weet:
Het is belangrijk de bomen en struiken op een treinbaan dagelijks een beetje water te geven. Het is ook belangrijk dat ze de juiste hoeveelheid zonlicht krijgen. Af en toe een beetje mest kan ook geen kwaad.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

GVL

Prachtig gedaan, Evan.
En net groot genoeg voor enkele rangeerbewegingen.

ToThePoint

Wederom knappe dingen Evan en dat jullie "prullen" moest u niet meer schrijven. Dat wisten we al !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Weeral erg mooi, Evan en co
"in Flanders fields..." hoort bij deze tijd, hé  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

evan

#70
Hey,

Allen bedankt voor de reacties... :)

Dit is dus een diorama in O-schaal en ik zal qua vegetatie wat meer uitleg trachten te geven qua product en toepassing.  Voor HO is het soms weer wat te grof en voor N zeker, maar dan zijn er weer alternatieven.

Een foto als voorbeeld:

De rotsen zijn natuurlijk gemaakt uit sculptamold en zijn dan met bruine en okergele acrylverf, water en een zwarte wash gekleurd.  Nadien is met Beige wat gedrybrushed.

De donkergroene vegetatie links op de rots is Hekiflor van Heki.  Dit vind ik persoonlijk een leuk product en valt best mee qua prijs.  Het bestaat uit een net achtige structuur met groffe turf in diverse kleuren er op gelijmd.  Dit word zo geleverd.  Je kan er stukken afknippen of trekken en ze draperen als klim of woekerplant, loof voor bomen of braamstruiken enz.

Er vlak langs in lichtergroen is van Mininatuur loof aangebracht voor bomen dat ook goed dienst kan doen als klimplant.  De prijs is natuurlijk hoger maar het schept meer detail door z'n vorm en structuur.

Voor kleinere schalen gebruik ik, liever bv "Polyfiber" van Woodland Scenics of iets dergelijks.  Ik knip dan "wolkjes" en kleef deze met een velponachtige lijm als sruiken op de baan.  Nadien spuit ik met een goedkope straffe haarlak over de fiber en srooi ik er met een theezeefje fijne turf over.   Faller, noch en Woodland hebben deze soorten turf zeker.  De turf kleeft in de vernevelde druppels van de haarlak en zo krijg je een fijne sruikstructuur ala braamstruik. 

De kleine grassprieten op de rots (foto) zijn toefkes van Mininatuur, maar ook reeds verkrijgbaar bij Heki ea.

De witte bloemetjes bestaan van Mininatur, heki, ea en zijn eigenlijk gras-toefkes met witte of andere kleuren bloempjes.

De klaprozen zijn van Anitadecor, maar zij enkel geschikt voor de grotere schalen.  Voor HO ben je voor zoiets aangewezen op Mininatur of eigenbouw.

Het fijnere mosachtige op de rotsen is gemaakt met fineturf gestrooid in natte verdunde houtlijm of scenic cement van Woodland scenics.

De groene structuur rechtsonder is "Blatterflor" van Heki en is boven op het statische gras aangebracht.  Het is ideaal als loof voor bomen, struiken en woekerplanten.

Qua steenslag en ballast gebruik ik de laatse tijd veel eigen gezeefd materiaal verzameld uit de natuur en de bouwwerven.

Boompjes zoals op dit diorama zijn te vinden in de handel of zelf te maken. Kijk maar naar Milocomarty.
De meeste bomen komen op dit wwerk van Anita decor en daarin zijn er de ECO-line bomen die doorgaans fraaier zijn dan bv Busch of heki en ook nog goedkoper.  De gewone lijn van Anita decor is wat duurder, maar ook nog fraaier.

Als er speciale bomen zijn gebruik ik meestal echte geknipte takjes aangevuld met zeeschuim als kruin.  En dan is het bestrooien met turf, statisch gras of iets anders zoals loof van HEKI of Noch.

Van Anita decor gebruik ik ook graag "olmentakjes" uit een bulkpak.

Voor grotere schalen en minimum HO is Peppergras, pfeffergras of Miniloof ook een leuk product als struik of materiaal om bomen mee te maken.  Dit is te vinden bij ER-docor, www;auto.be of de betere zaak in droogbloemen.
Op de foto is het de donkere groene begroeiing.

Een eigen mening:
Ik besteed liever ns een bedrag aan een voorraad scenery materiaal ipv de zoveelste loc of wagon.  Door een mooi stukje landschap vind ik persoonlijk de trein beter tot zijn recht komen.

Dit dioram komt ook tot zijn recht door meerdere vegetaties kort bij elkaar te plaatsen en steeds rondom me heen te kijken in natuur en zijn omgeving.

In alle geval, stel steeds vragen als ze opkomen bij het plaatsen van fotos in de draadjes ;)

Nog twee sfeermakertjes:





Tot gauw ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Gerolf op 28 november 2012, 09:48:01 AM
Weeral erg mooi, Evan en co
"in Flanders fields..." hoort bij deze tijd, hé  :D

Zeker met die klaprozen ... :)

Merci Gerolf ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: doomslu op 27 november 2012, 22:25:09 PM
Gestart op één mei... om de moed in onze schoenen te laten zinken...  :-[

Mooi werk!  :P

Omdat ikzelf in deze fase zit: vertel eens iets meer over bomen en struiken.

Luc ik heb ns geteld en kom aan een 40 a 50 tal werkuren als ik alles optel.   8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Amai, ferm!  Wat een verschil met de versie die ik op de expo heb kunnen bewonderen  :D
'Weer' een prachtig stukje spoorweg natuur erbij 8)

Veel plezier, Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

doomslu

Hartelijk dank, Evan om de deskundige uitleg hier voor ons neer te schrijven.
Het meeste materiaal heb ik en gebruik ik.
Alleen de bomen baren me zorgen...
En die struiken, dat ken ik niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *