Zelfbouw NMBS Reeks 71

Gestart door Cedric, 05 september 2012, 22:04:04 PM

Cedric

De meeste plasticard stukken heb ik inderdaad laten snijden bij David. Dit is ook de reden dat ik alles eerst in 3D uitgetekend heb, van de 3D bestanden kon ik zo heel gemakkelijk 2D tekeningen (.stl extensie) maken die David kon inlezen.
De schouw aan de cabine werd gemaakt via 3D printen, het bestand hiervoor heb ik ook via het 3D ontwerp makkelijk kunnen doorsturen.

Hoewel ik dus vele stukken machinaal heb laten maken heeft er toch nog heel wat werk ingekropen, alle deuren en zijroosters heb ik zelf met de hand gesneden en aangepast, het dak en de verstevigingen heb ik ook zelf in plasticard gemaakt. Nadat alles samengebouwd was heb ik ook nog alle hoeken rond gemaakt en alle putjes en spleetjes met putty weggewerkt.

De reeks 71 heeft inderdaad iets van 'zo lelijk dat ie weer mooi wordt'  :P :D, voordeel van het hoekige ontwerp is wel dat het een loc is die goed zelf te bouwen is... ;)


Cedric

#16
De loc is tijdig afgewerkt om toonbaar te zijn op de expo te Mechelen eind oktober. Onderstaande foto werd in Mechelen genomen door Peter Van Gestel  en staat op zijn Flickr-site (http://www.flickr.com/photos/petervangestel/8135829340/)


Op bovenstaande foto zijn de ruiten nog niet geplaatst en is er nog geen verwering toegepast. Ook had ik nog enkele problemen met ontsporingen, doordat de bogie met de motor maar heel stijf kon meebewegen werd die bogie soms omhoog geduwd bij het nemen van een wissel en ontspoorde de loc  :o Dit kwam door de kabels van de motor die duwden tegen de zijkant van de kap.

Dit euvel heb ik eruit gekregen zodat ie nu heel vlot een wissel kan nemen, zodoende is de loc is nu (eindelijk) zo goed als af ;D

Hier zie je hem zoals hij nu is, de ruiten zijn van Micro Cristal Clear, de bogies zijn zelfbouw met elementen van een oude Lima M2. De relingen zijn messing draad die geplooid en gesoldeerd werd. Ondertussen heeft de loc ook al een kleine verwering gekregen.


De opschriften zijn samenraapsels van decalbladen en resten van het decalvel van mijn Jocadis reeks 72


EDIT: laatste 2 foto's zijn nog niet echt optimaal, nadat de loc volledig verweerd zal zijn, zal ik proberen om wat beter belichte foto's te plaatsen

GVL

De 71 in zijn natuurlijke omgeving.
Knap gedaan!

evan

Inderdaad Knap gedaan Cedric!

Jammer dat ik als mede-exposant het baantje gemist heb in de drukte...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Knap model, man  8)
Ik wist dat je met die micro-cristal-clear ruitjes kon maken, maar heb het nog niet geprobeerd.
Zo te zien is het niet zo eenvoudig: er staan er enkele nogal bol  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 13:34:21 PM

Zo te zien is het niet zo eenvoudig: er staan er enkele nogal bol  ???

Dat is het typische effect van de Cristal Clear.

Voor kleine ruitjes is dit te verwaarlozen, maar dat valt meer op bij grotere partijen.

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Ferme loc Cedric, je hebt een mooi resultaat neergezet.  8)
Past verder ook mooi in je baan, tof project! ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Peter

Prachtig gedaan. Proficiat.
Ik zou toch proberen die ruitjes uit plastic te maken. Voor zo'n kleine ruitjes zijn volgens de dekseltjes van de Preiser of Merten doosjes ideaal. Je maakt die ruit
ruitjes op "klemzit". lukt het niet kan je altijd terug Cristal clear gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

Cedric

Bedankt voor de positieve reacties ;D

In verband met die ruitjes, die hebben inderdaad nogal de neiging om aan de randen 'op te krullen' en zo staan ze nogal bol... Alhoewel dit in het echt precies minder lijkt dan op foto. Misschien zal ik ze toch nog eens proberen opnieuw te maken op de manier zoals Peter zegt.

Voor mijn eerste scratch-built locomotief ben ik eigenlijk wel tevreden, aangezien ls models zijn productie van de reeks 73/74/82 blijft uitstellen zal ik me later misschien ook eens wagen aan een van die locomotieven.


Steam.N

Je kunt je ruitjes ook uit een transparant snijden.
Gaat erg gemakkelijk.
Je loc is voor de rest super, en mooi geweathered  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MARKLINRIJDER

Geweldig knap gedaan Cedric,

Ik dacht nooit, toen ik het lazerde en printte dat er wat van zou komen ;-)
Er zaten verdomd fijne stukjes tussen.

Dikke pluim.

Nog meer van dat ;-)

Grtjs,

David

Cedric

De  ruiten heb ik nu opnieuw gemaakt volgens enkele bovenstaande tips. Ik heb een lang stuk genomen per zijde. Deze heb ik 'vastgelijmd' met Cristal Clear. De loc werd ook nog wat uitgebreider geweatherd (airbrush + washes). Als tip van iemand van de treinclub heb ik meegekregen dat alle horizontale vlakken (daken) er veel erger aan toe zijn dan de verticale. Dit heb ik geprobeerd wat na te doen ahv enkele foto's uit het grootbedrijf

Oordeel zelf:




Nu ik toch bezig was, heb ik mijn Makette graanwagens ook mee verweerd:



Gerolf

Drie graanwagens zien er erg mooi uit, Cedric.  8)
Je loc ziet er ook "ruim gebruikt" uit... maar heb je die ruiten mee verweerd ? Ik weet niet of een machinist dit leuk zou vinden.  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cedric

Vlugge reactie, Gerolf :D

Die ruiten heb ik niet mee verweerd. De airbrush lagen zijn met tamiya verf gespoten, nadien heb ik voorzichtig met een penseel en wat alcohol de ruiten opnieuw schoongemaakt. Ruiten zien er hier op foto idd wat dof uit, in het echt valt dit beter mee ;)

EDIT: typfout ::)

Gerolf

Ah OK. Schijn bedriegt dus  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw