Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Mehano 5001 op hol

Gestart door Ludwig, 29 augustus 2012, 12:16:28 PM

Ludwig

Na enkele maanden mijn Mehano locomotief 5001 AC nog eens op de sporen gezet.
Eenmaal op het spoor gaat de verlichting aan en gaat de loc er op een drafje vandoor zonder gestopt te kunnen worden.
Heb al met de Ecos en de Control unit geprobeert de loc te benaderen maar zonder reactie.
Iemand een idee hoe dit opgelost? :-[
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ronald

Ken AC niet maar bij DCC betekent dat meestal dat er ergens een doorverbinding is van de motor naar chassis (= stroomafname).

Ludwig

Citaat van: conducteur op 29 augustus 2012, 12:32:53 PM
Welke decoder zit erin?

Wel dat is een goede vraag, weet iemand welke decoders door Mehano werden gebruikt?
Anders zal ik hem open doen en een fotootje plaatsen misschien weten we dan meer?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

conducteur

Kun je CV's uitlezen? Lees eens CV 8 uit en kijk wat daar staat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ludwig

Citaat van: conducteur op 29 augustus 2012, 16:50:31 PM
Kun je CV's uitlezen? Lees eens CV 8 uit en kijk wat daar staat?

De loc is niet te bedienen laat staan uittelezen.
Hij blijft rijden zonder ik ook maar iets kan ondernemen.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Jurgen

In de doos zat een handleiding voor de decoder en dat was er één van ESU dacht ik, net als alle andere decoders in de Mehano modellen.

Welk type decoder het precies was weet ik niet meteen, ik kan niet direct aan mijn doos (met de handleiding erin) aan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Als het een esu is dan is denk ik de beste optie de decoder te vervangen door een betere...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ludwig

#8
Citaat van: conducteur op 29 augustus 2012, 19:34:04 PM
Als het een esu is dan is denk ik de beste optie de decoder te vervangen door een betere...

Door een betere nogwel ?? :o
Die er nu in zit is er eentje met sound en zou ik al het kan toch liefst behouden.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

bellejt

loc openen en decoder uithalen.Dan weer op spoor zetten en zien wat hij doet.Blift hij staan zonder iets dan proberen decoder weer in te pluggen en zien wat hij doet.Heb je geen locprogrammer en loctester van esu ? Of op een oude marklin trafo eens een omschakelpuls geven.Soms komt het dan goed.Woon je in mijn buurt mag je wel eens langskomen.Ik heb beide toestellen.

Ludwig

Hoi Bellejt, ik heb wel een locprogrammer maar de pc waar die op staat is in herstelling.
Op mijn pc staat Vista en daar heb ik nog geen kabel voor.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Ronald

Citaat van: Ronald op 29 augustus 2012, 12:56:55 PM
Ken AC niet maar bij DCC betekent dat meestal dat er ergens een doorverbinding is van de motor naar chassis (= stroomafname).

Lezen jullie niet wat mensen schrijven?

Citaat van: Ludwig op 29 augustus 2012, 17:27:41 PM
Citaat van: conducteur op 29 augustus 2012, 16:50:31 PM
Kun je CV's uitlezen? Lees eens CV 8 uit en kijk wat daar staat?

De loc is niet te bedienen laat staan uittelezen.
Hij blijft rijden zonder ik ook maar iets kan ondernemen.

Dat betekent dat de loc digitaal niet reageert.... dan kun je er wel een betere decoder in zetten maar die reageert waarschijnlijk ook niet. Controleer nou eerst eens of alles goeg aangesloten is want het lijkt er sterk op dat er toch iets goed mis is zoals ik al geschreven had ;)
Als de decoder stuk was geweest had de loc helemaal niets gedaan.

Jurgen

De decoder is zeker niet stuk want dan had hij inderdaad helemaal niets gedaan zoals Ronald reeds zei. Vervangen is dus zeker niet nodig.

De rijrichting omschakelen kan soms wel eens helpen, ooit heb ik hetzelfde gehad met een Märklin loc. Dat was toen de oplossing.

Misschien een domme vraag, maar kan het zijn dat je je adres verkeerd hebt ingevoerd? Het adres in je loc ooit eens gewijzigd en vergeten en nu onbedacht het verkeerde adres ingeven kan altijd.
Ik wil Ronald zijn opmerking niet negeren, maar meestal zijn het de domste dingen die je eerst moet inspecteren. Een loc openen is meestal het laatste wat ik doe en dat heeft me al vaak heel wat tijd bespaard!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

Het zou niet de eerste ESU (geluids)decoder zijn die zo'n kuren heeft. Volgens mij is dat een bug die nog uit het programma moet gehaald worden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Rian, met dergelijke negatief speculerende en ongefundeerde reacties wordt het probleem niet opgelost. Constructieve bijdrages lijken me beter passen om een oplossing te vinden.

Kan je de loc niet op een progammeerspoor zetten? Dan rijdt ie er niet zomaar vandoor. En eerlijk gezegd, zonder doemdenkerig te zijn, heb ik een gelijkaardig fenomeen gehad, evenwel met een Kuhn N025. De eindtrap van de motorsturing was defect, waardoor de motor steeds de volle spanning kreeg. Ik heb de decoder vervangen en opzij gezet om als stuurstand/sluitseindecoder te gaan gebruiken.

Ik hoop dat het bij jouw niet zo'n vaart loopt, en dat je de decoder weer aan de praat krijgt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)