Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mehano 5001 op hol

Gestart door Ludwig, 29 augustus 2012, 12:16:28 PM

conducteur

#15
Het aantal locomotieven die ik in mijn handen heb met gelijkaardige problemen, heb ik elke keer de decoder moeten vervangen. Locs die niet te besturen zijn, andere die plots stoppen 20 cm achteruitrijden en dan weer vooruit, en andere gekke dingen. En dat aantal is niet meer op mijn twee handen te tellen. Telkens ging het om een esu decoder met geluid, en dat waren oa mehano locomontieven.


Je zegt dat je na enkele maanden nog eens je loc uit de kast gehaald hebt. Heeft hij daarvoor al normaal gereden? Hij slaat direct op hol, of na x seconden?

Wat hier beschreven staat klinkt gewoon als een kapotte decoder. En vervangen is de enigste optie volgens mij.  Om te weten of de decoder toch nog werkt zou je moeten proberen die dingen uit te lezen. CV's uitlezen doe ik altijd met een Intellibox of Twin Center, met ecos dingen heb ik geen ervaring, maar bij de twin center is het mogelijk cv's uit te lezen terwijl de 'stop' knop aan is. Probeer eens een cv uit te lezen, krijg je dan foutmeldingen, zoals op een twin center als gn lok of fout of kortsluiting of kan dat ding enkel de waarde weergeven? 
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ronald

Rian, wat ik probeerde aan te geven is dat als er een mechanische kortsluiting is, de decoder ook niet uitgelezen wil worden  ;)

bellejt

ik heb het fenomeen ook reeds gehad.Met de locprogrammer werd dat keurig opgelost.De laatste software wordt er dan automatisch ingeladen.En ik save dat dan ook als project , loc per loc.Doe ik nu trouwens met al mijn locs voor die op de baan gaan.Heb ik van alle locs een backup met instellingen als ik de decoder moet vervangen.Kost je wel de aanschaf van een locprogrammer.Maar die zou ik niet meer willen missen.Is een plezier als je wat wil goochelen met CV's.

ERVIN

Ik heb hier ook zo'n Lokprogrammer liggen , moet hem eens dringend gaan installeren eigenlijk. :-[

Ludwig

Bedankt voor jullie reacties.
Morgen ga ik jullie tips eens uitproberen en laat dan iets weten.
Zoals ik al zei is mijn pc met Xp waar mijn lokprogrammer op staat weg voor herstelling en dat kan nog een week of 2 duren voor ik hem terug heb.
Ik hou jullie op de hoogte, moesten er nog tips zijn dan lees ik ze graag. ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Ludwig

Hij doet het weer !!! ;D
Deze tip van Bellejt heeft het probleem opgelost.

Citaat van: bellejt op 29 augustus 2012, 20:00:32 PM
loc openen en decoder uithalen.Dan weer op spoor zetten en zien wat hij doet.Blift hij staan zonder iets dan proberen decoder weer in te pluggen en zien wat hij doet.Heb je geen locprogrammer en loctester van esu ? Of op een oude marklin trafo eens een omschakelpuls geven.Soms komt het dan goed.Woon je in mijn buurt mag je wel eens langskomen.Ik heb beide toestellen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

erik50

En blijkbaar zonder de decoder in de vuilbak te gooien !!!! :D ;)
Ik geef Michiel hier 100% gelijk in.
Sommige zouden beter eerst nadenken voor  raad te geven, bij mijn weten zijn  de sound decoders nog niet gratis.
Als je dan beweert dat ze klaar zijn voor de vuilbak dan moet je daar wel zeker van zijn....
De hobby is al duur genoeg. :'(
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Klaas Zondervan

Nu blijft natuurlijk de vraag hoe een decoder ineens weer gezond wordt door er een omschakelpuls op te zetten.
Heeft iemand daar een zinnig antwoord op?

Jurgen

Neen, niet meteen. In alle handleidingen staat trouwens ook aangegeven dat je even moet wachten tot de loc volledig stil staat alvorens de omschakelimpuls te geven. Het zou slecht zijn voor de decoder.
Maar soms helpt het dus als je de regeltjes even overtreedt.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bellejt

de verklaring is dat de decoder dan uit zichzelf omschakeld tussen analoog en digitaal.Dit is zo in de decodersoftware ingebakken.Als je analoog rijd en je geeft een lange omschakelpuls dan zet de decoder zich normaal in digitaal.Doe je weerom hetzelfde dan komt hij terug in analoog.
Als hij in analoog staat en je zet hem op een digitale baan krijgt hij meteen een volledige spanning aangeboden en denkt dan volgas.
Je kan dit na programmatie vermijden door de analoog herkenning uit te schakeln met de bijhorende CV 's.
Een decoder heeft soms ook zijn kuren (zoals de mensen hé) LOL.

Klaas Zondervan

Citaat van: bellejt op 31 augustus 2012, 15:13:49 PM
Als je analoog rijd en je geeft een lange omschakelpuls dan zet de decoder zich normaal in digitaal.Doe je weerom hetzelfde dan komt hij terug in analoog.
Interessant, maar staat dit ook ergens in een decoderhandleiding? Ik heb dit nog nooit gehoord/gelezen.

conducteur

Normaalgezien zou een decoder aan het signaal zelf moeten 'zien' of het AC, DC, of digitaal is. Dan is dit een foutje volgens mij in het programma in de decoder?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2012, 14:40:21 PM
Nu blijft natuurlijk de vraag hoe een decoder ineens weer gezond wordt door er een omschakelpuls op te zetten.
Heeft iemand daar een zinnig antwoord op?
Wat te denken van een incompleet weg geschreven bit of byte in het nvram deel van de decoder.
En als er dan een omschakelpuls wordt toegediend zou dat ene registertje wel eens gecleared kunnen zijn.
En dan kan de decoder zich weer als een normaal functionerende decoder gedragen.
Het is maar een idee hoor, het zou ook zomaar een andere reden kunnen hebben.

grt Pieter.

bellejt

dit stond in een handleiding bij 1 van mijn locs.Bij de Tams handleidingen staat het goed vermeld.Bij de andere merken vind ik het niet zo direkt terug.Weet wel dat de Uhlenbrols er defekt van gaan.Had het eens getest bij een esu en dat werkte perfekt.De loc schakelde om tussen analoog en digitaal door de lange puls.Het is goed mogelijk dat hierdoor de decoder in de basisstand terugkomt.
Als ik eens tijd heb doe ik de test eens over om te zien of alle CV's na deze omschakeling analoog-digitaal nog identiek staan.Is eigenlijk simpel te doen : loc op een ander adres dan 3 zetten.Schakelpuls en loc analoog laten rijden.Dan weer schakelpuls en digitaal nazien of het adres is teruggezet naar 3 of gebleven is.

Ludwig

Niet alle adressen stonden bij de reset terug zoals het hoorde.
Het adres van de loc was nog juist maar b.v de geluidsinstelling waren gewijzigd.( geluid stond veel te luid)
Wat me ook opviel was dat ik alvorens de loc omschakelde geen geluid had en na de puls wel.
Aangezien hij dan op analoog Ac stond hoe kon de sound dan werken?, of zie ik dat verkeerd.

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2