Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Chineseproblemen in het verschiet?

Gestart door Peter, 26 juli 2012, 18:47:47 PM

Peter

Gisteren werd er in de nieuwsuitzendingen op de verschillende zenders al gewag van gemaakt.  Het begon met Duitse bedrijven die zonnepanelen maken en hun afzet de laatste maanden zienderogen hebben zien dalen door de invoer van goedkope(ere) Chinese produkten.
Zij betichten de Chinese producenten van prijsvervalsing doordat hun produkten met uitgebreide subsidies gemaakt kunnen worden en dit in Duitsland (spreek EU) niet kan.
Vandaag bleek dat er ook andere bedrijven (uit andere bedrijfstakken) zich aansluiten (of gaan aansluiten) bij die klachten (en nog niet de minste blijkbaar) De rechtzaak zou aanhangig gemaakt zijn bij het Bundesgerichtshof, maar ook bij het Europese hof. Afwachten of andere lidstaten zich er ook mee gaan moeien.
EEn gevolg zou kunnen zijn dat op de invoer van produkten uit China veel zwaardere invoerheffing zou kunnen zijn, om de prijzen wat naar elkaar toe te laten komen.
Dit zou dan natuurlijk ook een invloed kunnen hebben op onze geliefde hobby, waar toch een redelijk deel uit Asie komt.

Nog ter info: Roco en Fleischmann verhogen vanaf 01/08/12 hun prijzen (Bron: M?ller-webshop)
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Zal zo een vaart niet lopen.
China wordt duurder dat is zeker,maar import heffingen zie ik niet zitten.
Zeker niet in Duitsland/Nederland,daarvoor is China een veel te grote afzetmarkt,daar maak je geen ruzie mee.
wim

Frank_N

Hier in Nl worden zonnepanelen veel te duur in aanschaf en gebruik door allerlei belasting toestanden.
De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.
Soort belasting op belasting, de burger mag er niks aan verdienen.
Groet van Frank

marc goovaerts

Hier in Belgi? zowat andersom. Diegenen die niet het geld hebben om zonnepanelen te plaatsen betalen voor de groenestroom-certificaten van hen die dat geld wel hebben.

Simpel: we zijn altijd gezien en betalen voor de goedkope rekeningen van de Fransen. Kolonialisme is al lang in een nieuw tijdperk terechtgekomen. Onder andere via semi-monopolies op energievoorziening.
Dapper geholpen door politici uit heden en verleden. [:(!][V]

argilla

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Hier in Belgi? zowat andersom. Diegenen die niet het geld hebben om zonnepanelen te plaatsen betalen voor de groenestroom-certificaten van hen die dat geld wel hebben.

Simpel: we zijn altijd gezien en betalen voor de goedkope rekeningen van de Fransen. Kolonialisme is al lang in een nieuw tijdperk terechtgekomen. Onder andere via semi-monopolies op energievoorziening.
Dapper geholpen door politici uit heden en verleden. [:(!][V]




couldn't agree more [:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

prulleman

ben groot voorstander van zonnepanelen en windmolens, maar ne windmolen mag nie[V][xx(]. maar die groene stroomcertificaatregeling trekt op niks. welke idioot heeft electrabel aan de fransen verkwanseld?[:(!]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.

De belangrijkste winst zit dan ook in de energie die je zelf uit die zonnepanelen gebruikt, en die je dus niet hoeft in te kopen.
Wat betalen ze dan voor de teruggeleverde energie? (ik heb echt geen idee)

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De energie die je terug leverd aan het net leverd gewoon niks op.

De belangrijkste winst zit dan ook in de energie die je zelf uit die zonnepanelen gebruikt, en die je dus niet hoeft in te kopen.
Wat betalen ze dan voor de teruggeleverde energie? (ik heb echt geen idee)



Hoewel ik op een treinen forum eigenlijk liever niet over politiek post:

Zie bv deze: http://www.energiewereld.nl/nieuws/teruglevering-van-groene-stroom.aspx

Eerlijk zou het zo zijn dat je eigen energie meter terug zou draaien, bij het terug leveren, waardoor je jaarrekening naar beneden en dus naar rato word bijgesteld. Niet iets van je betaald bv. een kwartje per kW, maar ik betaal maar een dubbeltje per kW terug!

De installatie van oa. zonnepanelen kost je zoveel, dat iets terugverdienen vrijwel onmogelijk is geworden.

Tegelijkertijd heeft de politiek het geld wat ons nageslacht nog moet gaan verdienen tot in lengte der jaren uitgegeven.

Het is gewoon zo, sinds dat de politiek alles heeft verkwanseld (oa. aan de niet democrataties verkozen EU, en vergaande privatisering) alle kosten alleen maar zijn gestegen voor de consument.
Dat betekend dat als je een energie leverancier "kiest", deze liever geld wil zien dan betalen.
Er is geen enkele winkel waar je je overgehouden voedsel, energie of wat dan ook meer terug kan verkopen, of inruilen op een redelijke manier.
Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.

Het is nog veel ernstiger: Het "economie"systeem zit ook zo in elkaar dat je vanaf je geboorte verplicht bent om aan de door de overheid vastgestelde plichten te voldoen. Als je niet aan die verplichtingen (opgesteld door incompetente politici, welke gestuurd door het grootkapitaal) voldoet, heb je de rest van je leven een niet zelfverkozen probleem!

Sorry, treinvrienden...Dit moest ik even kwijt[:(]

Edit: dus ik kan de gedachten van Prulleman best volgen!!
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

Eerlijk zou het zo zijn dat je eigen energie meter terug zou draaien, bij het terug leveren,
Dat ben ik niet met je eens. De totale prijs voor een kWh die je afneemt bestaat uit de kale leveringsprijs, energiebelasting en BTW.
Als je teruglevert is het redelijk dat je de kale leveringsprijs terugkrijgt. Belasting en BTW gaan ze jou natuurlijk niet betalen.

Overigens blijkt uit dat stuk van Energiewereld dat het nogal meevalt. Beneden 3000 kWh teruglevering wordt het gesaldeerd met je afname. Dat is dus hetzelfde effect als een terugdraaiende meter.
En verder krijg je 33 cent per kWh, dat is veel meer dan de totale afnameprijs. Dus ik snap niet wat er te klagen valt.

Havoc

Niet enkel dat, er is ook de factuur van de netbeheerder. Eigenlijk zou je als leverancier dus ook die moeten betalen om je energie naar diegene die jouw energie koopt te transporteren. Maw, eigenlijk zou je kleine Electrabel moeten worden, met alle verplichtingen erbij ipv subsidies. Maar dat past niet in het kraam van sommige politiekers.

PS: er zijn er die dat doen. Zo zijn er bvb energieproducenten met een totaal vermogen van 200 kWh windenergie. Dat is dat iemand met 1 kleine windmolen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Daar gaat ie dan, Klaas:

Stel, je koopt een huis (of laat er een bouwen) wat je laat zetten op een stuk grond wat je koopt van de gemeente (nadat ze die grond onteigend hebben van een boer, bv. Want: Bestemmingsplan).

Voor de grond betaal je de vierkantemeter prijs waarover BTW berekend word?!?
Als je huis klaar is, staat de gemeente weer klaar om belasting te heffen over je "eigendom", geplaatst op een stukje grond waar je al voor betaald hebt. Alle bijkomende (repeterende) kosten betaal je al voor, afval, riool, water etc. Kan het nog krommer?

Je gaat dus iets kopen, en moet vervolgens over je eigendom blijven betalen????

De overheid is zo bekeken een rare "winkel" Zo,n winkel wil ik ook wel[}:)]

Sorry dat ik het zo zie[B)]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

Kan het nog krommer?
Dat je betaalt voor geleverde diensten als riool, afval ophalen en waterlevering lijkt me logisch.
Maar je doelt waarschijnlijk op de onroerende zaak belasting? Dan ben ik het met je eens, want die vind ik ook oneerlijk.

Overigens ga je nu het gedrag van de gemeente verwarren met de overeenkomst die je hebt met een energieleverancier. Dat moet je uit elkaar houden, want je enrgieleverancier heeft geen schuld aan de poot die de overheid je probeert uit te draaien.

Frank_N

"Dus ik snap niet wat er te klagen valt"

Reken maar even uit wat een instalatie kost welke 3000 kwh opleverd, vooropgesteld dat je een installatie van die omvang op je dak geplaatst krijgt... En vervolgens de "terug-verdien-termijn / versus afschrijving"

3000kWh is trouwens ongeveer 3/4 van het gemiddeld verbruik.
Groet van Frank

Havoc

Vergeet niet de prijs van het verwijderen van die installatie na de nuttige levensduur. Zo'n hoop industrieel afval waarvan een deel niet recycleerbaar is steek je niet in een vuilzak die je op de stoep zet. En met de prijzen voor afvalverwerking die enkel omhoog gaan is dat niet te verwaarlozen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

Reken maar even uit wat een instalatie kost welke 3000 kwh opleverd,
Dit vind ik echt krokodillentranen.
Jij wil toch zelf zo'n installatie op je dak? Of verwacht je dat de energiemaatschappij ook nog eens jouw investering gaat betalen? Ze betalen gewoon de marktwaarde van de teruggeleverde stroom, het is onredelijk om meer van ze te verlangen.

Ik weet allang dat zonnepanelen op je dak finianci?el niet rendabel zijn. En ik weet ook allang dat dit niet de oplossing is voor het aankomend energieprobleem.
Mensen die zonnepanelen plaatsen doen dit voornamelijk omdat de gedachte dat ze iets voor het milieu doen hen een goed gevoel geeft.
Als het je gaat om geld verdienen, dan kan je beter iets anders verzinnen.

Dus nogmaals: er valt niets te klagen.