Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

jean hier haal ik mijn motoren

http://www.directindustry.com/prod/precision-microdrives/dc-micro-motor-39252-302449.html

ze werken op 3.6 volt zijn krachtig voor zulke kleine motoren want ik duw er een duikboot mee vooruit
maar ze zijn dus wel heeeeel klein
er zijn er ook met reeds een vertraging op .
daar het een tram baantje betreft speelt het voltage geen rol en kun je met een zelfbouw regelaar perfect dit trammetje sturen
schema stuur ik je wel door als je interesse hebt
1 pic en een brug met dan een potmeter om de snelheid te regelen
pwm uitsturing naar de baan en kortsluitvast indien nodig


wat het testen aan gaat dat doe ik dus ook met het bouwen van rompen.verkleinen geeft normaal niet zulke grote problemen maar ik moet een plan vergroten
en dan vergroot je de afwijkingen mee en % gewijs is het dan niet te doen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Thanks, Raf.

Ik ben direct eens gaan kijken:  het zal, zoals verwacht, een probleem worden:
- er zijn enkele modellen met een diameter van 6mm
- de lengte is te groot (heel misschien kan ik mijn trammetje wat aanpassen, om de extra milimeters extra op te vangen.
  Dat kan ik nu nog niet zeggen: eerste prototype moet daarvoor eerst verder opgebouwd zijn.
- bij die afmeting heb ik geen reductie, dus dat trammetje gaat vliegen ...
  Een snelheidsregelaar kan íets doen, maar onvoldoende in deze schaal.

Verder zoeken is de boodschap  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Er zit blijkbaar ook een modelletje tussen met een diameter van 4 mm en een lengte van 8,1...


raf

jean doe motoren laat ik op de 3.6 volt langzaam draaien
ik zal er eens eentje voorzien van een vlindertje zodat je dit kunt bekijken
effe dan wel een regelaar in elkaar bakken
pwm kun je heel mooi regelen en deze motoren kun je dus met snokjes laten draaien zo mooi lopen die

elke keer 1 Ms stroom van 5 volt en dan zijn ze krachtig en draaien langzaam
enig probleem ze brommen maar het zijn zulke kleintjes dat je dit niet gaat horen
ze zijn zelfs water dicht want tussen de as en de bus is zo weinig speling dat ik ze zonder dichting gebruik in bootjes die wel een 4 tal meter diep duiken
hier zitten der zo twee in
https://www.youtube.com/watch?v=DEFW4h_j8YA
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Chrisrail

#4595
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Heb ik, Chris.  (twee, eigenlijk)  ::)
Alleen is het soms een beetje moeilijk, als er veel plooitjes zijn.
Tweede frontje ga ik dat gebruiken.   ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Allee Jean, Das wel pielen op de MiliMeter zeg. ;D het dingetje is maar net groter als het suikerklontje. Jij liever als ik hoor.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

Citaat van: Durango op 29 april 2015, 13:20:10 PM
... Jij liever als ik hoor.

Je moest het eens proberen.
Een wereld van plezier !!!  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hef volgende etsbadje loopt:  Een watertank en de schutplaten zijn in de maak.
Eens de virusscanner mijn laptop heeft vrijgegeven print ik de belichtingsmapjes voor de tweede watertank, het dak en de daksteunen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4600
Doeme doeme doeme ...
Etsproces goed beëindigd, maar laptop is nog altijd virussen aan het zoeken.
Dus even geen foto, geen kans om transparanten af te drukken, en dus even geen nieuw etsbadje ...

Morgen moet ik naar 't buitenland, dus even minder geknutsel ...
Stom ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4601
Eindelijk hier in 't buitenland mijn knutselkoffertje kunnen openen  :)
Wat heb ik mee? Mijn trammeke, natuurlijk, en een soldeerbout.

Met goeie moed het volgende onderdeel onderhanden genomen: een watertank ...



Leek voor de hand liggend, maar blijkbaar waren de plooitjes redelijk vér dóórgeëtst.
Tijdens het plooien kwamen wat strookjes los.  Uiteindelijk verkreeg ik iets wat er een beetje op trekt ...



Tank direct op de basis geplaatst ...  Maar wat blijkt nu: die watertank moet iets lager komen ...en kan niet rechstreeks op de "basis" gesoldeerd worden >:(
Tekening moet hermaakt worden.
Was te verwachten, maar het is toch een dompertje op het enthousiasme.
Bovendien maakte dit stuk me duidelijk dat dit trammetje toch een klein ding wordt, waar ik met de soldeerpunt niet altijd geraak waar ik moet komen ...
Solduur vloeit wel, maar het is toch opletten ...  't Is niet gemakkelijk ...  :o

Maar ach, met vernieuwde moed het volgende onderdeel: de ketel ...
Bij het etsen van dit stuk was plaatje met pincet gevallen, en de pincet had een kras gemaakt op de beschermlaag van het plaatje.
Dus bij het etsen is het krasje lustig doorgeëtst ... doeme ...



Je ziet de kras aan de rechterkant ...

Probleem dus, bij het rollen van de ketel:
- ketel is deels doorgeëtst
- door de openingen voor schouw en dom is het plaatje sterk verzwakt.  Die doorgeëtste kras heeft daar geen deugd aan gedaan.
Gevolg: het rollen was een ramp ...



Spijtig.  Niet voor de ketel zélf, want die moést ik heretsen.  Dat wist ik.
Maar nu kan ik niet checken of de watertank niet binnen de ruimte van de ketel komt.


Ik heb de moed niet laten zakken: de volgende stap was de vuurkast.



Plooien ging redelijk goed, maar voor dat solderen ... Met pincetten kan ik die dingen niet altijd goed houden  ::)
Dus mijn vingers goed verbrand ...  (derde hand vergeten mee te brengen).
Resultaat:



Eigenlijk erg tevreden.  Klein maar fijn, en de vijl zal nog wat braampjes wegwerken.
Spijtig dat ik wat met solduur gesmost heb op het front.  Een deel heb ik kunnen wegkrassen.
Niets aan te doen.

Maar het soldeerwerk wordt gestaakt: de beschikbare stukken zijn op.
Volgt nu het hertekenen van de watertanks.


Toch nog even wat anders gedaan: de motor van het onderstel gehaald.
Was toch de bedoeling ...



Electrische contacten kwamen er vlot af.  Ook de behuizing van de rotor kwam vlot los.
Alleen blijkt dat de rotor zelf niet los komt:  motoras gaat in het onderstel-blok door een klein gaatje, en aan de andere kant zit het wormwiel stevig vast.
Ik heb geen poelie bij om dat ding los te trekken.
Dus alweer een werkje dat moet gestaakt worden.

Het wordt deze avond even bezinnen ...


Deze korte oefening heeft mijn bewondering voor messing-model-bouwers nog op een hoger schavotje gezet !
Het ziét er eenvoudig uit, maar wat een ontnuchtering !!!
Niet dat ik de moed laat zakken, hé  ::)

Even een glaasje wijn inschenken, en wat doorzakken ...
Tomorrow is another day ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 01 mei 2015, 22:20:35 PM
Eindelijk hier in 't buitenland mijn knutselkoffertje kunnen openen  :)

Geniet van je verlof!

Citaat van: Steam.N op 01 mei 2015, 22:20:35 PM
Even een glaasje wijn inschenken, en wat doorzakken ...

Idem dito hier...  Bij mij is tegenwoordig een pincet vervangen door een koevoet.  Iets gemakkelijker, ik moet mijn bril niet opzetten...  ::)




Weeral mooi werk, maar ik val in herhaling.  Ik volg verder 'mobiel' en probeer tijdens verloren momenten te reageren.

Een schoolopmerking: DZV: Doe Zo Voort  ;)




Citaat van: Chrisrail op 29 april 2015, 12:13:11 PM
Misschien te overwegen,
aankopen van een plooibankje

Even Chris bijtreden: met zo'n plooibankje kan je heel mooie hoeken plooien.  Stukje vastzetten onder de klem, onder het te plooien gedeelte een Stanley mesje steken en plooien.  Hoek (bijna) steeds perfect!

Groetjes, Peter


Steam.N

Het ets-masker voor de watertanks is bijgewerkt.
Maskers voor het dak en dak-steunen liggen ook al te wachten om afgedrukt te worden.

Blijven te doen:
- De maskers voor de voor- en achterkant (zijn practisch klaar)
- Ook de (lichte) herwerking van het masker voor de ketel staat nog op de lijst (normaal morgen ook klaar)

Dus begin volgende week kan ik terug volop aan de slag.
Niet dat ik verwacht dat alles perfect gaat passen, maar het zal toch een stukje beter zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Goeie moed ! En wijlie wachten op beelekes...