Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Huugooke

En om mijn vijf cent nog eens bij te dragen:
fotografen zouden gewacht hebben tot die auto weg was, het is een "storend element". Bovendien waren de films toen zo ongevoelig dat  een vrij lange sluitertijd nodig was, waardoor de auto "bewogen" zou afgebeeld worden.
Mensen daarentegen  wisten toen al dat ze moesten "poseren".

marc goovaerts

Nu, hoeveel auto's er toen rondreden wordt een heel gezoek...

Wel is het zo dat het er genoeg waren om in oktober 1909 een conferentie in Parijs noodzakelijk te maken, om voor de eerste keer internationale afspraken te maken omtrent verkeerstekens. Trouwens, met onze eigenste RACB als voornaamste drijvende kracht.

De eerste (zes) verkeersborden verschenen dan ook in het Belgisch Staatsblad van 15 mei 1910.

Herwig

...moet er slechts   1   automobiel in N worden geknutseld...(tijdperk I).

En je kan meteen een Singer nemen...   (was Brits automerk, géén Duits naaitoestel) of een Panhard, FN, Renault, Levasseur, Minerva,....

In 1924 had Baron de Kerckhove de Wuustwezel een open Minerva, nog met hoekige radiatorrooster en hendel aan de buitenzijde van het koetswerk, en houten spaakwielen...

Cardon de Lichtbuer de Wijnegem had een der eerste auto's in België, chauffeur was Frans Van Geel uit Wuustwezel...

Eén van de eerste auto's, ook Minerva, die over de Bredabaan/Wuustwezel bolden was van een zekere A.Janssens, die overleed A° 1924.

Op de oudste Wuustwezel-foto's van de stoomtram op de Bredabaan staan nergens auto's, maar boerenkarren en bescheiden paardenkoetsjes.
Voor HOTELS (mét benzine handpomp) werden soms wel 's vroege auto's gefotografeerd.

Misschien op foto's van Turnhoutse of Kasterleese Hotels?



Michiel

#2853
1924... het blijft toch vrij laat. Een beeld van Brussel rond 1910. Auto's begonnen toen een vertrouwd straatbeeld te worden. Het gaat hier wel om de sjieke coté van de hoofdstad, maar toch... 15 jaar vertraging lijkt me veel. Er zit natuurlijk wel de Grote Oorlog tussen als spelbreker. Persoonlijk voel ik aan dat vanaf 1920, na de oorlog, de auto in Turnhout toch wel zijn intrede moet gedaan hebben. Maar dat is dus natte-vingerwerk.  ;D

(foto: dbnl.org)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Dat zijn taxi's. Er is een beroemde episode in het begin van WOI waarbij soldaten met Parijse taxi's naar het front vervoerd werden.
Het mysterie van de opnamedatum van de postkaart kan ik hier meteen met enige zekerheid oplossen.
Ze dateert van voor 1906.
Als je onderaan kijkt zie je "Nels... serie 101". Er bestaat een postkaart uit dezelfde serie waarvan de datum is vastgestel op 1906.
http://www.delcampe.net/page/item/id,90730562,var,A0300K-TURNHOUT-LE-MARCHE-1903-NELS-SERIE-101-13,language,D.html

Rekening houdend met de productieperiode kunnen we veronderstellen dat ze ook van de 19de eeuw kan zijn.


Huugooke


Steam.N

Hugo, je bent een krak !
Die link had ik nog niet gelegd.  Nochtans had ik die andere foto 101.13 ook al.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

En nog dit: "Nels" was actief van 1899 tot 1913, daarna was het "Nels-Thill"
Aan het logo kan je dus zien dat deze kaart uit die periode dateert!

Steam.N

Hugo, vindt je iets terug van "Collections Bertel" ?
Nr 35 is de postkaart waar het Singer-logo op staat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Steam.N op 08 mei 2014, 16:05:18 PM
Hugo, vindt je iets terug van "Collections Bertel" ?
Nr 35 is de postkaart waar het Singer-logo op staat.
Bij mij is dat het justitiepaleis van Mechelen, en ik zie geen "naaimachienen" :)

Huugooke

Maar wel nog meer logo's gevonden:
http://www.needlebar.org/cm/displayimage.php?album=981&pid=6364

wel plezant dat in het Cyrillisch schrift een "S" als "3" wordt geschreven; maakt het logo wel anders!

Herwig

#2861
Delcampe:  postkaarten en -zegelveilinghuis?  (was me tot voor kort totaal onbekend, mea culpa)

Antieke-auto's-op-een-rijtje    op oude postkaartfoto's (bv. Antwerpen Meir) waren/zijn inderdaad taxi's.

A° 1909 in de provinciestad Turnhout, zal een automobiel een rariteit zijn geweest, met volkstoeloop bij verschijnen...

( En bij die foto van St.-Victor, daar hoort, volgens mijn Kempische schoonvader, een geur/stank van i.d. schoolkeuken  (af)gekookte schelvis bij.  (hij liep daar school jaren dertig) )

Over de eerste automobielen :  maatschappelijke effecten, automobiliseringsprocessen, belangenorganisaties, eerste verkeerswetten, statistieken allerhande...:    boek door Donald Weber bij Academia Press:  "De blijde intrede van de automobiel in België" ( A° 2010)
Dit boekwerk zit hier bij mij in de boekenkast, maar'k ga het vandaag niet gans terug lezen.
Alleen even tabel op blz. 6:  vroegste automobielbezit in Belgie 1899-1913:
A° 1900:  715 stuks (1/3de in Brussel)             A° 1910:  5.928 tuftufs
Is uiteraard prachtig, ernstig, boek voor de geïnteresseerden..... .
       

Havoc

CiteerEr is een beroemde episode in het begin van WOI waarbij soldaten met Parijse taxi's naar het front vervoerd werden.

Les taxis de la Marne: http://fr.wikipedia.org/wiki/Taxis_de_la_Marne Dus een 10000 taxi's in Parijs in 1914.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

Bij aanvang WOI werden veel Franse soldaten met taxi's naar het front werden gebracht !slag van de Marne ?)

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

even opgezocht en voor waar bevonden lees in de slag http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Slag_bij_de_Marne

Groeten Peter ;)

PS trouwens naar het eind deden zelf de eerste tanks zich al opmerken !