Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Michiel

#2790
In emailleschild heb ik deze gevonden. En, deze is NEEB-bestendig, gezien de kleding.  ;)
Nog alleen jouw Nederlands/Franse "S" erover, en klaar!


(foto: raritaetenbroese.com)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Klopt.
Naaimachientje moet natuurlijk ook NEEB-gerelateerd zijn  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

Singer:  modeltreinMANNEN blijken dus in àlles geïnteresseerd?

Het madammeke op afbeelding in nr. 2788 is absoluut jaren veertig/vijftig wat betreft kleding- & haardracht, denk ' k.
Belangrijker:  dit naaimachien heeft op eerste zicht géén pedaal noch wiel meer.  dus vermoedelijk reeds uitgerust met ingebouwde of (achteraf)  aangebouwde electromotor  ( "gemoderniseerd" ) ?

Afbeelding in nr. 2790:  wél mét wiel, dus ook pedaal.
Haardracht van dit naaistertje is wel "relatief"  modern, want géén  "dotje" .... .

Had tot voor enkele jaren nog een  "Dürkopf"-pedaal & wiel tafelnaaimachine, zonder electromotor... .

Steam.N

#2793
Singerplaat: er wordt komende dagen werder aan gewerkt.

Ondertussen zijn de bouwwerken nagenoeg afgerond:



Devoot venster is klaar om de heilige ... te ontvangen.
Nog wel wat kleine details, en finaliseren, maar grote lijnen zijn uitgevoerd.

Ook de afscherming van het zonnescherm is geplaatst.
Het zonnescherm zelf kan ik nu nog niet maken, want ik heb mijn ronde profieltjes niet bij de hand.

De frontgevel van het aanlendend huisje is gebouwd.
Het is alweer een arbeiderswoning, zoals er in die buurt zoveel waren.
Ramen en deur moeten nog geplaatst worden, maar ook die liggen thuis.
Achtermuur en dak volgen nog, maar ik mis enkele afmetingen.
Ook wachten tot thuis,dus.

Nu even de vrouwtjes vervoegen, en het knutselwerk opzij leggen.
Deze avond eens zien wat ik nog kan uitvoeren ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#2794
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marc goovaerts op 05 mei 2014, 00:29:27 AM
Peter, je hebt PM.

Opletten met bovenstaande link. De meeste Singer-platen dateren uit de jaren 30. Nogal duidelijk te zien aan mode en haardracht van het afgebeelde dametje.



Marc ,hier had Jean moeten staan denk ik want ik kreeg niks !

Jean, inderdaad die dame die jij verkiest heeft een te wat moderne outfit om op je gebouw te versieren !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Inderdaad, Peter.

Ik denk te gaan voor Marc's plaat, maar met "mijn" "S".
Zo heb ik tweetaligheid, de "Singer" in het midden zoals op de postkaart, een NEEB-dame en een NEEB naaimachine.


Ondertussen ben ik begonnen aan het omrekenen van fotos en postkaarten voor de volgende gevel.
Heel wat meer werk dan bij het vorige gebouw ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2797
Eerste aanzet voor de gevel van het gebouw dat ik nú in gang zet:



Alweer een mix van baksteen en arduin.
Het wordt even nadenken in welke volgorde ik de dingen aanpak ...
Dit gebouw staat eveneens aan de Merodelei, tegenover het laatste gebouw dat ik afwerkte.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2798
Stilletjes aan de opbouw ...



Morgen hopelijk nog wat verder, vóór de terugreis wordt aangevat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En waar hebben we ons een avondje mee beziggehouden ?
(Werkgevers in de grafische sector mogen meekijken)

Op basis van 3 verschillende Singer-borden, uitgekuist, opgefrist en gerestaureerd... want in NEEB zal die recht uit de fabriek gekomen zijn (en E. Nouallier was nog niet geboren hé)


Steam.N

Yeehaaa !
Prachtig, Marc.
Dat is exact wat ik in gedachten had !!!!

Internet wordt nu afgesloten.
Volgende update morgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Knap gedaan, Marc.
En nu afdrukken op glans-fotopapier, want nieuwe geëmailleerde platen waren zeker niet mat  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Super strak werk, Marc! Toch nog een paar details: op het origineel staat in het nederlands "Naaimachines". Jij maakte ervan "Naaimachienen". In het Frans werd in het origineel een kleine tussen-A gebruikt bij "Machines A Coudre". En onderaan ontbreekt nog de witte balk met het adres van de plaatselijke verkoper. Allemaal muggezifterij van mijnen twege, maar het viel me gewoon op.  ;)

Jean, jouw wit huis is ERG mooi geworden. Het enige is die parel-witte muur, met die diep-zwarte onderband. Ga je die nog een verweerlaagje geven, of blijft het een netgeschilderde muur? Het dak is formidabel! Alleen nog een paar loodslabben rond de schoorstenen.  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Michiel, voor het adresbalkje heb je gelijk. Dat is inderdaad duidelijk op de foto aanwezig. Over gekeken, foei. We moeten dan wel het adres (in Turnhout ?) te weten komen.

Voor de tweetalige tekst is het minder duidelijk. Bij jou gaat het duidelijk om een affiche ipv een bord.
Ik heb bv nog geen enkele emailleplaat gezien met Singer tussen aanhalingstekens. En de resolutie en toestand van jouw affiche gaven wat kopzorgen...
Op het ééntalige nederlandstalige bord dat ik heb met krek hetzelfde madammeke staat echter inderdaad ook 'naaimachines'.

Maar een tweetalig bord met dit madammeke heb ik niet. Daarom heeft het oudste tweetalige in mijn collectie (jaren 30) als donor gediend.

Jean, herbeginnen ?

Steam.N

Tekst hoeft niet aangepast te worden.
Als je de witte balk wil toevoegen: hoeft niet, maar als je je niet kunt inhouden, mag het zeker.
Zet dan als adres "Rue de l'Hopital" (niet zeker waar de machines toen te koop waren, in Turnhout, maar in de Gasthuisstraat, waar de Merodelei op uitgaf, stonden stoffen- en andere winkels  ...).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }