Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

eve


eve


Steam.N

Thanks, Erik.
Wordt wel duur, als je 28 lantaarns hebt.
Misschien is dit voor mij een leuk opstart projectje om met microprocessoren te stoeien  :P
Dan kan ik de lantaarns ook één per één laten aansteken  :)
Dit heb ik aan mijn todo lijstje toegevoegd
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

het zijn enkele rustige knutseldagen.
Soms moet er ook wat andes gebeuren (zowel thuis, op 't werk, als op andere plaatsen).  :-\ :)

Maar ondanks dat is er wel vooruitgang:  er wordt gesleuteld aan mijn ontoereikende ets-kunde (dank je, Gerolf), en binnenkort vindt het resultaat zeker zijn weg naar de sporenhal en het stationsgebouw  :P

Nu even beddeke in ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Jean,

Bij de Led-baron kan je bijna alle Led's /SMD 's kopen met de draden er ineens aan gesoldeerd, voor een zeeeeeer geringe meerprijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Dat kan interessant zijn !  Thanks, Peter.
De laatste 0603 geraakte wél gemakkelijk gesoldeerd, dus ik ga eerst mijn voorraadje opsoeperen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#801
Eventjes weinig knutseltijd, maar veel actietjes op verschillende sporen, dus het gaat niet erg vooruit:

De spanten:

Hóe deze maken, is me duidelijk (alhoewel een stemmetje me aanspoort om ze in hars te gieten ...)
Openstaande vragen:
- hoe de stroom voor de lantaarns aan te leveren,
- hoe de sporenhal zodanig bouwen, dat die nog van het hoofdgebouw kan verwijderd worden (voor het geval dat ...)
Daarom volgende bouwwijze uitgewerkt:



Printplaat-stekkertjes uit hun plastiek jasje gehaald.  Vrouwtje gaat in een koker net boven de fries van de sporengevel in,
het mannetje wordt gesoldeerd aan de trekstang.  (tweede geleider wordt later een staaf die in de lengte dóór de spanten loopt).
De aansluiting op het einde van het spant is nog te grof, en ga ik nog lichtjes aanpassen.
Die evergreenplaatjes die de gesoldeerde verbinding camoufleren laat ik liever weg (van daar het idee om het geheel in hars te gieten, dan zit de verbinding in het hars).
Dicht bij het eindontwerp ...


Het fijnere werk:
Er zijn details die ik "onmogelijk" op mijn klassieke wijze kan realiseren:

- de friezen van de voorgevel, en de sierlijst onderaan het eindvenster: gelaserd in styreen:



. . . op de foto komt het resultaat onvoldoende tot zijn recht, maar het is prachtig werk (thx Paul !!!).
. . . Het is even wachten tot mijn verf-testen tot een bevredigend resultaat leiden ...
. . . . . Wat dát betreft:  ik ben er niet ver af (zie teststrookje), maar nog wat sleutelen aan de  kleur van de voegjes. 
. . . . . Eens tevreden, krijgen de fries-stukjes hun baksteen-kleur, en zijn we gestart aan de finalisatie van het hoofdgebouw (vensterramen, leien, ...)

- ook de leien zijn eveneens gelaserd (om je vingers van af te likken).  Uitvoering: zie het dakje van de "Chaufferie" eerder in dit draadje
- voor de onderkant van de eindvensters van de sporenhal zijn sierstrookjes en -boogjes gelaserd (deze worden grijs gespoten)


- de boogsteunen tussen spanten (die de lucarne ondersteunen), waarvan eerder al een schets een een aanzet in styreen (waarvan ik niet tevreden was)



. . . Dank zij uitstekende toelichting en ondersteuning (thx, Gerolf):  zijn ze nu uit niew-zilver geëtst. 
. . . Op de foto twee van de 39 bogen (13 voor de noksteun, en 2 rijen van 13 voor de ondersteuning halverwege de breedte van de lucarne)
. . . Het rijtje raampjes komt aan de zijkant van de lucarne (het is maar één van de vele strookjes, want ze komen aan weerszijden van de lengte van de hal)


En dan mijn laatste troetel-dingetje:



Eén van de vier lantaarndragers van de voorgevel van het hoofdgebouw  :P
Onderaan de lange vertikale stang komt een lantaarntje hangen, zo eentje zoals ik eerder uitgeprobeerd hebin de hal
maar waarvoor ik een kleurloze lichtgeleider ga gebruiken.


Al deze mooie dingen gaan nu terug in een doosje, want de eerste werkjes zijn:
- het bouwen van de spanten
- het schilderen van de bakstenen
Beide zijn werkjes van lange adem, maar essentieel voor de verdere afwerking.

Ik ga er dadelijk wat van dromen, en komende dagen effectief wat aan proberen te doen  ;)


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Met die kleine fijne dingen gaat je stationsgebouw een hele boost krijgen Jean. Ziet er allemaal prachtig uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Vooral dat troeteldingetje ziet er gewoon fantastisch uit !

doomslu

Gelieve niet te niezen of 't is weg. Fantastisch!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Waaauw! Jean wat een machtig mooie collectie troeteldingetjes. En weer geweldig hoe forumleden zich voor elkaar inzetten. Wel, sè, da doet me iets! Snif!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat troeteldingetje is mooi in beeld geraakt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Amai Jean (en eigenlijk ook Paulogic) prachtige uitwerking van eigenlijk iets dat je nauwelijks ziet en dat toch het verschil gaat maken tss

een mooi en een ongelooflijk prachtig uitgewerkt gedetaileerd meesterwerk !

Amai Paul ge zijt ne ongelooflijke stielman !  8)

Groeten Peter ;)

PeterC

WOW (Dat mag hier wel!)
...
Die gelaserde styreenplaat, hoe dik (of beter gezegd: hoe dun) is die?
Groetjes, Peter


Dirky

prachtig;;;

heb die stukjes bij Paul in mijn handen gehad en die fijnheid opent wel een heel pak nieuwe perspectieven!

je moet natuurlijk nog altijd een paar handen hebben a la Jean om er iets mee te doen ;)