Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Kautenbach

Ik ben er kwijt... De suikerklontjes worden alsmaar groter, en wie de jeugd heeft...

Super, Jean ;)

Steam.N

#4621
Mindere avond ...

Pas laat aan het etsen kunnen gaan, en het resultaat is noppes:
De daksteuntjes vragen zoveel etstijd (blijkbaar), dat ze zélf weggeëtst worden.
Ze hangen er nog aan, maar zó fijntjes dat ze geen sterkte meer hebben.

Morgen eens checken: waarschijnlijk moet het etsbad ververst worden ...

Avond is niet volledig verloren gegaan: bij verdere samenbouw van ketel en watertanks is duidelijk geworden welke wijzigingen ik aan de tanks moet maken.
Bovendien is die samenbouw een goeie soldeer-oefening.

Om mezelf te troosten een foto van de huidige stand van zaken:



Voor verbetering vatbaar, maar toch verdienstelijk  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 19 mei 2015, 22:46:57 PM
Voor verbetering vatbaar, maar toch verdienstelijk  :)
Misschien wel, maar ik zou al héél gelukkig zijn moest ik zo eentje hebben !

En die daksteuntjes...Daarbij had ik al op voorhand mijn twijfels. In verhouding met de rest zijn die zelfs op schaal 1/1 al filligraan.
Overdrijven zal onvermijdelijk zijn...

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 19 mei 2015, 22:51:01 PM
... Overdrijven zal onvermijdelijk zijn...

Zal inderdaad moeten ...  :(
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Een dun messing staafje gebruiken in plaats van die daksteunen te etsen ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Het wordt hoe langer hoe mooier.
Ben er van overtuigd dat het, eens afgewerkt, een super model wordt.

Jean, wat betreft de aandrijving. Herinner je mijn kleinste H0 model, die KLV van Brekina , nog?
Daar zit een miniskule aandrijving met een Faulhaber in. Ik vermoed dat je dat zou kunnen gebruiken, mits de assen in te korten . Zoals jij een kunstenaar in spoor N bent, moet dit lukken. Je kan altijd eens langskomen om het eens te bekijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Citaat van: SuSke op 20 mei 2015, 10:39:04 AM
Een dun messing staafje gebruiken in plaats van die daksteunen te etsen ??
Het probleem is dat het niet zomaar rechte steuntjes waren. De ringetjes en krulletjes aan die steunen maken een dik stuk van het pittoreske van zo'n locje uit.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 20 mei 2015, 10:39:04 AM
Een dun messing staafje gebruiken in plaats van die daksteunen te etsen ??

Frans, zou ik inderdaad kunnen doen. 
Maar in April was ik in staat fijne hekjes te etsen, en die hadden een even fijne maar complexere vorm.
Bovendien heeft Marc gelijk: die ringetjes en krulletjes wil ik behouden !
Dus ik ga deze avond eerst nog eens een etspoging doen, na de tekeningen van beide eens vergeleken te hebben.
Bovendien vervang ik het etsbad, om het etsproces efficiënter te laten lopen ... .

Citaat van: Peter op 20 mei 2015, 10:41:16 AM
... wat betreft de aandrijving ... die KLV van Brekina ...
Goed idee !
Kun je de afmetingen van dat motortje eens uitzoeken?
We zouden wel eens kunnen verschieten, want "klein" in HO is misschien "monsterachtig groot" in N ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Hallo Jean,

Dit zijn de afmetingen.

Asafstand:  24,10 mm
Doormeter wiel zonder flens : 6,30 mm
Doormeter Faulhaber motor: 6,00 mm

Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Aslengte 24.10mm? 
Ik heb plaats voor de helft ... en moet dan nog een koppeling voorzien met de tandwielen op de wielassen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#4630
Die 24 mm is wel met de tandwielen op de motor inbegrepen, want de  doormeter van de motor is 6 mm, de lengte van de motor is 15 mm
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Ik moet op dat motorasje natuurlijk wel een tandwiel (wormwiel) plaatsen, vér genoeg van de motor om een tandwiel te kunnen laten ingrijpen ...
Deze avond worden de maximale afmetingen eens gecheckt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Brute pech:
aandrijfas van de circulatiepomp van het etsbad is gebroken.
En nét het styreenprofiel dat ik nodig heb voor de herstelling is uitgeput.

Stom: het etstoestel is voor de rest terug klaar om terug aan de slag te gaan:
- ets- en ontwikkelbadjes zijn ververst
- vacuumzakje is vervangen
- vacuumpompje is bijgestuurd

NIets aan te doen.
Dus deze avond wordt het iets rustiger: alleen wat ets-tekenwerk:
- controle van het masker voor de daksteuntjes
- kleine aanpassing voor de watertanks en frontjes

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Voila: pompje is hersteld, en draait alweer een uurtje op proef.
Badjes zijn vernieuwd, zijn op temperatuur,  bijgewerkt masker ligt onder het licht ...

Alles is gedaan om goeie resultaten te bekomen ...  ::)
Duimen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Amaai, Jean.
In de nieuwe Loco-Revue neem je maar liefst twee bladzijden in beslag van het verslag over On traXS!  :D
Hoeveel pintjes heb je aan François betaald?  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *