Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#3585
De horizontale draagstructuur van de zijkant van de spoorkap is afgewerkt.
Van de pijlers zijn 7 van de 16 af en gemonteerd.
Eigenlijk niet zoveel vooruitgang, voor een hele dag ...



Als troostprijs: ook wat verder gewerkt aan de friezen ... want ook dié wil ik af krijgen.

Morgen Straks ga ik wat experimenteren met de spanten ... combinatie van messing en styreen ... benieuwd ...
Maar natuurlijk ook verder werken aan de negen ontbrekende pijlers !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En af en toe eens vakantie nemen ?  ;)

Michael

Citaat van: marc goovaerts op 19 juli 2014, 00:12:33 AM
En af en toe eens vakantie nemen ?  ;)
Lijkt erop dat Jean daar deze zomer niet echt tijd voor heeft, Leuven nadert met rasse schreden.
Jean je bent weer mooie dingen aan het maken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Bolje

Jean,
Mooie overspanning.
In het juiste kleur, moeilijkvan echt te onderscheiden.
Ook nog een beetje vakantie nemen, hé. Het werk(jaar) is daar vlug terug. :o
Vele groeten,
Ronald

raf

pas op hé want als je zo werk levert daar hebben ze speciale instellingen voor hoor LOL
Jean mooi werk begin mezelf wat depry te voelen
maar ik blijf lezen hoor en ben benieuwd wat ik er van ga bakken op H0 schaal want ik moet ook veel zelf maken
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Jongens, wees gerust: dit IS vakantie !!!
Het is geen 24x7 knutselen, hoor !
Wandelen - fietsen - terrasje - lezen - KNUTSELEN - bezoekje - ...  een dagelijkse mix !  :P
Zonnekloppen zit er nagenoeg niet in, want het zegt me weinig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Oef !
Alle geëtste friesjes hangen aan de stationsvoorgevel, en ontbrekende pijlers aan de "buitenkant" van de spoorkap zijn geplaatst.

Nu even beentjes strekken, vóór ik wat "spanten-vingerwerk" begin  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 19 juli 2014, 16:15:46 PM
vingerwerk

je hebt toch mensen met fantastische hobby's  ;D

Groeten Peter ;)

Steam.N

Als je dát maar weet !!!  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Dit spanten bouwen heeft een nieuwe doos van Pandora geopend, want werken met messing profielen is iets nieuws ...
- Welke profielen ga ik kiezen ...
   - Uit voorzienigheid van elk type profiel ( I - H - L - T - U ) verschillende afmetingen gekocht
   => Kwestie is nu om voornamelijk de onderlinge verhoudingen aan te houden, en tóch de totaal-sterkte te bekomen
- Hoe vastzetten bij het solderen (heb zo'n prikkertjesplaat gekocht voor mijn toekomstig WSA toestel, maar het is wat zoeken)
- Hoe ga ik later de lantaarns op een stevige manier bevestigen, hoe loopt best de bedrading
- Hoe ver ga ik in detail, bij de bevestiging van de trekstangen aan het boogprofiel
Bovendien: mijn keuzes moeten repetitief werk mogelijk en eenvoudig houden, want er komen acht van die spanten

Dus eerst wat denken en uitproberen ...
Een trage start uit de startblokken  ::)
Misschien is het gewoon wat koud-water-vrees ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3595
Begin van eerste poging:



De boog vormen valt (redelijk) mee, gezien ik zo'n toestelletje heb om profieltjes een kromming te geven (alhoewel de kromming niet constant moet zijn).
Het is achteraf wel wat wringen en tegenwringen, want het profiel blijkt bij dat buigen niet in een plat vlak te blijven liggen ...

Trekstang is een T-ijzer geworden.
Aan één kant wat zitten prutsen bij het solderen, maar het lijkt ok nu.
Misschien wat fout in vorm gevijld ...

Nu de volgende trekstangen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3596
Eerste poging: gebuisd !
Resultaat is niet symetrisch, en past niet als het bovenop het eerder gemaakte fronton gelegd wordt :



Waarom?  Boog lijkt niet conform, en zeer waarschijnlijk verschillende domme foutjes bij afmeten, positioneren, ...
Bovendien zou het solderen wat eenvoudiger zijn, had ik het weerstandsoldeertoestel meegebracht.
Maar het is niet zo, dus het heeft geen zin er over te zagen ...

Positief: de verhouding tussen de verschillende profielen lijkt realistisch.

Morgen volgende poging.  Komt wel goed, mits wat oefening.
Elke keer een stapje vooruit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Je zit er toch niet zo ver naast met die boog, lijkt me
Of moet de onderste trekstang even laag komen als die van je styreen voorbeeld-front?

Netjes gesoldeerd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Ik ga hier niet veel zinnigs zeggen maar toch een mooie poging! ;)
Het gaat je wel lukken. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

De boog volgt inderdaad redelijk goed de bovenlijn, maar de trekstangen zitten fout (niet symmetrisch, niet loodrecht op mekaar).
Waarschijnlijk omdat ik méér inzat met de methodiek dan met het eindresultaat.

Maar dat is eigen aan een zoekfase, dus maak ik me er niet druk over.

Nu zorg ik eerst dat ik de nodige bogen maak, met exact dezelfde kromming.
Zo vermijd ik later, bij assemblage, dat het dak hobbeldesobbel gaat liggen.

Daarna wordt het trekstangen solderen.
De horizontale stang moet inderdaad liggen waar ik ze bij het proefstuk bevestigd heb.
Het front dat ik in styreen maakte, bevat een deel sierelementen, en de uiteinden van de boog zijn breder uitgewerkt.
De tussenliggende spanten zijn zuivere H-profielen, waardoor de bevestigingspunten van de trekstang automatisch hoger komen dan de trek-constructie van het fronton.

Ideeën om de spanten electrisch gescheiden tóch stevig met mekaar te verbinden krijgen vaste vorm, en de principes worden nog uitgetest.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }