Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Metpetergaathetbeter

#3555
Citaat van: Steam.N op 15 juli 2014, 16:26:56 PM



Ben ondertussen alweer 800 kasseitjes verder ...  :)  Yeehaaa !


Jean bij mij is het af schaal 1/1, herstellingen uitgevoerd,40 m borduren 10 breed bijgeplaatst, 2 bloembakken en een 600-700 klinkers bij verwerkt zaterdag tot 21.30 en vandaag 22.30, wit zand reeds gestrooid,ingeveegd en verwerkte plaats even wat water gegeven,opgeruimd en morgen nog 8 meter bordures rond de carport, even een warm badje en wat doet dat deugd aan het rugske !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Proficiat, Peter !!! En nu dat rugje goed (laten) verzorgen.  ;)
Gezien de schaal mag ik er 160 keer langer over doen, hé ?   ;D ;D ;D  (zowel voor de kasseitjes, als voor de verzorging  ;D ;D ;D )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Steam.N op 15 juli 2014, 23:11:23 PM
... Met dat schilderwerk valt echter veel minder te lachen ...
Voegen en bakstenen schilderen: ok, dat gaat wel, maar daarna die vierkantjes wit schilderen ......

Zoveelste superfijn penseeltje vastgepakt, en héél héééééél voorzichtig, omtrek volgend, de vierkantjes aan het schilderen ...
Lijkt wat beter te gaan dan gisteren ...
Niet perfect, maar waarschijnlijk geloofwaardig resultaat ...
Gelukkig !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

In de lijn van Hugo's suggestie: Voor een stempeltje kan je ook een zachte gom op maat snijden.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 16 juli 2014, 15:52:35 PM
In de lijn van Hugo's suggestie: Voor een stempeltje kan je ook een zachte gom op maat snijden.
En als het om veel en regelmatig stukwerk gaat: een sjabloon etsen en dan (dry/air)brushen.

Steam.N

#3560
Na een kleine onderbreking (aperootje aan 't strand) terug friesjes aan het schilderen  :)
Ik keer nét terug naar mijn kindertijd, waar je door met een potlood op het papier te wrijven een "verborgen" tekening naar voor toverde ...



Een strookje messing dat "ingevoegd" is, ziet er als een wit blad uit, tot het penseel met dry-brushen het patroon naar boven brengt ...
Waar is de tijd ... de onschuld ... de eenvoud van de kinderwereld ...


@Marc:  mijn enig gommeke opgeofferd, om er een (niet werkend) stempeltje van te maken ... Ligt aan mij, natuurlijk ...
Stempeltje mocht ook maar 1.5 x 1.5mm zijn ...

@Hugo: etsen kan ik hier niet, dus voorstel opzijgeschoven ...

Dus ondanks de voorstellen blijf ik bij mijn voorzichtig maar onvolmaakt penseelwerk.
Een eerste stuk fries is gemonteerd, en ziet er op kijksafstand méér dan gelijkend op.
Wél een licht kleurverschil van de baksteen-stukken, wegens verschillende voegdikte, waardoor de fries er íets donkerder uitziet.
Bij volgende fries-stroken hou ik hier mee rekening, door minder lang te drybrushen.
Misschien moet ik achteraf nog wat bijwerken met een iets andere tint.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Hoe, ge kunt daar niet etsen? Vergeten in te pakken? ;D

Steam.N

Bewuste keuze, beste vriend  ;)
Reden: niét de bakskes of de producten, maar de lichtbak en de printer !!!  ::)
Het is zo al welletjes  :o
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Vamos a la etsbak ! Met stip op 1 Steaming  N  ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

Ancora due settimane di pazienza, caro amigo !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Steam.N

#3566
Nikske playa !  Vandaag toch nog niet.  (NOG niet  ;D ;D ;D )
Vier friezen geschilderd en geplaatst.

Nu voor het eerst een friesje dat niet past ...
Gelukkig moet er wat wéggevijld worden, en heb ik een vijltje bij de hand.
Stel dat er materiaal bij moest ... dat was wat moeilijker geweest  ::)



Friesje was al moeilijk te tekenen, want gaat óm de hoek, dus twee vlakken, en in elk een uitsparing voor een raam.
Afmetingen genoeg om fout te zitten  ;)
Zal wel goed komen.

Daarna nog vier friesjes te gaan, vóór ik terug aan de tekentafel moet.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#3567
zie hier enkele bladzijden terug...
Deze morgen teruggevonden en ingekeken:  Franstalige schoolatlas van m'n bompa, kaartenboek uitgegeven te Liège iets nà 1905 (NEEB...) .
Anvers, Calmthout, Brasschaet, Eeckeren, Gand, Roulers, Vieux Dieu,  enz..
Maar gewoon    "Turnhout" .

(en Eupen en Reuland en andere  "Oostkantons"   nog Groot-Pruisisch, maar dit is een ander hoofdstuk...)


Steam.N

Ah, interessant, Herwig.
Vreemd, dat de meeste andere steden verfranste namen hadden.
Want ook in Turnhout werd serieus wat frans gebabbeld in die tijd ...

In het boekje dat gaat over Turnhout in de eerste wereldoorlog, vond ik een passage, waar de Duitse bezetter het stadsbestuur verplichtte de éétalige franse staatnamen te vervangen door op z'n minst tweetalige ...
Groot verzet van het stadsbestuur, want af en toe kwamen franstaligen (Anwerpen, Brussel), die dan niet langer hun weg zouden vinden in Turnhout ...

In dat licht zou je in die tijd eerder "Tournhout" of zo verwachten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

... en dat gaf soms hilarische vertalingen: er was een straat in Antwerpen die "Oudaan" werd genoemd, omdat daar bij een belegering  de verdedigers moed werd toegeroepen met "houd aan!" ( hou vol).
Bij de Franse vertaling werd dat "rue du vieux Coq"!