Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Jean,
Als ik de arduin vergelijk met die op mijn gevel (uit hetzelfde tijdperk), dan is die voor mij zeker niet te donker hoor. Misschien iets te egaal op dit moment, maar dat zal je nog wel veranderen waarschijnlijk.

Steam.N

Thanks, Marc.
Ik ga dus voort met de gekozen kleuren.

Ondertussen mijn hersenen gepijnigd ivm de foutieve belichtingsmap, waardoor de ramen niet symetrisch geëtst werden.
Nieuw mapje is aangemaakt, en voor- en achterkant zitten goed uitgeleend.
Zodadelijk, na het eten, begin ik er aan  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Werkje van lange adem :
al twee uurtjes ben ik de gevel van de centrale ingang aan het schilderen.
Ik zit nét halverwege ...

En dan gaat het maar om de basis-schildering.
Daarna is heel wat verwering en details nodig, om het voldoende op het grote voorbeeld te laten lijken ...
Maar het is leuk werk: eindelijk, na méér dan een jaar wachten  ;)

Ondertussen pruttelt in het etsbad een nieuwe lading ramen.
Hopelijk zijn ze alle acht bruikbaar, en kan ik de rechtervleugel verder bewerken  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2673
Hoofdingang heeft zijn basiskleedje aan, na vier uur penselen ...



Het ziet er té clean uit.
Verwering zou het aanvaardbaar moeten maken.
Maar vóór ik me daaraan riskeer ga ik eerst wat testen op overschotjes styreen ...

Bovendien zijn nog wat "overlopertjes" weg te schrapen.  Dat lukt wel.


Ondertussen is nét het etsprocess beëindigd.
Ik heb acht bruikbare ramen (er moeten nog wat bramen weggesneden worden, en wat bijgevijld)  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Maaa, haal eens een dweil én een emmer want mijn kamer zit vol met kwijl. ;D
T'is weeral de schuld van Jean met zijn schoon gebouwke.

Weatheren, was het stationsgebouw dan zo vuil in die tijd?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

marc goovaerts

Zeker vanuit dit camerastandpunt is het niet alleen mooi, maar ook monumentaal. Binnenkort mogen Michiel's dametjes eens op citytrip komen...

doomslu

Opletten met verwering.
Hoe oud was dat gebouw toen?
Was het goed of niet goed onderhouden?

Een tikkeltje verwering mag zeker.

De Jean gaat goed vooruit. Ik ben een beetje jaloers. 'k Zal ook maar eens een tandje bijsteken tijdens het paasweekend...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

#2677
Citaat van: Steam.N op 14 april 2014, 22:25:35 PM






klopten deze kleuren of zijn die iets overbelicht ?

2 volgende foto's zijn dik in orde, inderdaad opletten met weatheren want hoeveel jaar oud is  dit station op moment van maken ?

Groeten Peter ;)

vyncky

Citaat van: doomslu op 16 april 2014, 22:41:12 PM
Opletten met verwering.
Hoe oud was dat gebouw toen?
Was het goed of niet goed onderhouden?

Een tikkeltje verwering mag zeker.

Inderdaad ! Jean, ik zou persoonlijk eerst het volledige station afwerken en "nieuw" opleveren ;). Nadien wanneer het ganse gebouw klaar is kan je nog altijd wat wheateren. Als je naar de vroegere tijden gaat (tot net na WO II) werd alles netjes onderhouden. In tegenstelling tot wat nu het geval is....

Citaat van: doomslu op 16 april 2014, 22:41:12 PM
De Jean gaat goed vooruit. Ik ben een beetje jaloers. 'k Zal ook maar eens een tandje bijsteken tijdens het paasweekend...  ;)

Da's goed Luc! ik ben benieuwd, plaats eens wat fotootjes ;)
Bij mij gaat het grootspoor worden dit weekend :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steam.N

#2679
Ah Peter, dat is het werk van de voegers !
Smossers eerste klas !

Maar wees gerust: als morgen de steentjes hun kleur krijgen, zien ze er nét zo uit als op de twee andere fotos (hoek en ingang).
Ik heb even een stukje bewerkt.



De zandsteen ziet er ietsjes te licht uit, want de verf donkert wat als het droogt.
Nu ziet het er smerig en onverzorgd uit, maar als zandsteen en arduin verlost zijn van voegsel en baksteenkleursel, ziet het er heel anders uit.
Het is spijtig dat ik geen foto genomen heb vóór ik deze avond aan de ingang begon ...


Over het overdrijven van de verwering: natuurlijk hebben jullie gelijk: 
In NEEB stond het gebouw er nog maar enkele jaren.
Roet zal al wel wat vervuiling gebracht hebben, maar het zou er niet uitzien zoals nu :



Ik denk dat ik toch wat voegjes in de zandsteen moet toevoegen, om de grote zandsteenvlakken wat te breken ...
Sneetjes ritsen in het geschilderd styreen, en met wat donkerder grijze wash ? ? ?
Probeer ik morgen op een stukje overschot dat ik nu in zandsteen geschilderd heb ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Oeps, Yannick, je reactie niet gezien.

Goed onderhoud vs steenkooltijd ...  Geen idee wat dat in realiteit met die gebouwen deed.
In elk geval: een gebouw van 10 jaren kan er niet uitzien zoals nu ...

Het is misschien wel beter tot het hele gebouw af is.
Door dan de verwering in één keer te doen, wordt het geheel misschien consistenter ...
Er is in elk geval geen haast, maar die grote zandsteenvlakken storen me op dit ogenblik.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Wanneer ik het gebouw van Brussel-Noord bekijk in de loop der tijd (gebouwd rond 1860, afgebroken rond 1950, opgetrokken uit oa witte zandsteen voor de bovenverdiepeing), dat tot de jaren 1920 het gebouw er vrij fris bleef uitzien, behalve wat stof en regeninwerking. Maar vanaf de jaren 30 en verder werd het gebouw volledig dongergrijs tot haast zwart. Het lijkt vooral het autoverkeer dat het gebouw ingrijpend en chemisch begon aan te vreten.

Voor NEEB zou ik dus maar een zeer summiere verwering aanraden met een dunne stoflaag en wat vocht- en regeninvloeden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 17 april 2014, 09:02:02 AM
... Voor NEEB zou ik dus maar een zeer summiere verwering aanraden met een dunne stoflaag en wat vocht- en regeninvloeden ...

Klopt, Michiel.
Zal wel niet eenvoudig zijn, om dit subtiel aan te brengen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Jean,  Ik zou met de weathering, een hele lichte, wel wachten tot het hele pand af is.
Dan kun je het inderdaad gelijkmatig opbrengen. Anders doe je nu iets en om na een aantal weken weer precies hetzelfde
qua kleur of zo te krijgen lukt niet echt.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

De hele avond verder gewerkt aan de rechtervleugel:
- Bakstenen en zandsteen zijn geschilderd.
- Er moet nog een uurtje gewerkt worden aan de arduin.

De ramen zijn ondertussen geschilderd, en het glas geplaatst.
Maar het is wachten op het einde van de arduin-werken, alvorens die ramen geplaatst worden.
Hopelijk lukt dat deze avond nog, maar de ogen beginnen dicht te vallen ...
Ik zou het nochtans graag afwerken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }