Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

@ conducteur
nee je bent verkeerd ik soldeer 402 ledjes en die zijn nou net ietsje kleiner
en ik gebruik de achter kant en je moet natuurlijk niet als gek de boel met een griptang gaan vast draaien een slag hamer op 10 bar is meer dan genoeg

ik heb reeds zo een 60 tal ledjes nu gesoldeerd zonder problemen welke ik vroeger wel had met pincetjes en bek tangetjes en krokedille klemmetjes.
plakband ook geprobeerd maar dat was pure elende

gr raf en ieder doet het zoals hij wil als we nadien maar resultaat zien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Hoe ik draadjes aan smd ledjes soldeer is ook redelijk eigenwijs ...

Koper uiteinde van 't draade voorzien van wat soldeersel, draadje in de krokodillenklem, ledje met mijn tang tegen het daadje houden, vervolgens even met de bout aan 't draadje en hoppa je hebt een zijde, vervolgens ga je gewoon verder naar de andere zijde en 't zit erop.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Origineel gebruik van een wringijzer. Maar als het werkt, waarom niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Bedankt voor alle goede raad.
Die ga ik eens rustig doornemen, en uitproberen tot dat solderen vlot gaat.

Ik ben net terug van Dortmund, en ga even de benen strekken.
Tot mijn schande ben ik vergeten fotos te trekken voor een verslag  :-[
Oeps ...

Boten - vliegtuigen - auto's en vrachtwagens ... en treinen, natuurlijk.
Veel volk, soms te veel om alles goed te kunnen zien.

Ik heb lang karakter gehad, maar heb op het einde van de dag toch wat prutskes gekocht (groensel en klein gereedschap).
Deze avond is het wat rusten.
Knutselen is voor morgen  ;)



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2629
Dit weekend wordt de start van de definitieve samenbouw van het stationsgebouw.
Eindelijk ... na een hele omzwerving van andere NEEB activiteiten.

Indertijd ben ik met het stationsgebouw gestopt, omdat ik geen idee had hoe het gebouw te schilderen.
Op dit ogenblik voel ik me daar beter bij, alhoewel het nog ver van perfect is.

Eerste actie: een stevige basis uitsnijden, waaraan alle reeds bestaande muren kunnen gelijmd worden.
Tand-Gat verbindingen worden allemaal verwijderd.  Deze keer wordt het definitief vastgelijmd.



Grootste uitdaging wordt het rechten van de muren.
Vertikaal gezien krollen ze allen naar buiten.



Ik ga proberen ze recht te krijgen, door dwars op de muur schotten te lijmen, best op plaatsen waar in realiteit binnenmuren liepen.
De gaten in de basisplaat zijn er, om eventueel later binneninrichting toe te voegen.
Dat heeft op dit ogenblik een lagere prioriteit, maar ik hou de opties open.

Spannend weekend.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Yey! Jean begint eindelijk aan the real real deal! Het stationsgebouw met zijn mooie overkapping. Ik hoop voor jou dat het etsen of maken van de overkapping vlotjes verloopt. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

#2631
Rustig, Cedric:  eerst moet het stationsgebouw afgewerkt worden, hé  ;)

De werken vorderen:  de rechtervleugel is redelijk goed gerecht, dank zij de belangrijkste binnenmuren:



De bovenrand van de gevel wordt later volledig gerecht, nadat de ramen ingebouwd zijn.
Mijn grootste bezorgdheid over vertikale kromming is voor de rechtergevel grotendeels weggewerkt.

Gezien binnenverlichting gepland is, moet ik toch een aanzet tot binneninrichting geven in de ruimten waartoe ik later geen toegang meer heb.
Dat geldt voor de inkomhal, en de gang naar de wachtzaal 3de klas.
(in de gang heb ik halverwege een dwarsmuur moeten plaatsen, om de gevel op die plaats te rechten. Ik had geen keuze)
Het steenmotief is overgenomen van de originele plannen, en de deuren naar de verschillende wachtzalen zijn in relief ingebouwd:



Deuren werden twee maal afgedrukt, met sterk verlengde verf geschilderd, en ruggelings aan mekaar gekleefd op een transparant..
Eenvoudig en snel.

Eerste weekend-avond zit er op. 
Blij dat ik zo ver geraakt ben !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Mijn hemel Jean wat wordt dat mooi!

Ik blijf je met meer dan verwondering volgen.

grt Piet.

Gerolf

Leuk om die foto's terug te zien  8)
Hopelijk blijven je muren nu recht
Misschien ook zo'n kadertjes kleven aan de bovenkanten van de ruimtes ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Thanks, Gerolf en Piet.

Die kaders komen er bovenaan eveneens aan.
Ik hou ze op dit ogenblik weg, omdat ik eerst de ramen goed moet kunnen plaatsen.
Dat lukt maar, als ik voldoende ruimte heb.
Die kaders gebruik ik dan ook voor de bevestiging van de verlichting.

Gisteren avond lag er een briefje van de postbode in de brievenbus: ik denk dat mijn etsmateriaal binnen is.
Ik ga zodadelijk naar het postkantoor.
Dan kan de aanmaak van de ramen ook beginnen.

De deuren in de diepte ingewerkt (in de muren van de inkomhal en gang) vind ik beter uitkomen dan de deuren alleen maar geschilderd (zoals een jaartje geleden gedaan).
Daarom wordt de muur met loketten deze namiddag ook hermaakt.
Daarna volgt de linkervleugel, die veel meer last heeft van vervorming.
Benieuwd hoe ver ik deze avond gevorderd ben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#2635
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Michiel

Jean, ik ben opgelucht dat je die muren weer grotendeels recht heb gekregen. Ik vond het zo erg te zien hoe ze krom stonden. Ik heb liggen duimen dat het weer goed zou komen. Heb je een idee waarom de muren zo zijn gaan krommen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2637
Mama, Chris steekt zijn tong uit  ;D ;D ;D

Het herbouwen van de twee andere binnenmuren vraagt toch wat meer tijd dan gedacht ...
Het is nogal wat prutswerk, en als ietsjes fout is, moet ik opnieuw beginnen ...

Het begint er wat beter uit te zien, deze keer :



Muur wordt opnieuw gemaakt, omdat ik de loketten iets achteruit IN de muur wil hebben.
Effect is heel anders dan wat ik een jaartje geleden maakte:



Deze keer is het bruin van het houtwerk minder opdringerig.
Hopelijk is het eindresultaat een verbetering die de moeite waard is  ;)

Eens beide muren af en ingebouwd, wordt de linkervleugel aangebouwd en gerecht ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Michiel,

dat kromtrekken van die muren blijkt iets met UV licht te maken te hebben (is mij eerder eens verteld).
Ik heb twee materialen (Slater plaat en Evergreen styreen), en blijkbaar reageren die anders op licht.
Oplossing: zo snel mogelijk schilderen, waardoor het licht wat wordt tegengehouden.
Ook de volledige samenbouw houdt het kromtrekken tegen (en in mijn geval liggen de stukken al meer dan een jaar los).

Ik duim dat de linkervleugel even vlot recht te krijgen is.
Ik vrees er wat voor, want de dwarslatten die ik gebruikt heb voor een voorlopig rechttrekken, zijn losgeschoten ...
Maar voorlopig nog geen paniek.  Allée, alleen af en toe maar ... een beetje ...  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#2639
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }