Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Aha, Jean neemt het penseel op  8)
Welke stap(pen) heb je gedaan op dat geveltje?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#1336
Slechts één stap gezet, Gerolf:
- schildering met Pale Sand (Vallejo 70837)
- secondje gewacht, dan met een vodje diagonaal verf weggeveegd
- iets later met korte harde borstel, alweer langs alle diagonalen, verfsporen van de steentjes geveegd.

Resultaat vond ik deze morgen veel te licht, ongenuanceerd.
Normaal, want slechts eerste stap ... zonder te weten wat nog moet/zal komen ...
Volgens het gevoel zal de muur komende dagen bijgewerkt blijven worden  ;)

Ondertussen de steentjes zelf gedrybrushed, met Orange Red, dan hier en daar (amper) wat Chocolate Brown, dan beetje zwarte wash
Dat geeft nu het volgende :



Alweer een tussenstop ... wordt nog verder bijgewerkt, volgens ingeving ...
Spijtig heb ik mijn pigmentjes niet mee.  Bijwerking als ik thuis kom.
Zeker komt er wat groenige schijn onderaan.

De ramen en deuren komen er nu in.  Dan heb ik een beter beeld van het mogelijk eindresultaat.

Het is geen ramp, dus ga de rest van de muurtjes gelijkaardig bewerken.
Oefening baart kunst, en wie weet val ik in een goeie plooi  ;)




Om mijn gekneusd zelfvertrouwen  ::)  terug wat op te krikken, heb ik een vingeroefening van enkele maanden geleden opgevist:
Eén van de vele ideeën is om de stationstraat (gevels tov stationsgebouw en goederenterrein) na te bouwen.
Aanzet heb ik een tijdje geleden gegeven, met de bouw van een eerste gevel (hoekhuis).



Aanliggend is een doorgang naar de fabriek Van Genechten (ondertussen al lang afgebroken, maar indertijd stond die daar).
Doorgang afgesloten door een poort :



Gezien bij opstelling de achterkant van de doorgang zichtbaar zal zijn, is ook de achterkant van de poort wat bijgewerkt :



En ja, de klink zit er al op (dit dingetje wordt niet te veel vastgepakt: alleen schildering, en vastlijmen op aanliggende gevel.
Als de schildering van de wachtershuisjes me op de heupen gaat werken, begin ik aan de volgende gevel: het Hotel "Le Grand Monarque".
Redelijk wat knip- en plakwerk, dus het zal me wel even bezig houden ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Toch niet mis, dat resultaat.
Je zit met relatief brede voegen in die Slaters muurplaten. Ik zou eerst airbrushen.
Daarmee versmal je de voegen, en heb je een basis-grondlaag.

Die poort vind ik bijzonder mooi. Wat een details !  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#1338
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

@Gerolf: wil ik nu toch juist die airbrush niet meegenomen te hebben, zeker  ;)
Dus voorlopig verder experimenteren zonder ...
Maar niet goed vereist verdere testjes !

@Chris: bedankt voor de opmerking.
Ik zoek dit even uit: in elk geval zorgen ze er voor dat de deur niet doorhangt, maar ik dacht in Bokrijk uitvoeringen gezien te hebben zoals ik die hier nagemaakt heb.
Even mijn archief doorzoeken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Chris, juist is juist.
Verschillende voorbeelden gezien uit Bokrijk: alle schoren gaan van scharnier schuins naar boven, zoals je daarnet zei.
Dus straks (eerst stukje gaan eten) maak ik de poort opnieuw.
(aanpassen heeft geen zin, want de sporen blijf je zien)

Dan ga ik de schoren trouwens wat dunner maken.  Ze zijn nu iets te breed ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1341
Zoals beloofd, poort hermaakt :



Welke is de nieuwe ? ? ?



Inderdaad, de rechtse.
Chris, thanks voor de correctie.
Het heeft me de kans gegeven om een fijnere uitwerking te maken  ;)
Kader en schoren waren bij de eerste poging veel te zwaar !


Door deze verbeteringswerken is de vooruitgang aan het hotel sterk vertraagd.
Het is nog practisch een maagdelijk blad ...



Maar de verbetering was noodzakelijk, dus geen erg  ;)
Morgen is er nog een dag, en dan wordt een tandje bijgestoken  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

 :o :o :o Jean gaat ervoor met zijn magische handjes!
Ik sta altijd versteld van uw updates! Je zou niet zeggen dat het N is.

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

Tweede poort is inderdaad een hele verbetering.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Knappe deuren!

Ik wil niet vervelend doen maar is dat nu niet de binnenkant van de deuren die naar buiten zit?  De verticale latten horen toch langs de buitenkant te zitten?
Groetjes, Peter


Steam.N

#1345
Ben niet mee, Peter.

Bedoel je dat de kant waar de schoren zichtbaar zijn, aan de straatkant zou moeten komen ?
Mis, man:

]

Als ik je misbegrepen heb, wat bedoel je dan ?
De eerste foto van de vorige posting stelt de straatkant voor.
De poort sluit een doorgang af naar de fabriek.  Die doorgang wordt zichtbaar, dus ook de "binnenkant" van de poort.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,
Ik ben nog niet goed wakker  ::)
Ik had me teveel gefocust op de tweede foto...  Ik had het niet door dat het om een poort ging in een afsluitingsmuur...
De poort is volledig juist!

Na drie potten koffie ben ik nu wel wakker  ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1348
"Le Grand Monarque" begint stilaan vorm te krijgen :



Voor wie met de realiteit wil checken: Hotel is al vele jaren geleden met de grond gelijk gemaakt  :(
Nu eerst de beentjes strekken, vóór ik de centrale stukken van gelijkvloers en eerste verdieping aanvat.

We krijgen ondertussen  een eerste idee van de stationsstraat  :)


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter