Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Nieuwe tramlijnen?

Gestart door conducteur, 09 juli 2012, 09:56:43 AM

conducteur

Nadat men overal de tram uit het straatbeeld heeft verbannen, doen nu de geruchten de ronde dat men hier of daar een tram opnieuw uit de grond wil stampen. Weet je meer informatie, of heb je foto's van de werven en nieuw rollend materiaal, wees vrij die hier te plaatsen.

Aan enkele van onderstaande projecten zijn ze effectief bezig, andere zijn nog geruchten, of wilde plannen/idee?n.

Tram Luik
Tram Kortrijk
Spartacus Plan Limburg
Tram Mechelen-(Antwerpen)
Tram Zeebrugge Brugge met mogelijkheid tot verlenging in Torhout.
Tram Koksijde Veurne
Tram De Panne/Veurne Duinkerke
Tram Knokke Westkapelle.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

#1
Verlenging lijn 51 Ukkel-Alsemberg (onwaarschijnlijk, teveel bezwaar)
Tramlijn P1: Brussel ? Londerzeel ? Willebroek - Boom
Tramlijn P2: Brussel ? Dilbeek ? Lennik ? Ninove/Gooik
Tramlijn P3: Brussel ? Brussels Airport ? Haacht - Heist-op-den-Berg
Tramlijn P4: Jette ? Tervuren (cirkelvormige tramverbinding rond Brussel: de ?Randtram?)

En, Rian, om je lijstje compleet te maken, zet er dan ook op welke tramlijnen opgebroken gaan worden. Dat maakt het plaatje compleet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

#2
ook plannen in gent.
Lijn 3 vertrammen
tram gent-wetteren
lijn 9 en 7 ook vertrammen.

Trouwens vroeger had je iets an een 4000 KM aan tramlijnen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Peter

#3
Er is/was ook een sneltram voorzien om de treinen tussen Antwerpen en Puurs/St Niklaas te vervangen, maar volgens de laatste info die ik heb zou dit plan afgevoerd zijn/worden dank zij het veto van de dienst scheepvaart, omdat de brug over de rupel in Boom te dikwijls open en dicht zou moeten gaan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

#4
Dat is een beweging die ook in bvb Frankrijk weer terug in is. Daar zijn ze ook terug trams aan het aanleggen in steden waar ze die 20 jaar geleden opgedoekt hebben.

Maar het grote probleem hier is waar moeten ze die trams laten rijden? Als je bvb naar die lijn P2 kijkt, dat is de oude lijn naar Ninove langs Schepdaal. Maar langs de Ninoofse steenweg is gewoon geen plaats. Tussen de auto's? Of nog een baanvak minder op de steenweg? Dat houdt gewoon geen steek.

Het is niet omdat je de capaciteit voor de auto's halveert dat plots al die bestuurders de tram nemen. Dat zijn van die redeneringen van politiekers.

Er is onlangs verschenen dat Belgi? koploper is in files. En het besluit was dat dit een gevolg is dat er geen alternatieven zijn voor de snelwegen. Wel dat is omdat men de steenwegen hun functie van doorgangsbaan ontnomen heeft. En nu wil men dat nog verergeren door er trams tussen te laten rijden...

Ik heb niks tegen trams maar dit is gewoon niet zinning. Al die voorstellen, daar rijden vaak reeds treinen. Maar de meeste van die stations zijn opgedoekt of er stoppen amper treinen. Als ze nu eerst eens daar terug voor aanbod zorgen. Daar is geen nieuwe infrastructuur voor nodig.

Die tramlijnen zijn vroeger verdwenen door gebrek aan onderhoud en passagiers. Denken ze echt dat dat nu anders gaat zijn? Een tram is geen alternatief. Ik kan de tram nemen om naar het werk te gaan: 5 minuten te voet, dan 1 tram en voor de deur afgezet. Doe ik het? Neen! Want 1h15 met de tram voor een traject dat 20 minuten met de wagen is, dat is geen alternatief.

Wat misschien wel een alternatief is, dat is spoorlijnen die door de nmbs niet meer uitgebaat worden, daar een tram op laten rijden ipv er fietspaden van te maken. Dat zou een oplossing kunnen zijn die rendeert. Maar dat zou direct moeten gebeuren, niet eerst laten doodbloeden en dan een politiek spel van maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

#5
citaat:
Geplaatst door Havoc

... Want 1h15 met de tram voor een traject dat 20 minuten met de wagen is, dat is geen alternatief...

Hier is het net omgekeerd: met de trein: 20 minuten, met de wagen 1u15. De steenwegen om Brussel binnen te rijden (zuiden) zijn volledig dicht geslibd. De bus zit mee vast in de file. Een sneltram in eigen berm langs deze steenwegen zou een mooi alternatief zijn! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

#6
citaat:
Geplaatst door Michiel

citaat:
Geplaatst door Havoc

... Want 1h15 met de tram voor een traject dat 20 minuten met de wagen is, dat is geen alternatief...

Hier is het net omgekeerd: met de trein: 20 minuten, met de wagen 1u15. De steenwegen om Brussel binnen te rijden (zuiden) zijn volledig dicht geslibd. De bus zit mee vast in de file. Een sneltram in eigen berm langs deze steenwegen zou een mooi alternatief zijn! [;)]



Dan kan men evengoed gewoon een busbaan aanleggen, dat is volgens mij net iets goedkoper.
Op vele plaatsen heeft men dat trouwens ook al gedaan en daar vliegen de bussen tegen 120 voorbij de files.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Johnnytrein

#7
Hier te Mortsel is men de tramlijn van Antwerpen(St.Pietersvliet) tot Mortsel aan het verlengen tot Boechout. De eerste ritten zijn voorzien 1/09/2012.Een volgende etape is het verlengen van een andere tramlijn van Centraalstation tot Kontich.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marc goovaerts

#8
citaat:
Geplaatst door Havoc



Die tramlijnen zijn vroeger verdwenen door gebrek aan onderhoud en passagiers.



Van iemand die het kon weten: Mijn vader was (letterlijk) tot aan zijn dood bij de Buurtspoorwegen. Hij stierf als Gewestelijk Directeur Antwerpen/Limburg.
Wel, volgens hem was het afschaffen van de trams de grootste stommiteit die de Buurtspoorwegen ooit gemaakt heeft.

Dat gebeurde niet omwille van gebrek aan passagiers en onderhoud. Wel omdat de bus flexibeler was en 'niet zo?ouderwets'. Zodat je op schooldagen tussen Leuven en Brussel ineens vier bussen op rij kreeg in plaats van ??n tram/??n bestuurder met aanhangwagens naargelang de behoefte.
Maar de loonkost van de bestuurders en de kost van diesel woog in die tijd nog niet zo veel door in de kosten.

Hij had als 'het ingenieureke' nog de laatste rit van de tram tussen Hasselt en Genk meegemaakt.
Wat later werd deze bedding een van de breedste fietspaden van Limburg.
Nog wat later werd er nog veel meer geld verspild om een paar honderd meter verder in het bos parallel een nieuwe spoorlijn Hasselt-Genk aan te leggen. Idem dito, veel duurder en met veel minder haltes. En veel minder passagiers.

Als we in dit land de verschillende Verkeersministers eens persoonlijk aansprakelijk konden maken voor hun dure vergissingen...

conducteur

#9
Inderdaad, de bus nemen was hip en trendy daar waar de tram een ouderwets vervoersmiddel was. Nu is men zeer voorzichtig terug links en rechts tramlijnen aan het aanleggen, en volgens mij gaan ze die op den duur willen verbinden met elkaar, waardoor er terug een groot tramnet ontstaat? Als je weet dat ??n hermelijn 170 auto's kan vervangen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

#10
en je moet ook weten dat de kusttram nu al een mooi voorbeeld aan het worden is. De plannen voor extra lijnen zijn nu re?ler dan ooit.

Mochten ze de kusttram verbinden met gent en antwerpen, dan hebben we terug iets om trots op te zijn.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Jurgen

#11
citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Hier te Mortsel is men de tramlijn van Antwerpen(St.Pietersvliet) tot Mortsel aan het verlengen tot Boechout. De eerste ritten zijn voorzien 1/09/2012.Een volgende etape is het verlengen van een andere tramlijn van Centraalstation tot Kontich.



En daar is dan ook een deel van de N10 voor opgeofferd. Van een 4-baansweg is deze ondertussen herleid tot een 2-baansweg en een trambaan.

Een paar jaar geleden was er ook sprake van een tramlijn tussen Aarschot en Rillaar, grotendeels via het traject zoals het jaren geleden opgebroken werd. Ondertussen hoor ik er niets meer van, ik weet dus niet of die plannen er nog zullen komen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

#12
Ja, die wilde jaren zestig. Ze zijn voor veel miserie verantwoordelijk. En niet alleen de vrije opvoeding[;)] Alles moest "modern" zijn, en die oude trams, dat paste toch niet in dat beeld.
Waarom nu dan weer wel? Om de files op te lossen? In veel randgemeenten zijn ze de oorzaak van de files: eigen bedding, smalle rijweg...
Om het milieu? Ze vervuilen de directe omgeving niet, maar die elektriciteit komt toch ergens vandaan?
Die lijn van Mortsel naar Boechout: wat is daar de bedoeling van? Doortrekken naar Lier? Met de trein ben je in acht minuten van Lier naar A'pen CS

conducteur

#13
De kusttram vervoerde in het laatste jaar ongeveer 13 miljoen reizigers. Plaats die allemaal in een auto en dan krijg je pas een verkeersinfarct... Plaats elke reiziger in ??n auto, dan krijg je bovenop het bestaande verkeer langs de kustbaan een auto elke 2,5 seconden, en dat 24/24 7/7 365/365.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johnnytrein

#14
Momenteel bouwt de lijn een nieuwe terminus ter hoogte van carrosserie Faes te Boechout, als je weet waar dit bedrijf gevestigd is begrijp ik niks van deze verlenging. Van daaruit mag je nog +/- 10 a 15 minuten wandelen naar Boechout centrum.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about