Nieuwe tramlijnen?

Gestart door conducteur, 09 juli 2012, 09:56:43 AM

Huugooke

#15
citaat:
Geplaatst door conducteur

De kusttram vervoerde in het laatste jaar ongeveer 13 miljoen reizigers. Plaats die allemaal in een auto en dan krijg je pas een verkeersinfarct... Plaats elke reiziger in ??n auto, dan krijg je bovenop het bestaande verkeer langs de kustbaan een auto elke 2,5 seconden, en dat 24/24 7/7 365/365.


De kusttram is dan ook een succesnummer. Het afschaffen van sommige lijnen hier in Antwerpen is daarentegen een ramp voor de oudere bevolking en in sommige gevallen gewoon onbegrijpelijk. Overstappen luidt de boodschap (ja, wij hebben tenslotte tijd genoeg).

vanmiegroet

#16
mooi voorbeeld is de streeklijn hamme-antwerpen en de polderlijnen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Havoc

#17
citaat:
Dat gebeurde niet omwille van gebrek aan passagiers en onderhoud. Wel omdat de bus flexibeler was en 'niet zo ouderwets'.


Klopt tot op zekere hoogte, maar na WOII was veel van het tramnet tot op de draad versleten. De opkomst van de auto erbij heeft de doodsteek gegeven.

citaat:
Een sneltram in eigen berm langs deze steenwegen zou een mooi alternatief zijn!


Probleem is dat je dat enkel kan door rijvakken op te offeren. Want naast de baan is er meestal geen plaats voor een tram. En de tram in een nieuwe bedding leggen heeft ook weinig zin. Je zit direct met het probleem van waar (onteigeningen) en als je ook maar even buiten het centrum gaat komt er niemand naartoe want "te ver".

citaat:
Dan kan men evengoed gewoon een busbaan aanleggen, dat is volgens mij net iets goedkoper.
Op vele plaatsen heeft men dat trouwens ook al gedaan en daar vliegen de bussen tegen 120 voorbij de files.


Busbanen zijn zeker een flexibelere oplossing. Op de busbanen hier in de buurt klopt je vaststelling niet. Als ze dan aan elk kruispunt een verkeerseiland maken waar de bus terug moet invoegen elke kilometer dan heeft het ook weinig zin. Dat busvak een rijvak maken dat men dynamisch kan toekennen aan de richting die het drukste is (met de spits mee) en de bus doen naast het rijvak stoppen zou veel meer helpen. Daar is trouwens de bus in beide richtingen van gediend.

citaat:
De kusttram vervoerde in het laatste jaar ongeveer 13 miljoen reizigers. Plaats die allemaal in een auto en dan krijg je pas een verkeersinfarct...


Misschien. Langs de andere kant is de kusttram een uitzondering. Die is er altijd geweest en er is ook steeds in ge?nvesteerd. Ook een heel ander soort publiek. Hoeveel van die passagiers zijn "toeristen" in de ruime zin van het woord? Echt woon-werk/school verkeer is daar maar een klein percentage van.

Het tij keren op andere plaatsen door de tram terug in te voeren is een ander paar mouwen.

citaat:
Nu is men zeer voorzichtig terug links en rechts tramlijnen aan het aanleggen, en volgens mij gaan ze die op den duur willen verbinden met elkaar, waardoor er terug een groot tramnet ontstaat?


Maar wat is de zin? Op al die plaatsen zijn nu vaak treinen en bussen. Wat gaat een tram verschil maken? Het busnet van De Lijn is redelijk dicht. En toch zie ik veel bussen bijna leeg rondrijden en doen ze stations dicht en schaffen treinen af.

Trams zijn ook niet flexibel vergeleken met bussen. Vlak bij het werk zijn er grote werken aan een kruispunt. Hebben ze snel enkele wissels moeten inbouwen. Nu moet iedereen overstappen op bussen. Met bussen rijden die gewoon het blokje om.

Als ze nu eerst eens beginnen met bvb daar waar er trams zijn die lijnen die er liggen te gebruiken. Zoals de metro in Charleroi, of de ongebruikte stukken in Brussel en Antwerpen.

Andere mogelijkheid is lichte treinen. Zoiets tussen een tram en trein. Dan kunnen spoorlijnen terug beter uitgebaat worden.

Maar neen, grootste plannen waar nooit iets bruikbaars uit zal komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#18
citaat:

citaat:
Een sneltram in eigen berm langs deze steenwegen zou een mooi alternatief zijn!


Probleem is dat je dat enkel kan door rijvakken op te offeren. Want naast de baan is er meestal geen plaats voor een tram. En de tram in een nieuwe bedding leggen heeft ook weinig zin. Je zit direct met het probleem van waar (onteigeningen) en als je ook maar even buiten het centrum gaat komt er niemand naartoe want "te ver".


Die ?ne tram die daar passeert vervangt de 170 auto's die anders gebruik maken van die rijstrook. Leg enkele trams per uur in en het probleem is al opgelost.

 
citaat:

citaat:
De kusttram vervoerde in het laatste jaar ongeveer 13 miljoen reizigers. Plaats die allemaal in een auto en dan krijg je pas een verkeersinfarct...


Misschien. Langs de andere kant is de kusttram een uitzondering. Die is er altijd geweest en er is ook steeds in ge?nvesteerd. Ook een heel ander soort publiek. Hoeveel van die passagiers zijn "toeristen" in de ruime zin van het woord? Echt woon-werk/school verkeer is daar maar een klein percentage van.

Het tij keren op andere plaatsen door de tram terug in te voeren is een ander paar mouwen.

Het is waar dat er veel gewerkt wordt aan de infrastructuur hier van de kusttram, toch daag ik je uit om met een BN aan zijn max snelheid te rijden op het traject tussen Blankenberge en Zeebrugge zonder te ontsporen. Dat stuk zou toch dringend eens een groot onderhoud moeten krijgen. De kusttram vervoert inderdaad ook veel toeristen, maar ik denk dat dat meer geconcentreerd is het seizoen. Buiten het seizoen heb je dan veel meer woon/werk-school verkeer. Ik schat dat 20% van de leerlingen van onze school met de tram komen.

citaat:
citaat:
Nu is men zeer voorzichtig terug links en rechts tramlijnen aan het aanleggen, en volgens mij gaan ze die op den duur willen verbinden met elkaar, waardoor er terug een groot tramnet ontstaat?


Maar wat is de zin? Op al die plaatsen zijn nu vaak treinen en bussen. Wat gaat een tram verschil maken? Het busnet van De Lijn is redelijk dicht. En toch zie ik veel bussen bijna leeg rondrijden en doen ze stations dicht en schaffen treinen af.

Trams zijn ook niet flexibel vergeleken met bussen. Vlak bij het werk zijn er grote werken aan een kruispunt. Hebben ze snel enkele wissels moeten inbouwen. Nu moet iedereen overstappen op bussen. Met bussen rijden die gewoon het blokje om.

Als ze nu eerst eens beginnen met bvb daar waar er trams zijn die lijnen die er liggen te gebruiken. Zoals de metro in Charleroi, of de ongebruikte stukken in Brussel en Antwerpen.

Andere mogelijkheid is lichte treinen. Zoiets tussen een tram en trein. Dan kunnen spoorlijnen terug beter uitgebaat worden.

Maar neen, grootste plannen waar nooit iets bruikbaars uit zal komen.


Een tram kan nog meer mensen vervoeren dan een bus. Hier in de winter slechts om de 20 min een tram, en elk uur een trein, en elk uur een bus richting Brugge. Als ze die frequenties (tijdens de spits) opvoeren, en in de regio extra trams aanleggen kan dat een boost zijn voor het OV en het fileprobleem oplossen. Die extra lijn kan de verbinding verbeteren tussen je woonst en je werk en je zo overhalen om de tram te nemen, en dat is weer een auto minder.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

#19
@ Rian: Het is niet omdat er extra trams ingezet gaan worden, of nieuwe lijnen aangelegd worden, dat iedere autobestuurder zijn wagen gaat laten staan hoor. Als 10 % van hen de tram zal nemen zal het veel zijn vrees ik.


Onlangs heb ik nog eens iets leuks gezien trouwens, althans voor mij toch, voor de passagiers zal het iets minder geweest zijn. [:D] Op een tramlijn in het Antwerpse stond een defecte tram. Er stond reeds een ploeg om de nodige herstellingen te doen, maar achter die defecte tram stonden wel een stuk of 4 andere trams te wachten.
Ik vond het leuk omdat ik met de auto was, maar de passagiers zullen wel gevloekt hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#20
Dat zijn dan toch al die 10% auto's minder.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

krispy

#21
citaat:
Geplaatst door conducteur

Dat zijn dan toch al die 10% auto's minder.



Rian , ik denk dat ge het gemak van de auto onderschat[;)]

-1 Zelfs al zijn de steden extra voorzien van lijnen met zeer grote parkings rond  ( zodat men gemakkelijk kan overstappen op tram ) zal dat nog veel personen tegen houden ( waarschijnlijk dan dure parkings , want deze diene terug verdient te worden ), want al het gesleur met hun boodschappen de tram op , niet vanzelf sprekend zenne ( spreek uit ervaring , heb 22 jaar in brussel gewoont en daar alles met de tram gedaan is niet altijd evident zenne x maal overstappen eer men ergens geraakt enz... )Grote boodschappen werden steevast met de wagen gedaan( sleur maar eens met pakken op openbaar vervoer )

-2 Men zit in zen auto rustig ( eventueel met muziekske van zen keuze ) ne niet samen geprest als sardinnentjes ( zeker op spitsuren als men dan al kan zitten ).
Lange afstanden rechtstaan is ook niet aangenaam zenne

Ik hoop voor U dat ge der nog zo gaat over denken eens je zelf met de auto rondrijdt , vbv de jeugd tegenwoordig gaat uit over gans vlaanderen , doet dat maar eens met bus , trein of tram.

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

marc goovaerts

#22
citaat:

Ik hoop voor U dat ge der nog zo gaat over denken eens je zelf met de auto rondrijdt , vbv de jeugd tegenwoordig gaat uit over gans vlaanderen , doet dat maar eens met bus , trein of tram.



En daarbij wordt de rubriek 'weekendongevallen' steeds groter [:(!]

Huugooke

#23
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:

Ik hoop voor U dat ge der nog zo gaat over denken eens je zelf met de auto rondrijdt , vbv de jeugd tegenwoordig gaat uit over gans vlaanderen , doet dat maar eens met bus , trein of tram.



En daarbij wordt de rubriek 'weekendongevallen' steeds groter [:(!]


Dat heeft eerder met drankmisbruik te maken denk ik, en hoe kan een prille autobestuurder nu ervaring opdoen als hij met tram en bus moet rijden. Intussen hebben de winkeliers het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen in de autovrije binnenstad: geen bakker meer te vinden. Dan gaan we ons brood maar halen in de supermarkt... met de auto.

conducteur

#24
Met mijn Ipod heb ik ook muziek van mijn keuze, en 9 van de 10 ritten heb ik een zitplaats. (tram 's morgens naar school rond 8 uur, 's avonds naar huis rond 16h35)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#25
citaat:
Grote boodschappen werden steevast met de wagen gedaan( sleur maar eens met pakken op openbaar vervoer )


Tja, een bak Duvel of een zak potgrond op de tram is niet echt handig.

citaat:
Die ?ne tram die daar passeert vervangt de 170 auto's die anders gebruik maken van die rijstrook. Leg enkele trams per uur in en het probleem is al opgelost.


Zoals iemand anders al zei, met 10% minder auto's zie je de zaak al rooskleurig. En er is dan wel maar 50% plaats voor 90% van de auto's, dus veel meer file en veel meer vervuiling. Trouwens 170 auto's, dat is voor een weg echt niet veel, in enkele minuten zijn die gepasseerd. (als er niet teveel rode lichten zijn)

Ben wat gaan googelen en in documenten over heraanleg van wegen wordt gezegd dat een lokale weg gemakkelijk 1000 voertuigen per uur kan verwerken. Een lokale weg, dat is dan een gewone dorpsstraat, geen steenweg. Denk je echt dat er om de 10 minuten een tram gaat rijden op die trajecten?

citaat:
Met mijn Ipod heb ik ook muziek van mijn keuze,


Misschien niet van toepassing op jou, maar meestal heb ik ook muziek van 10 anderen die 120dB in hun oren pompen. De andere 10 zijn aan het bellen op hun gsm met een stem die genoeg dB haalt om er geen nodig te hebben (gsm).
Met vakantie voor onbepaalde duur.