Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

tragisch gebeuren in Boom

Gestart door Metpetergaathetbeter, 13 mei 2012, 22:06:34 PM



doomslu

Blijkbaar beseffen nog niet genoeg mensen het gevaar. [xx(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

citaat:
Geplaatst door doomslu

Blijkbaar beseffen nog niet genoeg mensen het gevaar. [xx(]

Kun je dat verwachten van een kind, Luc?
Je kunt het ook omdraaien.
Beseffen de directies wel wat het gevaar van een verlaten en onbewaakt emplacement is voor jongeren?
Ik denk maar zo, dat een kinderleven het wel waard is om bewaking in te stellen.

grt Pieter.

vanmiegroet

Ik kan in zekere zin de reactie van de buurtbewoners snappen.
Maar wat kan extra beveiliging hier doen als kinderen of tieners de gevaren niet snappen?

Een preventiecampagne kan hier wel van pas komen.
Het vervelende aan zo'n campagne is dat mensen dat maar tijdelijk onthouden
en dan weer hun oude doen weer aanvatten.

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Klaas Zondervan

Hoe tragisch dit ook is, toch moet het voor ieder duidelijk zijn dat een spoorwegemplacement geen kinderspeelplaats is. Je mag daar als niet bevoegde niet komen.
Maakt niet uit of het wel of niet afgesloten is. Hier ligt dus een schone taak voor de ouders.

argilla

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Hoe tragisch dit ook is, toch moet het voor ieder duidelijk zijn dat een spoorwegemplacement geen kinderspeelplaats is. Je mag daar als niet bevoegde niet komen.
Maakt niet uit of het wel of niet afgesloten is. Hier ligt dus een schone taak voor de ouders.





Dacht ik ook, geef je 200% gelijk. Alez in mijne jongen tijd was dat toch al zo. Verboden voor onbevoegden algemeen geweten. Maar in deze tijd ook nog ???
Langs de andere kant moet er ook een degelijke beveiliging zijn.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Een degelijke beveiliging, wat is dat? En kan je er voor zorgen dat die honderden (duizenden?) kilometers spoor in Belgi? ontoegankelijk worden?
Vraag maar aan de treinspotters en graffitispuiters hoe gemakkelijk het is om langs en op het spoor te geraken [B)]
Ik volg Klaas: Kinderen kunnen WEL begrijpen dat zoiets niet mag, en gevaarlijk is. Als ze te jong zijn om zoiets te begrijpen, hebben de ouders een beveiligingstaak.
Dat geldt toch ook voor de openbare weg, rivieren, industriegebieden, bouwwerven,... allemaal gevaren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Als eerste gecondoleerd voor de ouders. (Die konden er niets aan doen.)
Maar de jeugd van tegenwoordig heeft geen respect voor hekken, prikkeldraad, borden of zo iets. Dus ja als er dan 1 aan de bovenleiding hangt. Jammer je was gewaarschuwd.
We leven in een tijd van je moet alles 40keer doen om te voorkomen dat iemand die bewust hekken passert, boven op een goederentrein klimt. (Op de wagons staan ook nog eens stikkers van LET OP bovenleiding) en dan toch op de wagon gaat zitten.)
Jammer dat is het is gebeurd. Maar het is en blijft zijn eigen schuld.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

chef garde

En jammer dat de burgemeester van Boom de NMBS verwijt dat er niet genoeg veiligheidsmaatregelen genomen en dat signalisatie mankeert enz.  Makkelijk, schuld van NMBS ...

Ik betreur het ongeval, het zal uw zoon maar wezen ...  En in heel wat reacties wordt hier gesproken van een "kind", terwijl de jongen eigenlijk een puber van 15 is die maar al te goed moet beseft hebben dat bovenop een trein kruipen gevaar inhoudt.

Peter

Hoe erg dit voor de ouders ook moge zijn, als je 15 bent, ben je niet bepaald meer onwetend (althans zo zou het moeten zijn)
Dat zoiets gebeurt kan je moeilijk de NMBS verwijten, en de kommentaar van de burgemeester lijkt me dan ook misplaatst, of begint de verkiezingskoorts al mee te spelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Als men een emplacement afsluit met een draad klimt de jeugd er toch gewoon over. Of er wordt een gat in geknipt zodat ze erdoor kunnen.

Als een kleine onder een auto loopt gaat men dan ook roepen dat alle straten afgesloten moeten worden? Denk een beetje realistisch en geef uwe kleine gewoon een pak rammel als 'm iets doet wat niet mag, ze zullen het wel leren!

In ieder geval is dit een tragisch ongeval geweest en het moet vreselijk zijn voor de ouders.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Zoals al gezegd, schuilt er overal wel gevaar in het leven. Zelfs als er begeleiding bij is, heb je niet alles in de hand. Ik ben zelf nog ooit actief geweest als leider in een jeugdbeweging in een grootstad en in een tehuis voor jongeren met ernstige problemen. Je komt van alles tegen, ook al doet iedereen zijn best om dit te vermijden. Wij noemden dit een 'berekend risico' nemen.
De spoorwegen nemen ongetwijfeld ook hun voorzorgen, maar er zijn grenzen. Met het vastleggen van die grenzen neem je een 'berekend risico'. Ik ga er van uit dat de ouders een goede opvoeding hebben gegeven. Zij kunnen hun kinderen ook niet vastbinden en van straat houden. Ze nemen ook een berekend risico.
Ik hou mijn hart vast als ik denk aan mijn kinderen, ook nu nog nu ze het huis uit zijn. Ik vind het erg voor de ouders dat ze zo iets moeten meemaken. Het is het ergste wat je als ouder kunt meemaken.
En wat de jeugd van tegenwoordig betreft, ze zijn niet beter of slechter dan vroeger. Alleen vergeten we gemakkelijk hoe we zelf zijn geweest. Ik was alvast geen kastplantje.

Metpetergaathetbeter

inderdaad wat is leuker om te doen wat niet mag ! Hebben vaak ook dingen gedaan waar we later van realiseerden dat het niet zo verstandig wat we gedaan hadden !

Verder zegt men de buurtbewoners hadden......  maar al die mensen een opmerking maken de kommentaar voedt je eigen kinderen op en laat de mijne gerust !

Verder dezelfde mentaliteit op school, als ik gestraft werd kreeg ik dezelfde straf thuis er nog eens bij ! Nu mag de leraar al in veel gevallen blij zijn als hij geen rammeling krijgt van de ouders !
In het onderwijs begrijpen ze wel dat het niet alleen nodig is de kinderen op te voeden maar in veel gevallen ook de ouders !

En met die mentaliteit krijg je vaak gevaarlijke situaties die uiteindelijk resulteren in een drama !

rixke rail

Kinderen [?]
Kijk eens naar DEZE link op het TMM-forum.
Probeer ook even de discussie daarna te volgen ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN