Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

dani

Ik had dit stukje forum nog niet gezien, maar nu wel en ga het eens doornemen van t begin. De techniek interesseer  me zeer zeker.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

wees gerust Rian, we volgen!

ge zijt goe bezig... doe zo voort!

Geert

Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

PeterC

Rian,
Ook hier: ik blijf volgen (al moet ik toegeven dat ik nog twee pagina's moest inhalen  :-[ ).

Het is wel even verschieten als je je naam zit staan in het woord vooraf van je lijvig dossier  :) .

Groetjes, Peter

Gerolf

Wat je connectoren betreft: ik gebruik graag veerklem. Bij conrad 748847 (5mm) en 732134 (2.54mm)
=> Iets duurder, maar geen schroevendraaier nodig, geen platgeknepen draden, en je kan de klemmen vanuit verschillende hoeken openen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

CiteerPS: Wie volgt de bouw van mijn project nog? In de laatste 15 berichten zijn er 10 van mij... Ik weet dat de materie niet zo simpel is, maar als je een vraag hebt, twijfel niet van die te stellen!

Ik volg het nog en wacht op de eerste trein.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: PeterC op 18 augustus 2013, 09:27:01 AM

Het is wel even verschieten als je je naam zit staan in het woord vooraf van je lijvig dossier  :) .

Jullie hebben me toch allemaal wel wat geholpen, en iedereen die mij geholpen heeft moest in dat rijtje staan...
Vanmiddag (een deel van) die groene dingen te lijf gaan met desoldeerlint en soldeerbout...

M'n voorraad van 3 polige schroefklemmen is blijkbaar vrij beperkt, dus maandag naar de winkel erom.
@ Gerolf: Ik heb  hier zo'n decoder tester van esu, om decoders te testen voor inbouw of ze wel werken. Daar zitten aansluitklemmen op met veerklemmen. Vind dat nogal een gepruts om daar een draad in te krijgen, en je moet opletten dat je het hendeltje dat je moet induwen niet plooit. Tenzij die van jou van betere kwaliteit zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Wat lees ik daar , desolderen en nieuwe kopen  :o

Vergeet het ik stuur je er op. Ik heb er hele dozen vol van. Als ik daar een student mee kan helpen, graag...

stuur PM

Geert

Gerolf

Geen idee welke connectoren op die decodertester zitten, maar diegene die ik noemde zijn degelijk - bij normaal gebruik  ::)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Update:
Deze avond de keukentafel ingepalmd om wat beneden te werken, ipv boven alleen aan m'n bureau...
Toch al een kleine mijlpaal, nu de verschillende modules bij elkaar komen:

Linksboven: relaiskaart, deze 8 relais onderbreken de DCC spanning, 1 relais per spoor. Als de trein op het einde van het spoor is zal het relais uitgeschakeld worden en zal de trein stilvallen. De relais worden gestuurd vanuit het stuurkaartje.

Rechtsboven: het brein achter m'n systeem, het bordje met de pic 16f887. Hier komen alle signalen toe van drukknoppen, schakelaars, sensoren en zullen verwerkt worden door de microcontroller. Die zal dan de passende uitgangen aansturen, zoals de uitgangen die verbonden zijn met het relaiskaartje bv.

Linksonder: simpele 78xx voeding. Deze zet de wisselspanning uit de transformator om in 12V en 5V gelijkspanning voor de elektronica in het systeem.

Rechtsonder, onder het koelblok zit de driver voor de stappenmotor. Deze zet een kloksignaal om in de juiste signalen voor de stappenmotor. Een puls van de klok doet de motor 1,8° draaien. (ik ben btw nog op zoek naar een motor Nema 23 met een groter koppel dan 0,5 Nm). Afhankelijk van het richtingsignaal zal de motor links of rechtsom draaien. Deze twee signalen komen ook van de microcontroller.

Ik doe m'n best om zo netjes mogelijk en zo goed mogelijk kabeltjes te leggen. Ik gebruik hier 0,5mm² VTB kabel. Ik heb toch een eindje moeten zoeken om 0,5mm² kabel te vinden, tot in Brugge in de Brico...

Ik heb zelf m'n logica opgebouwd om m'n kabels te nummeren. Hiervoor gebruik ik nummertjs uit een setje, gekocht op conrad. (art 540504 - 89), ook de kabelgoten komen van daar. Ik moet eens zoeken waar ik navullingen voor die dingen kan kopen, zonder weer zo'n set te moeten aanschaffen want m'n nummertjes 5 bv zijn bijna op, terwijl ik er van 7-8-9 nog geen heb gebruikt.
Op de foto het stuurkaartje met de PIC, waarvan ik de groene connectoren vervangen heb door de grijze:

Voila, en nu jullie talrijke reacties afwachten...
Zaal Forum

OlivierV

En als ik het nu goed begrijp, beweegt de stappenmotor al of moet je een andere stappenmotor hebben die volgens jouw logica op het bord werkt?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Het stuurkaartje zelf werkt, dat hebben we op school getest. Nog niet getest met de microcontroller, daarvoor moet ik het programma nog schrijven (aansluiting 20/21 zorgen voor de verbinding met het driver ic voor de motor). Echter de motor, die ik van de leerkracht mechanica cadeau gekregen heb is belange niet sterk genoeg...

Edit: een poging om m'n codeersysteem uit de doeken te doen:

Het eerste cijfer 'groepeert' de draden een beetje.

De in en uitgangen op een microcontroller zijn verdeeld in groepen. Die groepen noemt men 'poorten'. Er zijn vijf poorten op mijn microcontroller.

Is het eerste cijfer 0 dan is die draad verbonden met poort a op de microcontroller. Is het een 1, dan is die verbonden met poort B. Zo tot poort E die het cijfer 4 krijgt.

Groep 5 bevat alle 'stroomvoerende' draden. (0V,5V,12V,16V AC uit transformator, DCC signaal...) 56 is bv een van de twee draden van het dcc signaal.

..en de rest moet ik nog wat uitzoeken...
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: conducteur op 20 augustus 2013, 23:40:48 PM
Het stuurkaartje zelf werkt, dat hebben we op school getest. Nog niet getest met de microcontroller, daarvoor moet ik het programma nog schrijven (aansluiting 20/21 zorgen voor de verbinding met het driver ic voor de motor). Echter de motor, die ik van de leerkracht mechanica cadeau gekregen heb is belange niet sterk genoeg...
En vervolgens is mijn constatatie dat je een andere motor nodig hebt juist. :D

'k Vind het erg knap wat je allemaal op elektronisch vlak kan Rian. Ik spring hier al een gat in de lucht na het succesvol digitaliseren van een loc met inbouw van andere verlichting.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Geert

In de PIC 16F887 zit hardwarematig een module om stappenmotors aan te sturen. Enkel de vermogen transistors (FET's) moet je zelf toevoegen.

Die kabel nummers, ik denk dat ik deze ook ergens heb liggen. Ik voeg ze wel bij de beloofde connectors enz...

Geert

conducteur

Citaat van: Geert op 21 augustus 2013, 00:39:55 AM
In de PIC 16F887 zit hardwarematig een module om stappenmotors aan te sturen. Enkel de vermogen transistors (FET's) moet je zelf toevoegen.

Zeg dat dan wat eerder he, heb tamelijk wat moeite moeten doen om dat printje werkende te krijgen...
Zaal Forum