Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Ge-scande dia's en foto's

Gestart door Peter, 03 april 2012, 11:35:16 AM

Peter

#15
Nog twee pogingen? Maar ben nog niet helemaal tevreden.

Depot Antwerpen-Dam (waar is die mooie tijd) jaar ongev. 1976?



Uitrit station Berchem



Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

#16
Nu nog wat met contrast spelen.
Zitten die dia's ingeraamd?

Huugooke

#17
Nu nog wat met contrast spelen.
Zitten die dia's ingeraamd?
Tussen glas bedoel ik.

ysbeer

#18
citaat:
Geplaatst door Huugooke

Nu nog wat met contrast spelen.



Jammer maar daar valt ook niet veel me te bereiken .
Ik denk dat dit AGFA dias zijn er daar valt na 25 jaar niet veel meer te redden.

toch nog even geprobeert ,ik heb bijna 3000 dia zo behandeld en dat geeft enige ervaring.

[/img]

wim

Peter

#19
De twee vorige waren niet van dia's doch van foto's.

Onderstaande scan is ook van een foto genomen in Hoboken op 23/03/1993
Gescand via Photoshop, met de instelling voor de scanner  op profesional, en kleurkorrektie op aan. Daarna met Photoshop de kleuren verlicht en kontrast aangepast. Begint er al wat op te lijken.

Met vriendelijke groeten
Peter

tunnelmotor2000

#20
@Peter
De foto van Antwerpen Dam zal eerder 1986 als datum dragen.
In 1976, mijn eerste dientjaar, was dit een bolwerk van reeks 59, 70, 72, 82, 84 en 85. Een 51 was een uitzonderlijke verschijning en 62-63 waren dagelijks op bezoek.

JM
 

Huugooke

#21
Ik vind ze wat te weinig contrast hebben, maar dat is ook weer zo subjectief!
Ten eerste hangt er veel af hoe je ze zelf op je monitor ziet.
Ten tweede hangt het er vanaf hoe MIJN monitor is afgeregeld!
Ten derde is het een persoonlijke voorkeur!
De kleur is in elk geval (voor mij toch!) perfect!
Als je de originele negatieven nog hebt is het beter dat je DIE inscant Peter: veel betere kwaliteit!

Peter

#22
Alle dia's zitten ingeraamd, alhoewel zonder glas. De meeste hebben een grijs/wit plastiek kadertje (een zijde wit, ander zijde grijs)
Een aantal is ook ingeraamd in kartonnen raampjes, met een vierkante dia, nog uit de tijd van de Kodak Instamatic.

Wat de foto van Antwerpen-Dam betredt: ik heb er geen datum van, maar vermoede het jaartal.
Met vriendelijke groeten
Peter

Mattias

#23
Verwijder in ieder geval, indien er nog mensen zijn die dia's thuis hebben liggen, het glas waar de dia's tussenzitten!!

Bij schommelingen van temperatuur en luchtvochtigheid gaan dia's tussen glas veeeel vlugger schimmelen en is de dia zo goed als waardeloos!

Zeg nooit nooit, maar bij dia's zonder "glasbescherming", gaat dit proces niet zo vlug van start en kan men de dia eventueel nog redden...

(is maar een tip die ik kan meegeven) [;)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

ysbeer

#24
citaat:
Geplaatst door Mattias

Bij schommelingen van temperatuur en luchtvochtigheid gaan dia's tussen glas veeeel vlugger schimmelen en is de dia zo goed als waardeloos!




Dat is abosoluut waar.weg dat glas.

Foto hier onder is dia uit 1978 (kodak)ingescant met 78 euro scanner
Oordeel zelf (ik kijk op een scherm van 1080x2048)
opgeslagen in bmp.
wim

[/img]

wim

Huugooke

#25
En zoals ik al vermoedde Wim: uitgevreten hoge lichten en pikzwarte schaduwen.
Nu is een zwarte loc op een plaats waar zon en schaduw samen voorkomen niet de ideale situatie om een perfect belichte foto te maken maar toch..
Een van de voordelen van een dia is juist het overbruggen van die grote verschillen, en dat moet de scanner ook kunnen.

OMC

#26
Peter, van dia's inscannen heb ik geen verstand laat staan dat ik dia's heb maar sta me toe te zeggen dat vooral die 2 beelden uit respectievelijk Antwerpen en Berchem me deugd doen om weer te zien. De dia uit Berchem is genomen aan de voetgangerstunnel onder de lijnen 27 en 25 niet? Ondertussen is dat hoekje op de achtergrond volgebouwd (met o.a. de praktijk van mijn tandarts [8D] ) en woon ik iets verderop in de buurt. Knap, meer van dat!
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

ysbeer

#27
Nou Hugo ik heb de dia eens bekeken en van uitbleken is geen sprake,het was vroeg in de morgen met lage zon die de bomen sterk belicht,maar niet uitvreet.
En ja de lok is zwart,maar niet totaal.
De schaduwen idem.

nog mar eens een paar,vooral om aan te geven dat een 78 euro scanner niet slechter is dan een a4 scanner met een raamwerk.
Ik beweer zelfs dat de a4 scanner slechter is.
De echte konica scanner is beter maar kost dan ook bijna 500 euro
En dan ook nog 2 min per dia (goeie morgen)

[/img]

[/img]

[/img]

Gerolf

#28
Misschien ligt het aan mijn scherm, wim (ijsbeer), maar die laatste drie lijken toch teveel contrast te hebben.
"automatisch" je foto bewerken als je enkel de trein kleurrijk wil hebben - andere opties? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#29
Dat is het probleem,pietje heeft een zus scherm met een zo instelling en jantje een dit scherm met dat instelling ,en ga zo maar door.
Of het contrast echt te hoog zit weet ik werkelijk niet,maar de scherpte is in ieder geval oke (op 1080x 2048 scherm)
wim