Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

seinen en afremmodule

Gestart door n/a, 24 november 2005, 18:30:19 PM

n/a

Ik wil een station maken met 4 sporen en dan bij elk spoor een sein.
Deze seinen wil ik besturen met een schakelkastje en ik wil dat de locs met afremvertraging stoppen en dan ook weer met optrekvertraging starten.
Hoe regel ik dit? Ik vind de afremmodule van marklin en viessmann te duur, maar ik heb wel dit gevonden: http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_8.htm
Ik wil niet die allerduurste marklin seinen gebruiken, maar gewoon viessmann seinen of marklin hobby lichtseinen (die allernieuwsten).

Ik rij marklin met mobile station.

hobbyist

Kijk eens bij de links " elektronica schema's". daar staat ergens zo'n schakeling tussen waar de trein langzaam stop en bij terug veilig sein weer langzaam vertrekt.

laurens66

Ik pak het zo aan: (voor de tiende keer)

http://www.freewebs.com/modelspoor/afremmodule.htm


Het werkt nog niet 100%, men kan niet in de tegengestelde richting rijden met wagons, de aanpassing is er maar nog niet online en ook nog niet uitgetekend(nou in mijn hoofd dan)
Stel gerust vragen hoor.

PS. ik rijd ook Mobile station.


n/a

Heb je misschien een onderdelenlijst voor conrad?
Ik snap alleen nog niet helemaal hoe het aangesloten moet worden[:p]

laurens66

Dit is dus een voledig automatich schema wat nog niet helemaal klopt, ik denk dat je toch beter voor het schema van huub maasland kan nemen. Ik zal in het weekend of volgende week kan ik wel een word bestandje maken met voledige uitleg.

obicham

http://photobucket.com/albums/b333/obicham/treintjes/?action=view¤t=afremmodule.jpg

is dezelfde schakeling als van huub maaskant alleen iets anders getekend en ik gebruik een mono stabiel relais.

laurens66

Heeft er nog iemand belang bij een uitgewerkt+nieuw schema van mij?

Ik ben er mee bezig, over 2 week ben ik vast wel klaar, dat duurt nog een poosje, mocht er belang bij zijn kan ik altijd wat sneller werken.

n/a

citaat:
Geplaatst door rolandhes23

Ik wil een station maken met 4 sporen en dan bij elk spoor een sein.
Deze seinen wil ik besturen met een schakelkastje en ik wil dat de locs met afremvertraging stoppen en dan ook weer met optrekvertraging starten.
Hoe regel ik dit? Ik vind de afremmodule van marklin en viessmann te duur, maar ik heb wel dit gevonden: http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_8.htm
Ik wil niet die allerduurste marklin seinen gebruiken, maar gewoon viessmann seinen of marklin hobby lichtseinen (die allernieuwsten).

Je hebt je zelf al geantwoord. Want met die schakeling regel je dat.
En als je niet snapt hoe het werkt, proberen na te amken, en als het dan niet lukt gewoon een echt digital systeem aanschaffen.

Wim.

Ik rij marklin met mobile station.


n/a

Juist heb ik de site van Huub Maaskant bekeken. Quote:  
"Locs met een hoogvermogen-aandrijving remmen namelijk af als ze een negatieve gelijkspanning gevoed krijgen en dat is precies wat er in de afremsectie gebeurt."
Zonder de schakeling goed te begrijpen zou ik concluderen dat de afremsectie een negatieve gelijkspanning geeft. Ik rijd met gelijkspanning dus kennelijk is deze shakeling voor mij niet bruikbaar. Mijn (licht)seinen zijn overigens zelfbouw - aangestuurd door standaard bistabiele relais (Takawasima) gekocht bij Conrad. Met een set pootjes van het relais stuur ik het lichtsein; met het andere maak ik het baanvak stroomloos.

Ik ben ook zeer geinteresseerd in een afremmodule - die voor gelijkspanning werkt. Als iemand hier ook een idee voor heeft (Laurens66, werkt de jouwe al ?) houd ik me aanbevolen. Overigens had ik mr. KISS ook al om zo'n module gevraagd.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Martijn

Ik rijd met gelijkspanning dus kennelijk is deze shakeling voor mij niet bruikbaar.

Martijn,

Rijd je echt met gelijkspanning (analoog dus)?
Of rijd je 2-rail digitaal? Dat is nl. niet hetzelfde.

n/a

Dit is de allereenvoudigste
http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/2/I136F367-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.I136F367

Fleischmann zelf heeft ook zo'n schakeling en dan heet dat EVA.
Is overigens dezelfde scahkeling als hier boven.

Ook Conrad heeft deze schakeling in bouwpakket en kant en klare uitvoering, besteln 199354. prijs 9,95 (bouwpakket)
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/190870-as-01-de-Anfahr-und_Bremsautomatik_Baustein.pdf


Wim.

n/a

Klaas, ik rijd met twee rail gelijkspanning (Fleischmann rails, allerlei materiaal). Analoog. Digitaal heeft fantastische mogelijkheden maar de stap is voor mij (nog) te groot (financieel, sores om decoders in te bouwen ook in ouder materiaal).

Wim, ik zal je sites later bekijken en zien of ik er mee verder kan. Dank voor je reactie.

Klaas Zondervan

Martijn, het is helder.
Als je analoog rijdt dan kun je niks met de afremmodule van Huib Maaskant want die werkt alleen met digitaal, en dan alleen nog maar met decoders die dit trucje snappen.

Voor analoog heb je een afremmodule nodig die de rijspanning geleidelijk verlaagt. Ik weet daarvan niet precies de typenummers, maar die vind je in het bericht van Wim. Dus, bestudeer dat eerst eens en mocht dat nog vragen opwerpen dan horen we je weer.

laurens66

edit 2: Voor Marklin digitaal (systems)


Die van mij werkt wel, alleen mijn verslag schiet maar niet op, hiebrij alvast wel een schema.

Ik heb maarliefst 2 week vakantie (eigenlijk wel kort)
Ik zal eens kijken of ik mijn ''huiswerk'' af krijg.

Even een hele korte uitleg, zodra er op detectierails 2 een trein staat, stopt de eerstkomende, behalve als er op detectierails 1 en 2 wat staat, detectierails 1 dient er dus voor dat een trein wagons kan duwen, en dat een trein in de tegengestelde richting kan rijden.
De schakelaar in het bedieningspaneel maakt het mogelijk te rangeren.

Omdat er ook om een Conrad lijst is gevraagt:

R1, R2, R3, R4 = weerstand 1.5 K ohm, 403270
R5, R6, R7, R8, R9 = weesrtand, deze waarde ligt aan de gebruikte led
D1, D2, D3, D4 = Diode, b.v. 1N 4001, 162213
D5, D6, D7 = leds, 3 of 5 mm. conrad nummer is niet nodig neem ik aan
T1 = Transistor, BC 337/25, 155810
K1, K2 = Relais, een elektromachnetisce schakelaar, 505145
En een tuimelschakelaartje voor in het bedieningspaneel, b.v. 701343




LET OP! in de draad van de gele led in het bedieningspaneel moet nog een weerstand, R9 dus, die ben ik vergeten.

En het bijbehorende printontwerp.


edit: conradlijst + wat andere wijzigingen



n/a

Laurens,

En waarvoor werkt hij van jouw wel, toch niet voor een analoog systeem neem ik aan.

Wim.