Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

seinen en afremmodule

Gestart door n/a, 24 november 2005, 18:30:19 PM

laurens66

Klopt, dat was mijn ''proto'' type, ooit eens meer begonnen, kijk eens heel goed naar dat schema, als jij enkelspoor maakt kun jij NIET in de tegengestelde richting rijden, vandaar een transisor + een extra detectiestaafje, ik heb dus een beetje een speelse baan.
Ook kun je mer een trein dan geen wagons mee drukken, dit gebeurd dan in het echt ook niet, maar ik wil het wel kunnen.

Ik hoop dat het toch nog een beetje duidelijker is geworden.
Je mag gerust door gaan met vragen[:)]

n/a

Laurens, volgens mij rij jij toch gewoon digital met motorola format compatible decoders, want anders werkt het remmen niet.
Dus of de richting van de lok nu vooruit of achteruit is, of dat een wagon met metalen assen nu op de detectie rails komt in je eerste schema, zonder transistor, maakt toch helemaal niets uit, het zal onder alle omstandigheden werken. En als je het bezetsignaal met de schakelaar opheft, dan kan de lok gewoon rijden in dat blok, zowel vooruit als achteruit. Ik heb zo het vermoeden dat je een beetje te moeilijk aan het denken bent.

Wim.

laurens66

Inderdaad, ik rij hoogvermogen, mfx, motorola en mijn roco lok remt ook gewoon af. (Was ik dat vergeten aan te geven?)

(schema 1)
Als jij een lok hebt die een aantal wagons vooruit drukt in de richting van het voorkant van het sein, zorgen de wagons ervoor dat de afremmodule in werking komt,omdat de module denkt: de rails achter het sein is bezet, dat is niet zo, want delocdrukt tebslotte zijn wagons, dan zal de lok die de wagons drukt stoppen, tenzij ik de rangeerschakelaar op het paneel omzet, maar dat lijkt mij te veel werk. Deze afremmodule werkt ook in de tegengestelde ricting, alleen remt de lok niet af, dus als ik een lok neem met een aantal wogons, rijd delok de noodremsectie in, die is spanningsloos omdat de module in werking staat, de lok stopt direct.

(schema 2)
Hier zorgt de transistor dat het niet gebeurd, als op detectiestaaf 2 iets staat en ook op detectiestaaf 1 gebeurd er niets, je moet de transistor zien als een verbreekcontact van een relais die ingeschakelt word door detectiestaaf 1.
Ik heb bewust voor een transistor gekozen omdat 3 relais iets te duur werden.

Ik denk wel eens vaker te moeilijk, het lijkt mij zo dat ik hier echt niet te moeilijk denk.

TrainTechnology

Doet mij terugdenken aan de "goeie ouwe tijd" waar het analoge bloksysteem van het ondertussen ter ziele gegane T.E.R. een totaaloplossing was. De prijs kon toen ook wel tellen, maar het was zijn geld waard.

Onze clubbaan rijdt er na 25 jaar nog steeds mee rond, ondertussen kennen we die blokkaarten ook wel van binnen en van buiten. Met af en toe het nodige herstelwerk blijft dit systeem in dienst. De herstellingen beperken zich trouwens meestal tot het vervangen van een transistor voor kortsluitbeveiling die het begeven heeft.

Voor eventueel ge?nteresseerde gelijkstroomrijders: iemand bij ons in de club heeft er een nagebouwde en verbeterde versie van gemaakt, die er ook al een tiental jaren dienst op zitten heeft. Je kunt die dingen zelf gaan bouwen, als er iemand in de schema's ge?nteresseerd is kan ik er wel eens naar vragen. Geef maar een seintje !

Mattias