Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

brugingang/tunnelportaal

Gestart door GTTtommy, 29 februari 2012, 18:58:10 PM

ysbeer

#30
citaat:
Geplaatst door GTTtommy

En zoals ik al zei, ik ben niet handig in zelfbouw,
pff ik vraag hier een simpel vraagje en ik voel mij hier de BOEMAN...




Niet doen,niemand valt je aan,niemand vind je minderwaardig.
Grapje sorry,als ik je kan helpen doe ik het graag.

[/img]

Tommy dit kun jij ook,kost wellicht wat moeite en een pak gips meer,maar door gewoon te beginnen en te proberen lukt veel,ik heb ook veel dingen zien mislukken dat hoort er bij,maar doorgaan
wim

wim

PeterC

#31
Tommy, de foto van Wim illustreert wat ik bedoelde.
Groetjes, Peter


Jurgen

#32
Willen we dan nu elkaar de hand schudden en een pint gaan pakken?


Ik heb hier ook het probleem dat ik met C-Rails rijd en niet meteen een goeie tunnelingang vind in de winkel.
Toch heb ik er 1 gevonden, een hele tijd terug bij Het Spoor in Haasrode, maar de verpakking heb ik niet meer. Ik zou dus niet meer weten van welk merk mijn tunnelingang is. Ik weet wel dat ik toen de laatste had en weet niet of ze nadien nog verkocht werden.

Ze bestaan dus wel, maar je moet je ogen goed openhouden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bellejt

#33
al eens gedacht aan de Noch schuim portalen ? Die zijn zelfs gemakkelijk aan te passen.Kijk maar eens naar mijn topics op een ander forum.Links op mijn website.
PS:ik heb van Noch de beide types dubbelsporige portalen in bezit.Als je wil neem ik deze avond de binnenmaten van de tunnelrondingen.

ysbeer

#34
Noch heeft nr 58020 dat moet volgens mij lukken
wim

C.B.

#35
Hallo GTTtommy

Ik heb ook een goed jaar moeten zoeken naar een geschikte tunnelingang.
Voor mij moest het ook zijn voor dubbelspoor en bovenleiding. (Nu is het bij mij wel niet voor Marklin , maar soit [;)])
Nu zal je zeggen dat dit toch geen probleem kan zijn , maar in werkelijkheid is het toch wat anders ...
- ofwel was de vorm niet goed
- ofwel was deze niet ideaal voor dubbelspoor en bovenleiding.
- te plastiek uitzien
Bijna was dit zelfbouw geworden tot ik de portalen van Noch zag liggen (zoals forumlid bellejt het al aangaf)
Ze bestaan uit een soort piepschuim en geven ook nog een beetje mee.
Ook het uitzicht is vrij goed geslaagd.

Ik heb Noch 58072 (21cm op 14,5cm - ongeveer 9,30?)



Mits de nodige aanpassingen die ik nog moet doen (bv. die datum 1875 moet weg) ben ik er zeer tevreden mee.
Groetjes.
Claudio.

GTTtommy

#36
@ gerolf, oke dat was overdreven,
@ iedereen, thnx voor jullie hulp,
ik moet 1 portaal hebben voor dubbelspoor, heeft zijn redenen,  zal er binnen dit en ?? wel wat foto's van posten, momenteel is mijn treintafel een mesthoop en zien jullie alleen maar rommel liggen, [:D]
oefening baart kunst, dat weet ik wel maar ik ben niet zo'n oefenaar, ik hou dan eerder van kant en klaar, dan het 10x overnieuw te moeten doen.
ik versta alleen niet waarom iedereen zo lelek doet over C-rails,
als de persoon in questie daar content mee is, is dat toch goed?
voor mij moet het niet 200% perfect zijn, als het complete plaatje mooi oogt ben ik dik tevreden,

PeterC

#37
citaat:
Geplaatst door GTTtommy

...ik versta alleen niet waarom iedereen zo lelek doet over C-rails,
als de persoon in questie daar content mee is, is dat toch goed?...



Iedereen? Lelijk doen?  Er zijn er nog die met c-rails werken hoor [;)][;)][;)]
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13368
Groetjes, Peter


bollen neus

#38
Je zal zeker wel al eens over "bierkaartjes" gehoord hebben? Is een soort geprest absorberend papier/karton. Gewoon met schaar uitknippen, beplakken met dun papier en met plakaatverf stenen op schilderen. Dit zou ??n van de eenvoudigste manieren zijn om een portaal te leren maken, als dit je lukt probeer je het met ander materiaal, zoals triplex hout en fijne reepjes hout verzagen en opplakken zodat je verschillende diktes en grootes bekomt van stenen die je kan schilderen naar eigen kunnen.En als dit lukt kan je nog steeds kiezen uit de andere mogelijkheden die hier al zijn aangegeven.[:)]

bellejt

#39
de Noch tunnelingangen zijn onderaan 14 cm breed tussen de 2 onderste punten van de boog.Je kan ze echter heel makkelijk verbreden als je ze bovenaan middendoor snijd en de bijgaande plaat op maat er tussen voegt.Bv : je koopt 58144 en ook een bijhorende muurplaat 58148.Als je dan de tunnelingang bovenaan netjes middendoor snijd dan kan je met een stukje van de bovenkant van 58148 de tunnelingang netjes verbreden.Dan gewoon wat weatheren aan de aansluiting en je ziet er niets meer van.Dit kan je met elke ingang van Noch want zij hebben telkens de bijhorende muurplaten.De overschot van die plaat kan je dan gebruiken om bv (steun)muurtjes van te maken.Is wat ik doe.Makkelijk en nog vrij goedkoop.

GTTtommy

#40
14cm onderaan is goed, 13 is voldoende, maar had graag een recht portaal,
en geen ovaal/ronde vorm,

oprecht bedankt allemaal voor jullie hulp[:)]

bellejt

#41
dan is de keus :

58020 + 58000

58260 + 58250

GTTtommy

#42
ik laat jullie binnenkort wel foto's zien dat t af is, [:D] ik heb er een goei oog in [:)]

modeltreinbart

#43
Tommy, ik heb het hele draadje nog eens door genomen , dat je niet aan zelfbouw durft te beginnen? Nu heb ik misschien voor jou een paar richtlijnen om je misschien over de meet te trekken :
- Zelfbouw is soms goedkoper dan verpakte machinaal vervaardigde materialen.
- Zelfbouw heeft het voordeel dat je er een eigen toets aan kan geven.
- bij zelfbouw kan je na het slagen van je opzet fier zijn over je werk en zeggen dit heb ik geheel zelf gebouwd. (it's in the name)
- Als het het kosten plaatje naar beneden haalt en het moest eens mislukken ook niet zo erg , later probeer je gewoon op nieuw , en zoals bij vele banen zijn sommige onderdelen na een tijd aan vervanging toe door dat ze te lang op de baan staan en door aan zelfbouw te doen zie je je resultaten verbeteren en blijf je bezig met vernieuwen aan een baan.
Mijn inziens enkel voordelen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

ratje

#44
En moest het zijn dat het gieten van gips je nog niet aanspreekt (heb er zelf ook een hekel aan), kan je zo'n portalen als die Ysbeer ook vinden bij Woodland.
Btw, erger je niet [:(] aan een grapje. Soms heeft iedereen als eens een dag dat alles grappig lijkt [:p]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor