Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

brugingang/tunnelportaal

Gestart door GTTtommy, 29 februari 2012, 18:58:10 PM

GTTtommy

vind het wel jammer dat om deze "stomme" vraag zo'n discussie ontstaat,
het is tenslotte en forum, en volgens mij is het de bedoeling van een forum om mekaar te helpen, en inderdaad niet de bedoeling om flauwe antwoorden te geven,
zoals ik al zei, ik dacht dat het de bedoeling was mekaar voort te helpen met de ervaringen die je zelf hebt, zowel goede als slechte ervaringen
en iedereen maakt zijn keuze, AC/DC;  2 of 3 rail,
en dat moet gerespecteerd worden,

faller en busch heb ik al nagevraagt bij de plaatselijke modelbouwwinkel, en deze zei dat faller deze in productie heeft gehad maar ze nu uit productie zijn,

Gerolf

Ik zou zoiets niet in een winkel gaan zoeken, maar op een beurs met tweedehands-spoormateriaal.
Daar heb je kans dat je voor een prikje oudere (bredere) tunnelportalen vindt [^]
Ik heb even de geometrie van C-rails opgezocht: http://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/c-gleis_kataloginfo.pdf
64.2 hart op hart (niet zo afwijkend) tot 77.5 (scheelt wel wat, maar geen 3 cm [;)])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Sorry hoor, maar ik denk dat Wim hier schrijft wat velen denken, maar niet durven schrijven.

@gerolf: De hart-op-hart afstand bij C-rail is standaard 77,5 mm. Dat is toch zo'n 20 mm te veel om een beetje realistisch te zijn?

Als M?rklin zelf geen tunnels aanbiedt zal het waarschijnlijk zelfbouw worden. Ik ben zeker dat je dat wel aankan hoor. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GTTtommy

hart op hartafstand is 77,5, bij andere 64,2, maar C-rails hebben nog een balastbedding
ik ben net gaan meten, van de buitenkant naar de buitenkant, en dit is 124mm dus de tunnenlingang moet een 13cm zijn (onderaan)

het kan allemaal wel zijn dat dit niet in werkelijke schaal is, maar ik werk nu eenmaal met C-rails, en dit kan ik nu eenmaal niet veranderen,
ik ben toch zo vrij om deze te gebruiken?

en zoals ik al zei, ik ben niet handig in zelfbouw,
pff ik vraag hier een simpel vraagje en k voel mij hier de BOEMAN...

Huugooke

Beste Doomslu.
Toch blijf ik in deze context dat antwoord van Wim ongepast vinden.
Als GTTtommy zijn sporen zo wil leggen is dat zijn zaak. Hij stelt een probleem en vraagt een oplossing. Is in de werkelijkheid alles ook zo "standaard"? In deze hobby bouwt ieder zijn eigen stukje wereld, sommigen willen de werkelijkheid tot in het kleinste detail te reproduceren (en sommigen slagen daar ook in). Anderen vormen dat stukje wereld zoals zij willen dat het er uit ziet. En dat vraagt respect.

GTTtommy

ik heb gewoon zoiets van.. ik bouw een leuk baantje met de rails die ik al 15j heb (van toen ze net uitkwamen met C-rails tot nu)
ik heb 100den sporen, ik kan nu niet meer naar iets anders overstappen (of dit kost me 1000den EUries,) en ik ben content met C-rails, lok's rijden erop, en als de omgeving prachtig is, is het toch ook goed, sommige willen alles tot in DE puntjes perfect tegenover de werkelijkheid, voor mij hoeft het niet 100% realiteit op schaal te zijn, ik ga ook niet elke wagon verweren enz.. iedereen heeft er zijn plezier aan, ik ben 22j, begin eindelijk aan mijn baantje (dat veel te groot is voor de periode dat ik kan bouwen) maar het is vooral voor veel van te leren,
zoals bergen maken (in PUR schuim maak ik ze, ik vind ze goed gelukt, post binnenkort wel een foto) enz enz,

wees blij dat er nog snotneuzen in deze DURE! hobby stappen of het zit er binnen een 10talle jaren op met modelspoor..
ik had wel een beetje meer respect verwacht van IEDEREEN hier eig (buiten huugooke)
we zijn toch allemaal 1 massa volk met de zelfde hobby, de een kiest nu eenmaal voor piko rails, de ander voor k rails en ik nu eenmaal voor C rails, is dit nu zo'n probleem?

mnieuwlaet

Hallo hallo iedereen rustig en kalm zei de zalm!
Misschien ligt hier voor jou de leuke uitdaging om zo een portaal te verbouwen (van twee ??n goeie maken)als ze echt niet bestaan.
Als je het baantje (BAAN) bouwt om ervaring op te bouwen is dit het moment( misschien wordt het tegen je 30ste wel je roeping, talent...)

Trouwens ik ben enthousiast dat er jonge snaken in de hobby springen!

Zelf experimenteer ik constant op mijn baan en mini-baantje, beiden  in aanbouw.

GTTtommy

hallo,
ze bestaan miss wel, maar ik heb ze nog niet gevonden,
eentje verbouwen zie ik niet echt zitten, zo handig ben ik niet,
is dat dan zo'n ramp dat ik niet 100% natuurgetrouw mijn baan maak? ik maak ze zoals ze kan via c-rails, punt!,

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door GTTtommy

eentje verbouwen zie ik niet echt zitten, zo handig ben ik niet,

Je zou het gewoon eens kunnen proberen. Dan blijkt misschien dat je handiger bent dan je zelf denkt.
Als je steeds maar tegen jezelf blijft zeggen dat je iets niet kan, dan kom je geen stap verder.

Handigheid is niet te koop, maar je kan het wel verwerven door gewoon ergens te beginnen.

GTTtommy

ik heb al een berg proberen te maken met PUR schuim en een hekje gesoldeerd en geschilderd, maar ik ben er zelf niet echt tevreden van, zal een der dagen wel eens wat foto's maken van de treintafel in aanbouw

Gerolf

citaat:
ik had wel een beetje meer respect verwacht van IEDEREEN hier eig (behalve ...)
Pardon ??? Vind je dat nu zelf niet wat overdreven ???
Geen respect zou zijn: niet antwoorden, geen tips geven, alleen spottend antwoorden, ...
Is dat dan het enige wat je leest?
citaat:
Geplaatst door GTTtommy
eentje verbouwen zie ik niet echt zitten, zo handig ben ik niet ... ik heb al een berg proberen te maken met PUR schuim en een hekje gesoldeerd en geschilderd, maar ik ben er zelf niet echt tevreden van
Ik hoop dat je niet denkt dat wij dat allemaal van de eerste keer goed deden. Zelfs de meest geroutineerde leert nog dikwijls nieuwe dingen. Zoals Klaas al (min of meer) schreef: durven doen, durven mislukken, ervan leren en verder proberen.
Techniek-voorbeelden opzoeken, je resultaten bespreken met bevriende modelbouwers in bvb een modelspoorclub kan ook v??l helpen.

Als je vind dat Nijlen geen mijlen van Mortsel ligt, mag je een pm sturen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Beste Tommy, natuurlijk respecteer ik jouw wijze. Iedereen doet wat hij wil. Als we er maar plezier aan beleven, dat is het voornaamste (kijk maar naar m'n handtekening).

Sorry als ik jou het gevoel heb gegeven dat je de boeman bent. Dat was zeker niet de bedoeling. [;)]

Ik heb enkel wat kritiek op de fabrikant van dergelijke sporen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Tommy, twee enkelsporige portalen op enige afstand (in de lengte) van elkaar. Beide portalen verbinden met muur/rots?
Groetjes, Peter

Peter

Heb hier nog een ongeopende set van Vollmer liggen (2 tunnelingangen)
ref. nr. 2503. Onderaan zijn ze 10 cm opening. Mits wat verzagen zou je kunnen gebruiken. Je mag ze gratis hebben
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Voor zover ik kan terugblikken is dit niet de eerste "flauwe" opmerking.
Wat zijn andere bijdragen betreft hebben die ook niet veel om het lijf.

Hugooke
Je hebt volkomen gelijk.
Ik ben maar een eenvoudige Nederlander die (net als iedereen denk ik)wel eens grappig wil zijn.
Of dat echt leuk is, dat is aan jullie.

Ik heb niemand persoonlijk aangevallen en hoop dat ook nooit te doen.
Stel je eens voor hugo dat we met zijn alle in de kroeg zaten,en dan zou ik zeggen "die tunnel.................."" zou jij dan boos de kroeg uitlopen ?????
Nee toch dan lacht er wellicht iemand (of niet)en de zaak is afgedaan.
Nu ik het schrijf val je mij persoonlijk aan (dus niet mijn mening)en loop je boos weg.
Hugo is dat niet wat erg kort door de bocht.
Tommy is geen halve garen die ten koste van alles moet worden verdedigt,ik denk dat hij dat best zelf zal kunnen.
wim