Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Mijn baan

Gestart door marktegrotenhuis, 18 februari 2012, 15:12:24 PM

marktegrotenhuis

Hallo,

Ik heb deze baan ontworpen op basis van de treinen die ik heb.
Het is ontworpen met Fleischmann Profi-rails.
De bochten zijn met de twee grootste radia gemaakt (R3 en R4).

Dit is wat ik minimaal aan station nodig heb vanwege mijn 10-delige Thalys:
imghttp://i1096.photobucket.com/albums/g333/MTGpictures/Railways/Stationengoederenbaan.jpg/img

Detail van een wisselstraat:
IMGhttp://i1096.photobucket.com/albums/g333/MTGpictures/Railways/Untitled2.jpg/IMG

De hele baan:
IMGhttp://i1096.photobucket.com/albums/g333/MTGpictures/Railways/Untitled.jpg/IMG

De baan komt op zolder te liggen en loopt helemaal rond, omdat ??n van de korte kanten langs het trappengat loopt.
De baan is nu 750x410 cm. Kan dit ook kleiner, zonder het station in te korten?

Ik zou graag tips krijgen hoe het nog beter kan.

itchy

moet er aan de middelste twee sporen van de bundel van vier sporen geen perron komen?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

mdvholland

citaat:
Geplaatst door marktegrotenhuis

Ik zou graag tips krijgen hoe het nog beter kan.

Da's lekker de ruimte! Proficiat.

Ik zou er voor kiezen om in zeker 2 hoeken zo ruim mogelijke bochten te maken, een trein in een ruime bocht ziet er toch zeker heel fraai uit. Flexrails zijn daarvoor ideaal.

Voor de stations kun je ongetwijfeld diverse bronnen raadplegen, maar een aardige is deze: http://www.sporenplan.nl/
Daar vind je de plannen van NL en Belgische stations. Vaak te complex om na te bouwen, maar wel aardig om in uitgeklede variant over te nemen.

In plaats van een rondlopend ovaal, kun je overwegen om een zgn. hondenbeen te maken: een platgedrukt ovaal. De treinen passeren dan het station, gaan via een halve bocht retour en komen dus als het ware uit de richting van het vertrekpunt weer retour. Net als in het echt, zeg maar [;)]
Bij een modelbaan die in de kamer rondom loopt, kunnen de twee einden elkaar ontmoeten op een punt of overlappen als twee tegengestelde, op elkaar liggende lussen. Het lijkt me dat je kamer genoeg ruimte biedt voor een station aan de lus, een groot station halverwege en wellicht nog een kleine stopplaats tussen door.

Neem rustig je tijd voor een goed ontwerp, daar heb je in een later stadium veel plezier van. Veel (voor)pret gewenst.

Matthijs

marktegrotenhuis

Nee, dat zijn doorgaande sporen waar niet op wordt gestopt.
Dan hoeft er dus ook geen perron aan.

citaat:
Geplaatst door itchy

moet er aan de middelste twee sporen van de bundel van vier sporen geen perron komen?

marktegrotenhuis

Blijkbaar is niet helemaal duidelijk wat ik bedoel met "ik heb de baan ontworpen op basis van de treinen die ik heb".
Ik bedoelde dat de baan zo is ontworpen dat ik alle treinen er op kwijt kan (station en opstelsporen) en dat ze op de rechte stukken goed tot hun recht komen.
De belachelijk grote ruimte heb ik hier nu niet voor.

Een hondebeen vind ik ook niet echt de oplossing, want ik vind het niet mooi als je de lussen duidelijk ziet. In bergen of als schaduwspoor is ook niet echt mogelijk aangezien Nederland geen bergen heeft.

Grote bochten met flexrails zijn inderdaad mooi, maar nemen ook veel ruimte in beslag.

Ik zal binnenkort proberen met een nieuw ontwerp komen.

citaat:
Geplaatst door mdvholland

Da's lekker de ruimte! Proficiat.

Ik zou er voor kiezen om in zeker 2 hoeken zo ruim mogelijke bochten te maken, een trein in een ruime bocht ziet er toch zeker heel fraai uit. Flexrails zijn daarvoor ideaal.

In plaats van een rondlopend ovaal, kun je overwegen om een zgn. hondenbeen te maken: een platgedrukt ovaal. De treinen passeren dan het station, gaan via een halve bocht retour en komen dus als het ware uit de richting van het vertrekpunt weer retour. Net als in het echt, zeg maar [;)]
Bij een modelbaan die in de kamer rondom loopt, kunnen de twee einden elkaar ontmoeten op een punt of overlappen als twee tegengestelde, op elkaar liggende lussen. Het lijkt me dat je kamer genoeg ruimte biedt voor een station aan de lus, een groot station halverwege en wellicht nog een kleine stopplaats tussen door.

Neem rustig je tijd voor een goed ontwerp, daar heb je in een later stadium veel plezier van. Veel (voor)pret gewenst.

Matthijs

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marktegrotenhuis
Een hondebeen vind ik ook niet echt de oplossing, want ik vind het niet mooi als je de lussen duidelijk ziet. In bergen of als schaduwspoor is ook niet echt mogelijk aangezien Nederland geen bergen heeft
Het hoeft niet steeds een berg te zijn. Een trein rijdt ook wel eens in een tunnel onder een stad - zelfs onder een rivier - door.
Verder kan je het spoor ook laten "verdwijnen" achter gebouwen, een bomenrij, onder een brede brug, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Ik zou ook voor een hondebeen kiezen... Desnoods kun je links of rechts van het station het spoor diagonaal door de kamer laten lopen, om dan met het andere traject samen te lopen naar een keerlus. Werk vooral die rechte lijnen weg, met flexrails. Verder zou ik nog meer speelmogelijkheden inbouwen. enkele idee?n:

-Leg vanuit de rangeerbundel een stuk ietwat kronkelend enkelspoor naar een haven, een fabriek....

-voorzie een klein (kop)station dat in verbinding staat met het grote.

-....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

Waarom bij zulke kamerafmetingen niet eens werken met verschillende niveaus. De steeds terugkerende , wat ik noem, de een niveau plaat spoorplannen worden een stuk minder saai, kunnen in de diepte korter worden wat een veel beter bereikbaarheid geeft en de spoorlengte ( als je dat wil) vergroot met minstens een factor 2.

Oke verder doe je wat je wilt natuurlijk. Maar er komt meer "spanning" in een sporenplan en ook meer "werkelijkheid" ( als je dit bedoeld in je opzet).Het dogbone principe is , mijn inziens voor zulke kamer wat achterhaald. Ieder zijn mening natuurlijk.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

marktegrotenhuis

Ik ben op het moment dat ik dit typ bezig om wat grote aanpassingen te doen. Hieronder alvast een voorproefje van wat ik nu probeer.

Een keerlus (met doorrij-mogelijkheid) waarvan ik nog niet weet of ik die ga gebruiken:

Het "rangeerterrein" (= schaduwstation, wordt nog verandert) met keerlus ligt nu 10 cm lager dan de rest (zie helling rechts):

Nu is er boven op hoogte 'nul' weer veel meer ruimte.
Daar ga ik nog een middelgroot kopstation maken (4 sporen ofzo) en ergens onderweg komt een aftakking voor een klein enkelsporig traject met 2 of 3 stations.

conducteur

Linksonder in je keerlus zit en s-bocht. (dwz een bocht naar links gevolgd door een naar rechts) Zeker met lang modern materieel zal dat problemen geven. Haal ook de rechte lijnen uit je plan. Als je een bocht van 90? moet maken, verberg die dan  ergens achter, maak ze veel groter of draai in stukken. (bv 30? draaien, halve meter rechtdoor, weer een beetje draaien)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marktegrotenhuis

citaat:
Geplaatst door conducteur

Linksonder in je keerlus zit en s-bocht. (dwz een bocht naar links gevolgd door een naar rechts) Zeker met lang modern materieel zal dat problemen geven. Haal ook de rechte lijnen uit je plan. Als je een bocht van 90? moet maken, verberg die dan  ergens achter, maak ze veel groter of draai in stukken. (bv 30? draaien, halve meter rechtdoor, weer een beetje draaien)

Die S-bocht kan ik er makkelijk uit halen, dat is geen probleem.
De rechte lijnen kan ik er wel uit halen, maar ik wil ook niet te veel geslinger hebben doordat ik de Thalys en ICE-3 zo veel mogelijk op volle snelheid wil laten rijden.

Ik heb al zitten denken om de bochten van 90 graden met flex-rail een radius te geven van ongeveer 1m ipv. ongeveer 0,6 meter wat het nu is. Veel groter wil ik ze ook niet maken, want dat kost alleen maar ruimte.

marktegrotenhuis

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het hoeft niet steeds een berg te zijn. Een trein rijdt ook wel eens in een tunnel onder een stad - zelfs onder een rivier - door.
Verder kan je het spoor ook laten "verdwijnen" achter gebouwen, een bomenrij, onder een brede brug, ...

De tunnel onder een stad of rivier vind ik de mooiste oplossing, gevolgd door de bomenrij.
Bedankt voor die tip. Ga ik zeker gebruiken.

marktegrotenhuis

Weer een update!

Ik heb de baan in grote lijnen hetzelfde gehouden.
Dit zijn de dingen die nu veranderd zijn:
- grote bochten aan weerszijden van Centraal Station;
- aftakking naar kopstation (op hoogte +3);
- niveau's zijn nu gescheiden;
- keerlus in schaduwspoor heeft geen S-bocht meer;
- schaduwsporen liggen nu op -12;
- algemeen hellingspercentage verhoogd van 3 naar 4.

Hier volgen de afbeeldingen.

Het zichtbare deel van de baan:

De schaduwsporen:

Overzicht gehele baan:

Gerolf

Rangeringen in je schaduwstation? Dat lijkt me niet zo handig.
Ik zou er gewoon een aantal inhaalsporen van maken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marktegrotenhuis

Ik zie trouwens wel dat ik de wissels van de aftakking net verkeerd om heb zitten.
De treinen kunnen op deze manier nooit via het goede spoor het station binnenrijden. Als de trein van het Centraal station komt, rijdt hij helemaal links (voor de 'machinist' rechts). Van daaruit komt hij niet in het kopstation.
Dat moet ik dus even veranderen.