Spoorwegjournaal

Gestart door doomslu, 18 februari 2012, 14:41:13 PM

PeterVG


Ben afgehaakt als SJ verslinder bij nummer 102.  Heb na het opzeggen van mijn abonnement nooit het gevoel gehad iets te missen.  Tijdens de eerste honderd nummers van SJ waren de modelbouwartikels van hoog niveau.  Ze hebben me naar een hoger niveau getild als modelbouwer.  De artikels van het grootspoor hebben mij aan het fotograferen gebracht.

Momenteel ben ik overtuigd lid van het TSP en het doet steeds weer plezier "Op De Baan" in de bus te ontvangen.  De fotokwaliteit in ODB is naar mijn smaak beter dan de dikwijls ondermaatse fotos die in SJ en MSM (grootbedrijf) getoond worden.
Als overtuigd treinfotograaf ben ik wellicht streng van oordeel maar het is mijn mening die hier gevraagd werd.

Naar actuele spoorinfo ben ik niet meer op zoek in tijdschriftvorm.  Info over het grootbedrijf kan je veel sneller vinden op het internet.  Als ik het lees op papier was het mij al enkele weken bekend.
Zoals reeds dikwijls werd aangehaald is SJ duur.  Lang heb ik RailMagazine gekocht in de krantenwinkel.  Minder duur en fotokwaliteit van een zeer hoog niveau.  Jammergenoeg vooral de Nederlandse invalshoek waardoor ik ook daar weer ben afgehaakt.

Wat mij betreft mogen artikels rond grootbedrijf in MSM. Maar hou het aub beperkt en kies fotos die een betalend tijdschrift waardig zijn.
Zelf ben ik enkel geboeid wanneer tijdperk III in beeld komt.

mini-bs

ik blader in de winkel altijd wel eens door het blad en koop dan op basis van artikels. Bvb die kalk-reeks ligt hier nu ook op't schap.
De actualiteit kan me maar matig boeken, mocht er een SN uitkomen (Spoorwegnostalgie [8D]) zou ik waarschijnlijk een regelmatiger klant zijn.
 

SuSke

MSM komt met een abo.
SJ wordt sinds nr 160 elke keer aangekocht - abo wordt overwogen
Een dubbel aanbod zou ik in ieder geval zeer sterk overwegen.

De opmerkingen van Ervin hierboven kan ik bijtreden, soms vindt ik de opsommingen van elke rit die er over een bepaald traject rijdt te langdradig en sla die dan ook over.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janjozef

Als forenz heb ik elke dag wat nodig om te lezen. Sedert een 10 tal jaar lees ik geen krant meer maar koop MSM SJ en ODB elke keer. Daarom hoeft voor mij in MSM geen grootspoor te staan. Ik lees het wel in de 2 andere. Ik vind ook net als ervin dat er iets meer over goederenvervoer mag instaan.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Voor mij is het geen probleem als men eens verwijst naar het grootbedrijf in MSM zolang het deel uitmaakt van een modelbouwartikel of bespreking van een baan naar re?el voorbeeld in het magazine.
Volledig aparte artikels hoeven niet echt, daarvoor bestaat SJ dus zelf.

In SJ vind ik vooral de foto's interessant. Al zijn er artikels die mij ook wel interesseren zoals het seinstelsel en de bespreking van de verschillende types goederenwagens, locs en treinstellen.
De tijd dat er modelbouwartikels in SJ stonden was zo goed als voorbij toen ik het begon te kopen, daar kan ik dus niets over zeggen.

Het nieuws in SJ mag van mij blijven, ik wil het wel weten, maar ik ga er niet speciaal naar op zoek op internet. Mijn interesse ligt namelijk nog steeds vooral bij de modeltreinen.
Maar ik vind dat je toch op de hoogte moet zijn van het grootbedrijf om iets in model te kunnen weergeven, tenzij je je fantasie in model vrije baan geeft natuurlijk.

Treinsamenstellingen heb ik dus wel graag in SJ of MSM. In SJ kan dat gewoon aan de hand van foto's met algemene uitleg. In MSM zou er 1 samenstelling uitgepikt kunnen worden waarbij dan eventuele artikelnummers van fabrikanten kunnen geplaatst worden, zoals vroeger reeds gedaan werd dus.

Een dubbelabonnement voor de 2 magazines lijkt me een heel goed idee. Als dit dan nog goedkoper kan dan van de 2 magazines apart een abo te nemen kan dat voor ons alleen maar een voordeel zijn.


Op De Baan heb ik niet, daar kan ik dus niet mee vergelijken. Is dat trouwens ook te koop voor niet leden van het TSP?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Op De Baan heb ik niet, daar kan ik dus niet mee vergelijken. Is dat trouwens ook te koop voor niet leden van het TSP?

Te koop in alle goede boekhandels, meestal juist naast SJ en MSM.
En een abonnement kan ook, maar alleen volle jaren. Dus altijd vanaf het eerste nummer van een jaartal [;)]

trainfreak

Wij hebben sinds dit jaar geen abonnement meer op MSM omdat het thuis toch niet echt meer gelezen wordt.
Vorige zomer verhuisd en nu is er niet echt plaats voor een modelbaan.
We kunnen het blad wel in de club lezen.
(mijn leeftijd en vriendinnetje enzo zal er ook wel voor iets tussenzitten maar dat terzijde)

We hebben wel ons abonnement op 'Op De Baan' verlengd. Voor mij is dat veel interessanter. En de voordelen (korting op de TSP ritten en de korting in de TSP-shop) spelen zeker in het voordeel!
Spoorse groeten
Dimitri