Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Spoorwegjournaal

Gestart door doomslu, 18 februari 2012, 14:41:13 PM

doomslu

De nieuwste SpoorwegJournaal is uit.

imghttp://modelspoormagazine.com/Beelden/coverSJ.jpg/img

Ik maak van de gelegenheid gebruik om enkele vragen te stellen in verband met SJ.

Wie leest het en wie niet? Waarom (niet)?

Is het nuttig voor een modelspoorliefhebber om dergelijk magazine te lezen?

En wat denken jullie over de artikels in MSM aangaande het grootbedrijf (aktualiteit, treinsamenstellingen enz.)? Nuttig of niet? Te veel, te weinig?

In ??n woord: vertel me alles! :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

kasteel

Ik heb SJ tot nummer 120 (02/2001) maar te weinig modelspoor en dus overgestapt vanaf nr 1 op Modelspoormagazine.
Ik persoonlijk vind de huidige vorm van MSM met beperkte informatie en samenstellingen van grootspoor in orde.
De rest vind je wel ergens op het internet of de diverse forums.
Jan

dgrr57

Ik vind de twee complementair [;)]

Metpetergaathetbeter

Helaas te duur om van beiden abo. te nemen ! Ik tracht ze geregeld 2de hand te kopen !  Helaas vind ik Op de baan net iets interessanter en die tracht ik ook tweedehands te kopen !

Groeten Peter[;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door dgrr57
Ik vind de twee complementair [;)]
Helemaal mee eens. MSM hoeft daarom niet zo veel "grootspoor"-artikels te tonen.
Op de Baan heb ik sinds enkele jaren ook, en probeer ik bij gelegenheid tweedehands te vervolledigen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik koop SJ elke keer hij uitkomt , maar persoonlijk staat er teveel over het reizigersmateriaal in beschreven , als goederen-liefhebber is er te weinig foto-materiaal van ladingen en hoe en waar deze treinen beladen of gelost worden.
Ik begrijp maar al te goed dat dat geen gemakkelijke opgave is , niet elk bedrijf staat te springen om een fotograaf toe te laten op hun terrein.
Maar hoe wordt er bepaald welke container naar waar gaat , kolentreinen worden beladen , maar hoe en waar , en naar waar gaan deze treinen , staaltreinen , meerdere per dag te zien in het Antwerpse , vanwaar komen ze , naar waar gaan ze.

Waarom heeft een bepaalde goederentrein 25 wagons aan de haak en waarom de andere maar 5 wagons , wie regelt de trafiek en wie bepaalt het aantal wagons dat achter een bepaalde loc wordt gehangen.

Ik zag vandaag in Berchem een 22 wagons tellende autotrein , getrokken door ??n ( 1 ) reeks 77 , waarom worden sommige treinen in dubbeltractie gereden , en andere weer niet??

Om de hoeveel kms of tijd moet een loc op onderhoud , hoe ziet een dag eruit van een machinist , welke documenten moet hij allemaal mee aan boord nemen en waarom...

Als modelbouwer steek ik wel ??n en ander op uit SJ , vooral de grote werfen krijgen steeds veel aandacht bij mij , ik probeer dan ook dingen na te maken die ze in het grootbedrijf maken.

Ik kan nog wel even doorgaan hoor Luc , maar voorlopig zal ik het hier even bij houden , maar deze punten zouden , althans voor mij , SJ veel aangenamer en spannender maken.[;)]

rixke rail

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Ik vind de twee complementair [;)]



Vind ik ook.
Vermits ik lid ben van TSP, ontvang ik ook "Op de Baan".
En laat dat nu toch net iets interessanter zijn dan SJ ! [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

chef garde

Per gelegenheid lees ik SJ, alsook Op De Baan.  De artikels in de laatste MSM's ivm grootbedrijf vind ik razend interessant.  Qua hoeveelheid zijn ze net genoeg, MSM draait trouwens rond modelspoor niet rond grootspoor.

Persoonlijk heb ik er al aan gedacht om mijn abonnement op MSM niet meer te verlengen en over te schakelen op Spoorwegjournaal of Op De Baan.  De reden hiervoor is dat ik thuis meer verzamelaar, en na onze verbouwingen, "etalagist" ben dan modelspoorder of modelbouwer.

En inderdaad wordt in SJ of Op De Baan minder aandacht besteed aan goederen dan aan reizigers, maar mijn verzameling bestaat nu net enkel uit (inter)nationaal reizigersmaterieel.

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

Per gelegenheid lees ik SJ, alsook Op De Baan.  De artikels in de laatste MSM's ivm grootbedrijf vind ik razend interessant.  Qua hoeveelheid zijn ze net genoeg, MSM draait trouwens rond modelspoor niet rond grootspoor.

Persoonlijk heb ik er al aan gedacht om mijn abonnement op MSM niet meer te verlengen en over te schakelen op Spoorwegjournaal of Op De Baan.  De reden hiervoor is dat ik thuis meer verzamelaar, en na onze verbouwingen, "etalagist" ben dan modelspoorder of modelbouwer.

En inderdaad wordt in SJ of Op De Baan minder aandacht besteed aan goederen dan aan reizigers, maar mijn verzameling bestaat nu net enkel uit (inter)nationaal reizigersmaterieel.



Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, ik ben enkel verzamelaar, geen model(ver)bouwer. Ik heb dan ook geen abo op geen enkel tijdschrift, enkel als ik een nummer van MSM, SJ of Op de baan interessant vind, d.w.z. als het gaat over Tijdperk 3, dan koop ik het, anders niet.
MC

railman56

vroeger heb ik enkele nummers gekocht van SJ. goed tijdschrift maar voor mij persoonlijk te duur om beide te kopen. daarom heb ik enkel een abonnement op MSM. het geld dat ik alzo uitspaar kan ik goed besteden aan modelspoor. ik denk dat het zeker een nuttig tijdschrift is omdat modelspoor en grootspoor hand in hand gaan. zeker als je geen loopje met de werkelijkheid neemt en je baan of diorama zo juist mogelijk wil bouwen. vooral treinsamenstellingen zijn belangrijk en daarom een meerwaarde voor MSM. voor mij part van de 2 tijdschriften 1 maken, prijs en dikte (vb 100 blz) aanpassen. maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

just4fun

Ik heb een abo op MSM, koop af en toe SJ en/of Op de baan.
Dit niet omdat ze niet interessant zijn, maar budgettair kan ik niet alles kopen (en dat vind ik jammer, maar zo is het nu eenmaal [:(]).
Vandaar dat ik de grootspoorartikels in MSM erg waardeer!
Groet,
Paul

factageklerk

Ik vind spoorwegjournaal wel goed. Het is wel waar dat sommige artikels qua tekst langdradig zijn ,heb liever meer foto's. Ik heb er een abbo op gehad zowel als voor MSM maar wegens andere financiele prioriteiten inmiddels niet meer. Er is wel een verschil vind ik. Hier is de rug geniet en niet gelijmd zoals MSM , ook de papiersamenstelling van de cover is anders (blinkend,glad) dit zou MSM ook wel mogen hebben want dat is eigenlijk een pluspunt.

By the way Luc, gaat men die foto's en het artikeltje dat ik gemaakt en naar jou doorgestuurd had van de P93 werktrein publiceren in Spoorwegjournaal?
 

Gerolf

Ik lees nogal vaak "te duur".
Het kan misschien interessant zijn om een voordelig dubbel-abonnement MSM/SJ aan te bieden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bolle neus

Als modelspoorwegfanaat heb ik een abonnement op MSM als lid van TSP ook een Op De Baan maar ik heb ook een abonnement op het Spoorwegjournaal.  Voor mij is het Spoorwegjournaal wel mijn favoriet tweemaandelijks tijdschrift.  Ik ben ge?nteresseerd wat er aktueel gebeurd op onze belgische spoorweg - tekst ge?llustreerd met mooie foto's dat lees en zie ik in het SJ.  Maar ook felicitaties aan de redactie voor de prachtige reportage reeksen - ik noem maar wat:  de 5-delige geschiedenis reeks over de seinposten de geschiedenis van het grensoverschrijdend verkeer met Frankrijk vanuit Feignes/Moeskroen/Doornik... reportagereeksen over o.a. de chemische zone van Feluy - boeiende tekst /prachtige foto's en telkens netwerkkaarten  de reeks over de kalktreinen en de goederenwagenkroniek - in het laatste verschenen nummer 184 de goederenwagen type 3514DO -  je moet de reportage van Bart Luyten lezen en bekijken - beautiful!  Zo kan ik nog wel even doorgaan...  Het SJ bezorgd mij telkens wekenlang lees- en kijkplezier ook omdat ik er een vrij gedetailleerde netwerkkaart bij neem.  Redactie en fotograven blijven doorgaan met dit "journaal"!!
Etienne

chef garde

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik lees nogal vaak "te duur".
Het kan misschien interessant zijn om een voordelig dubbel-abonnement MSM/SJ aan te bieden ...

Als daar een mogelijkheid toe bestaat, graag!