portaalkaan

Gestart door erik de noorman, 23 januari 2012, 16:22:17 PM

Steam.N

#30
Direct MSM10 vastgepakt.
Ik ben er drie keer doorgegaan, voor ik het kraantje vond [;)]
Nu kan ik ook je prachtige portaalkraan plaatsen.
Had je daar nog andere fotos van, of heb je je alleen op de fotos van MSM gebaseerd?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

#31
of heb je je alleen op de fotos van MSM gebaseerd?

Enkel op de foto's in MSM. Goed bestudeerd met een vergrootglas.
Details uitvergroot en kopie's van genomen.

Erik.

Steam.N

#32
Chapeau !  Bouw je de rest van de foto ook na?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

#33
Chapeau ! Bouw je de rest van de foto ook na?

Voorlopig enkel het gedeelte met het kolenpark. Later de hele zwik.
Het is wel niet de bedoeling om een exacte kopie van Antwerpen Dam te bouwen. Het moet aansluiten op remise en scene.

Erik.

marc goovaerts

#34
Dat belooft dan een juweel te worden !

grove den

#35
Afgelopen week het draadje van Jean "ontdekt".....
Maar eerlijk is eerlijk dit is NOG een beetje meer  a d e m benemender knap gemaakt.
Modelbouw van wereldklasse! zeker wat materiaalkeuze betreft en , vooral, de verwerking ervan natuurlijk!!
Chapeau Erik!

Jos

Steam.N

#36
Volmondig akkoord !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

#37
Sluit ik me ook bij aan, klasse werk !

loebaske

#38
Bahhh niets speciaal, den Erik is toch geene normale, dus komt dat "normaal" over [:D][:D]

Knap werk....

erik de noorman

#39
Vervolg kraan 2:


Trap:trede en dragers gemaakt van tekenpapier die volledig zijn ingestreken met seconde lijm zodat ze plastifici?ren. De dragers zijn daarna op geplooide aluminiumprofielen gekleeft.



De roosters van de overloop zijn gemaakt van zeer fijn gaas in schaal N. De omkadering waar het gaas in past van de overloop zijn dan weer geplooide profieltjes. De leuning zijn evergreen strips.



De draagconstructie van de kraan heeft een leuning van geplooide profielen gekregen.



De kraanarm is gemaakt van een houten stokje en details in aluminium.
Het katrollenstelsel en windas is summier weer gegeven.



Kraanhuis is gemaakt van aluminiumplaat dat is ingekrast. Boven en onderkant hebben een band met klinknagels gekregen om de planken bij elkaar te houden.



Reeds verweerd moet hier en daar nog wat bijgewerkt worden zodat je iets meer van de originele blauwe kleur terug ziet. Moet ook nog een laag matte vernis krijgen.



We kunnen starten met het volgende gedeelte.

Erik.

Steam.N

#40
Zeeeeeeeeer mooi, Erik !  prachtig ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#41
Leuk kraantje, Erik. Knap "from scratch", zoals gewoonlijk [8D]
De trapleuning heeft maar 2 vertikale steunen. Is dat niet wat weinig?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#42
De trapleuning heeft maar 2 vertikale steunen. Is dat niet wat weinig?

Gerolf het is de bedoeling dat hij maar 2 steunen heeft zodat de leuning zelfs een beetje kan doorhangen. Vroeger keek men niet zo nauw naar de veiligheid en werd zoiets heel summier gebouwd. De ladders aan de portaalkraan hebben ook geen beveiliging ook niet bij het grote voorbeeld. Het is anders wel een hoogte om te klimmen.

Erik.