Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Scenery test - Marcel ziet het bos door de bomen niet meer

Gestart door PeterC, 02 december 2011, 20:46:23 PM

PeterC

Het resultaat is niet dat wat ik verwacht had...  ...Het geheel is te vlak.  Bij modelbouw mogen de voegen wat 'overdreven' zijn (anders zie je ze bijna niet).

Eén oplossing: opnieuw beginnen:



Op een stukje overschot had ik al enkele vierkante cm van kasseien voorzien doch veel dieper ingedrukt en veel meer gesso erover gezet.  Deze keer dus ook dieper ingedrukt en morgen plamuren met gesso.

Al doende leert men...

Groetjes, Peter


Michael

Peter, wat is gesso? Voor mij totaal onbekend.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Michaël,

Gesso:


Afbeelding 'geleend' bij http://www.harolds.nl/


Gesso is een primer (ondergrond) voor (kunst)schilderwerken.  Oa de ondergrond van een canvasschilderdoek.

Gesso op acrylbasis laat zich gemakkelijk mengen met acrylverf (ondervonden dat 'bij-hetzelfde-merk-blijven' wel aan te raden is).  Ruwe en tere oppervlakken (zoals die pluimkarton in mijn geval) worden er mee geëffend en versterkt; gladde oppervlakken (karton ed) krijgen een ruwer oppervlak (ideaal voor een (lasergesneden) kartonmuurtje).

Groetjes, Peter


Dirky

Peter, kan je door de Gesso drukken met je vormstuk?
ik bedoel eerst Gesso, dan de kasseien prikken?

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Citaat van: Dirky op 06 augustus 2013, 23:16:21 PM
Peter, kan je door de Gesso drukken met je vormstuk?
ik bedoel eerst Gesso, dan de kasseien prikken?

Dirk, met die gesso erop wordt het wel redelijk hard.  De ondergrond blijft zacht en je duwt het harde stuk met je stempel in de zachte ondergrond.  Je drukt geen voegen meer in op die manier maar je drukt een gans blok in het zachte materiaal.  Eerst indrukken/stempelen en dan pas gesso.
Groetjes, Peter


PeterC

Nieuwe poging.

Onverdunde gesso gemengd met grijze acryl.  Een niet te dunne laag aangebracht en wachten op het resultaat:



Groetjes, Peter


Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Michael

Mooie kasseien Peter. Binnen kort even naar Harolds.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterC

Mannen, bedankt!

Eén laag (onverdunde) gesso geeft nog niet het resultaat dat ik wil...  Net een tweede laag op gezet en deze krijgt nu lange tijd om te drogen want de eerst volgende werken zijn pas voor volgende week (eerst een lang weekend Spa en omgeving).

Groetjes, Peter


PeterC

Voor diegene die zich afvragen waarom de zijkant van de kasseistrook afgerond is, kan ik een tipje van de sluier oplichten: de kasseistrook gaat deel uitmaken van een klein diorama.  Een ei waar ik al een tijdje zit op te broeden (vandaar de titel dat Marcel een (kass)ei legt...).

Eén zaak was zeker: geen zaken parallel aan de zijkanten dus heb ik geopteerd voor een ovalen basis.  Die basis is gemaakt van 10mm geschuimde polystyreen en met een (hand)figuurzaagje uitgezaagd.  Vervolgens een lijdensweg van schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, spuiten, schuren en tenslotte een eindlaag gespoten.  Samengevat in een 'stripverhaal':



Het onderwerp van het diorama blijft voorlopig geheim.  'Geheim' is trouwens ook de titel van het diorama...

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Verlof...  ...En Marcel zit niet stil...

Het begin van een betonbaantje en een hydrantdeksel:



Vernieuwde poging voor kasseien (individuele steentjes ingekleurd):



En na enkele washes (drybrushen is pas na grondig drogen van de verf):



En de eerste indrukken van het betonstrookje:



Vervolg?  Meerdere sessies drybrush.

Groetjes, Peter


PeterC

Een fotooke van waar ik uiteindelijk naar toe wil:



Maar eerst nog veel bouw- en schilderwerk...
Groetjes, Peter


Steam.N

Zeeeer knap, Peter !
Zowel idee als uitwerking.  De kleuren zijn prachtig !

Die jonge knaap links nog een krat onder zijn voeten zetten, en de andere zijn rugzakje wegnemen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }