hoe bedrading leggen?

Gestart door swarol, 04 november 2011, 11:39:55 AM

swarol

nu ongeveer al men wissels liggen zou ik willen beginnen met ze aneloog aan te sluiten, maar weet niet hoe je daar moet aan beginnen,

de transfo is het begin maar dan? hoe alle draden daar heen leiden zonder dat het een spagetty wordt, kan iemand me helpen met een schema of zo aub?
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

lilitrein

citaat:
Geplaatst door swarol

nu ongeveer al men wissels liggen zou ik willen beginnen met ze aneloog aan te sluiten, maar weet niet hoe je daar moet aan beginnen,

de transfo is het begin maar dan? hoe alle draden daar heen leiden zonder dat het een spagetty wordt, kan iemand me helpen met een schema of zo aub?


Hoi Swarol,

Ik heb stukjes elektrapijp gezaagt in lengtes van ongeveer 25 cm.
Deze plak je met een lijmpistool met een tussenruimte van ongeveer 10 cm. onder de baan en daar gaat alle draad doorheen richting trafo en schakelkastjes of knopjes.
Je kan het ook nog splitsen; schakeldraden door een buisje en plus en min door een buisje.
Vanaf de wissel gaat je draad naar de buisjes en zo ziet alles er mooi en overzichtelijk uit.

Spoorze  Bert
Periode II  Deutsche Reichsbahn
Brawa-Roco-Fleischmann-Märklin-Rivarossi-Piko-Trix. 3-Rail Digitaal-Analoog geschakeld.

Gerolf

Via Google kan je heel wat vinden op ons forum:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2427
alleen jammer dat er nogal wat foto's in dat draadje opgekuist zijn door photobucket [xx(]
Mijn zoektermen waren "site:www.modelspoormagazine.be bedrading netjes" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

thx bert & gerolf, dan moet ik daar eens gaan kijken om te weten hoe je vertakkingen maakt van de transfo naar de verschillende wissels,

want daar kom ik niet achter er vertrekken 2 draden uit de transfo die telkens moeten gekoppeld worden met een wissel, is het dan beter een hoofd draad te trekken en die telkens te hoogte van een wissel de bescherming wegdoen?

dat is wat ik dacht de draad door trekken naar de verste wissel en dan zo via de andere wissels naar de transfo, en telkens ter hoogte van een wissel de draad wat bloot maken en de wisseldraad eraan solderen.

dan komen er niet een hoop draden aan de transfo.

de bovenste kast weet ik niet wat het is, maar de onderste, klein blauw, zou ik in gebruik nemen, nu heb ik gezien dat die in serie gezet kunnen worden zodat ze stroom naar mekaar doorgeven. maar nu... 2 draden lopen van de wissel naar de achterkant, en 1 draad transfo.
moet je nu bij elke wissel de laatste draad aansluiten, of is dat overbodig daar ze in serie staan?

voel me echt in plaats van swa vraagt swa zaagt [:I]

in elk geval bednkt voor eventueele antwoorden[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

Een wissel heft  drie aan sluitingen.

Een van deze aan sluitingen (de centraal) d.w.z beide spoelen van de wissel zitten elk met een draad aan die centraal(in de wissel)
Duidelijk,elke wissel heeft twee spoelen elk  2 twee draden(begin en eind)
Totaal zijn dat dus 4 draden,twee er van mogen aan het zelfde punt
D.w z van elke spoel een draad.
Nu heb je dus bij elke wissel 3 aansluitingen over
Spoel een.Spoel twee en de aansluiting waar de twee draden aan zitten
OKE

Die aansluiting waar twee draden aan zitten(in de wissel dus) mag je van alle wissels met een stevige draad met elkaar verbinden.
Soldeer op koperen spijkers een blanke koper draad onder de tafel en daar dus alle centrale aan verbinden.

Die dikke draad doe je aan een klem van de transformator (welke maakt niet uit)

Aan de andere aansluiting van de trafo doe je ook een dikke draad die verbind met de centraal van die blauwe kastjes.(allemaal)
Gewoon door verbinden

Als het goed is houdt je nu 2 maal zoveel(of meer) aan sluitingen op de kast over als er wissels zijn ,nooit minder.
Van elke aansluiting op de kast moet een aparte draad,die verder dus nergens aan zit naar de wissel aansluiting die nog over zijn.

Probeer dit eerst,dus centraal maken van de wissels en van de kastjes
en dan een enkele draad van een blauw kastje naar de wissel.
Druk op de knop en zie de wissel gaat om
Zo niet even de andere klem van de wissel proberen.

Ik hoop dat je nu het principe van deze schakeling door krijgt wan dan is het super eenvoudig
Als je maar begrijpt waar je mee bezig bent.

Vergeef me de kleuterschool uitleg,maar ik weet niet wat jij wel weet en wat niet.
Dus het is goed bedoeld en ik zie je echt niet als idioot.

wim



swarol

thx wim & dgrr 57, het aansluiten van de wissel had ik al door [;)],

maar men vraag was... de blauwe kastjes kan je aansluiten zodat ze een geheel worden (dus in serie) of kan ik ze beter afzonderlijk zetten
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Huugooke

Ik zou ze in mekaar pluggen, tenslotte zijn ze ervoor ontworpen.
Wel zorgen dus dat ze goed contact maken.

Digitaal heb je maar twee draden nodig voor alles natuurlijk [;)]

Steam.N

Zou ik ook doen.  Mooi uitgelijnd staat mooi op je controlebord.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ik zou ze in mekaar pluggen, tenslotte zijn ze ervoor ontworpen.
Wel zorgen dus dat ze goed contact maken.

Digitaal heb je maar twee draden nodig voor alles natuurlijk [;)]


http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/ben-je-met-digitaal-minder-draadjes-nodig.html[;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke
Digitaal heb je maar twee draden nodig voor alles natuurlijk [;)]



Als je dit als onzin bedoeld heb je volkomen gelijk.
Maar als je het echt meent stel ik toch voor eerst eens een modelbaan met computer sturing te ontwerpen.
Het aantal draden is bij analoog en digitaal vrijwel gelijk,ook bij digitaal ontkom je niet aan blokken,bezet melders,seinen en wissels.
Zelf als je tot het uiterste door gaat alles digitaal aan te sturen blijf je toch nog met extra draad zitten.

Veel wordt digitaal nog als een wonder gezien met enorme mogelijkheden.
Nou als het gaat om het sturen van de loks klopt dat wel enigszins,we hebben maar twee draden (de rails) naar alle loks dus je zult op de een of andere manier een scheiding moeten maken.

Voor het sturen van wissels en seinen is dat nog maar de vraag,zeker voor de leek is het digitaal sturen van wissels en seinen behoorlijk aan de prijs en niet veel eenvoudiger.

Hier is het net zo als in de video en audio wereld,als het maar digitaal is is het absoluut beter,nou vergeet dat maar.
Dat gaat lang niet altijd op.
wim

swarol

ben momenteel nog niet voor digitaal en ga analoog voor de wissels,

thx voor de tips en zet ik de kastjes in serie,

wat digitaal betreft iedere manier zal wel zijn voor en nadelen hebben, denk in de eerste plaats voor digitaal aan de kostprijs, zoals een extra kastje voor aansluiting van de wissels (? 99 voor 4 aansluitingen)

+ iedere wissel moet nog eens een decoder krijgen dacht ik (kan verkeerd zijn)

zo had ik het momenteel in gedachte de verste en moeilijk berijkbaarste wissels maak ik electrichs, die vlak bij de hand liggen manueel, later kan ik het nog herzien [;)]

rome is ook niet in een dag gebouwd!

en of nu analoog of digitaal beter is speelt geen rol zolang je u maar amuseert, zelfde voor wissel of gelijkstroom [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Huugooke

Dat klopt Swarol, digitaal is heel duur.
Ik heb zelf een tijd de wissels analoog bestuurd en de loks digitaal laten rijden: veel gemakkelijker en je kan zo'n overzichtelijk bordje maken met je lay-out en knopjes op de juiste plaats.
Als je wat van elektronica kent wordt het allemaal een stuk goedkoper, zeker de wisseldecoders: die maak je zelf voor een fractie van de prijs.
En wat de dradenchaos betreft: bij mij lopen twee dikke draden onder de baan als "bus" waarop alle aftakkingen gemaakt worden. Verder nog een booster en een PC en klaar is...
Uiteraard kom je met twee draden niet toe: er lopen nog altijd meer draden naar de wissel- of seindecoder. Punt is dat deze bedrading VEEL KORTER is.
Maar de analoogrijders hebben overschot van gelijk: het aansturen van wissels en ander verbruikers is absurd als je geen plannen voor automatisering hebt (en dan nog..). En ook een rake opmerking: alles moet digitaal tegenwoordig: een muisklik vervangt een drukknop, maar ten koste van veel energie en investering.

swarol

hele maal met eens, daarom kies ik ook om aneloog voor de besturing van wissels en seinen + je bent rechtstreeks betrokken bij het gebeuren wat er op de baan gebeurt lol verzekerd. het niet uitsluiten van de menselijke fout kan tot spannende momenten leiden [;)].
zo was ik even afgeleid door men zoon en... wreed accident... 2 treinen kwamen mekaar tegen op de kruising, direct de gazet er bij, hulpdiensten en noodplan, gelukkig allemaal zonder schade,  geen preizer-doden of gewonde. [:D][:D][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

citaat:
Geplaatst door swarol

geen preizer-doden of gewonde. [:D][:D][:D]



Mocht je ook wel gewonden hebben die hun benen hebben verloren.
dan kun je ze nog in wagens plakken,scheelt weer werk om ze zelf te moeten amputeren.
wim