Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Haventje in de vallei

Gestart door evan, 23 oktober 2011, 14:48:06 PM

Michiel

Ik blijf het een erg vreemde baan vinden, waar ik last mee heb om de lijn te vinden. Een mooie fantasiebaan, maar bijna surealistisch in uitbeelding. Een station een provinciehoofdstad waardig midden in de weidse natuur. Wegen die van nergens naar nergens lopen. Rotsformaties als in de hoge Alpen, maar met thema "Haventje in de vallei" (waarschijnlijk komt dat  nog). Geforceerde Belgische spoorinvulling met een Zwitserse sweepslag...

Het is een mooie fantasiebaan, met door gouden handen vakundig aangekleed. Heel mooi om naar te kijken, dat wel. En eigenlijk is dat al genoeg.  (maar toch wingt het bij mij een beetje) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Merci mannen voor de waardering van het werk.

Amai Michiel,  een uitgebreide reactie waarvoor dank.

Even een reactie van mijn kant...

Je leest best nog eens even de opzet van het project.  Het is een bestaande ruwbouwbaan die we hier trachten aan te kleden met de beschikbare middelen. 
Er zijn ook mensen die enkel iets willen of kunnen nabouwen ofwel echt iets nieuw ontwerpen.  Nu is de opzet van de baan met best veel spoor en dat is de wens van de eigenaar, maar alles is wel typisch Ardens met de beschikbare middelen.  Er zijn twee stations waarvan eén geinspireerd is op Verviers en perfect mogelijk.  Bovendien ligt achter het station 1,5 vierkante meter stad aan de rand van de baan.   De haven is er ook maar nog qua ruwbouw en deze ligt centraal in de vallei en is op meerdere fotos reeds te zien.
Zwitsers door de te hoge rotsen?  De hoogste rotspartij is hier 35 a 40 cm en zo kan in er in Belgie behoorlijk wat aanduiden die dubbel zo hoog zijn.   
De wegen bovendien lopen overal naartoe met een doel en voor zo iets ben ik zelf altijd heel aandachtig.  Toon me aub aan welke weg je bedoelt?

Het lijkt me dat je een reactie geeft op andere baan dan hier in dit draadje 🤓

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Hoi Evan,

Mijn reacties zijn natuurlijk onbelangrijk, zolang de eigenaar en jullie content zijn, is het prima, en zou ik me r niet mee moeten bemoeien. Maar ik geen enkel mijn indruk dat ik heb bij het bekijken van de foto's (en dus steeds een trechter-kijk op het gebeuren).

Betreffende het landschap heb ik niet over de hoogte, maar over het aspect. Mij komt het erg over als alpenweiden met rotsen en dennen. Ik associeer het niet met Ardennen, Condros of Hoge-Venen. Maar is dit belangrijk? Nee!  Want het ziet er goed uit! ;)

Het station op zicht vind ik machtig, maar men verwacht van een dergelijke station in de moderne tijd toch een min of meer verstedelijkte zone rond het station. Nu liggende de sporen in de open natuur, enkel opgehouden tegen overwoekering door 2 stevige keermuren. Maar is dit belangijk? Nee! Want het stationsemplacement ziet er al prachtig uit.

Betreffende de wilde wegen: er loopt tussen de 2 keermuren een vreemde weg met camion erop, en verdwijnt uit zicht tussen stationsgebouw en rotspartij. Er loopt een weg via een bocht en stopt haaks op de perronsporen van het station. Mogelijk wordt dit een dienstweg? Waarschijnlijk door gebrek aan totaaloverzicht lijken deze wegen wat lukraak, maar ik geloof je dat je er op toeziet dat de wegen wel degelijk een logische verloop hebben. Komt dus in orde.

Maar nogmaals, ik wil zeker niet de pret bederven. Het is een mooie baan, ontegensprekelijk. Maar persoonlijk vind ik het wel wat surrealistisch overkomen. En mag dat? Ja, dat mag!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hoi Michiel,  bedankt voor de toelichting.  Ik zag je grote reactie en dan ook de moeite die je er voor neemt zoals je ook doet in andere draadjes.  Dan vind ik het ook logisch er op te antwoorden alleen al puur uit beleefdheid en dank.  Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Mijn reacties zijn meestal wat uitgebreider, want ik wil meestal ook meegeven waarom ik iets mooi, goed of net iets minder vind. In de tijd van de duimpjes en smileys is het dikwijls raden naar de rede waarom men iets goed, mooi of net iets minder is. Ik geef dus wat tegengas tov deze "+1"- of duimpjes-tendens. Lijkt mij iets interessanter. ;) (knipoog)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Michiel op 15 februari 2017, 13:13:26 PM
Mijn reacties zijn meestal wat uitgebreider, want ik wil meestal ook meegeven waarom ik iets mooi, goed of net iets minder vind. In de tijd van de duimpjes en smileys is het dikwijls raden naar de rede waarom men iets goed, mooi of net iets minder is. Ik geef dus wat tegengas tov deze "+1"- of duimpjes-tendens. Lijkt mij iets interessanter. ;) (knipoog)
+1  ;D ;D ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dani

Als ik naar deze baan kijk, dan zie ik een aantal elementen terug die  ik ook al heb gezien in een op YouTube vrij "bekende" en redelijk vaak gevolgde baan, namelijk "Everard Junction".   Een  UK baan, maar waar ik o.a  het idee van het station boven de sporen, en het lange seinhuis met de "ronde kanten"  al tegen kwam.

Het is en blijft een mooi staaltje baanbouw en ik geniet er van.   Ik ben zelf geen "pietepeuter" die alle details en kleine puntjes gaat op de korrel nemen of met de loep bekijkt, als het geheel er mooi uit ziet en het is goed afgewerkt dan mag het best wel een fantasiewereld zijn, en mogen er gerust stijlen en tijdperken of streken door elkaar lopen en in mekaar vloeien.

Prachtig werkk, Evan.  Doe vooral voort en laat ons mee genieten !

+999
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: dani op 15 februari 2017, 22:41:21 PMIk ben zelf geen "pietepeuter" die alle details en kleine puntjes gaat op de korrel nemen of met de loep bekijkt, als het geheel er mooi uit ziet ...

Ik ben misschien wel zo iemand ... en ik volg Michiel wel wat betreft de meer bebouwde omgeving rond een station.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#236
Wacht maar tot we aan de stad beginnen  ;D

Heel die vlaai linksonder wordt stad met tram en wegverkeer  ;)


De weg die naar het spoor gaat beneden het station is een dienstweg en die loopt naar het seinhuis. Spoorkranen en werkvolk moeten ook hun ding kunnen doen.  Je moest ns weten hoeveel spoorkranen er 'snachts op de spoorlijnen rondrijden  :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Dit lijkt een wat oudere foto, maar ik ben hoe-dan-ook bijzonder benieuwd naar het vervolg met oa de bouw van de stad. Ik veronderstel dat op de foto rechtsonder het haventje in de vallei komt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Klopt Michiel,

De toeschouwer zit als het ware in het water en rechts is daar al een deel van te zien.





Deze foto's en de vorige zijn te zien een paar pagina's terug.

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Goede avond,

Deze voormiddag heb ik nog wat aan het baantje gewerkt.  Nu de ballast droog is, heb ik de sporen van wat vuil en stof voorzien alvorens ze op te poetsen.  Op het perron zijn ook al wat details aangebracht zoals de witte belijning langs de rand, verlichting en de inplanting van seinen.  De seinen dienen nog voorzien te worden van de nodige signaletiek en aansluiting.

Hierbij wat sfeerfotootjes:


















Groetjes,

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.