Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

faller digitaal

Gestart door swarol, 18 oktober 2011, 15:42:01 PM

Huugooke

Oeps!
Juist B-modelbouwer! Dat was me daar een lapsus, dat digitaal sturen van een motor! Er is geen Smily met rode kaken goot genoeg!
Verbeter me als het niet juist is: mag ik in lekentermen beweren dat de spanning die men aan de motor aanbiedt niet varieert in hoogte maar in tijdsduur? Dus de spanning gaat niet van nul naar twaalf volt maar is altijd twaalf volt maar wordt in korte tijdsintervallen "aangeboden"?

Huugooke

...en Ysbeer heeft ook gelijk dat een slechte motor dat is wat het is: een slechte motor.
Ook hier zit het me al jaren dwars dat de fabrikanten niet een paar tandwieltjes meer in hun overbrenging kunnen stoppen. De beste traagrijdende lok krijg je door een motor op een hoog toerental te laten draaien en door reductie aan de wielen een lage omwenteling te krijgen. Is dat er niet dan kan zelfs een pulsgestuurde (en niet digitaal[:I]-)motor er niks aan verhelpen!

ysbeer

Ja zo ongeveer.
Je moet je voorstellen dat een spanning wordt aan geboden in blokjes van een bepaalde tijds duur.
Aan het begin is de spanning NUL
Dan stijgt die abrupt naar zeg 12 volt en blijft gedurende een bepaalde tijd 12 volt.
Na die tijd zakt de spanning weer even abrupt naar nul.
Een bepaalde tijd blijft hij nu nul en dan vangt het spel weer van voor af aan.
Je kunt je voorste dat de motor steeds een schop 12 volt onder zijn kont krijgt dar op dus gaat draaien.
Maar net aangelopen valt de spanning terug.
De motor wil stoppen .
Maar net voor hij stil staat komt de nieuwe schop.
En hij loopt verder.
Hoe langer de schop duurt hoe harder de motor loopt.
De 12 volt en de nul schop staan in verhouding met elkaar.
Wordt de 12 volt langer dan wordt nul schop kleiner en om gekeerd
Motoren reageren op dit soort spanning beter dan op een spanning die langzaam hoger wordt
Wat ontbreekt (bjna) is het los breek moment.
Zo een motor loopt bij pakweg 4 volt aan,maar heeft dan een kracht van niks.
In eens en opdonder van 12 volt,en hij wil wel lopen.
OOk op vuile rails is een hoge spanning beter.

Op dit principe zijn veel aanpassing gemaakt en tierlantijnen maar het principe is bijna altijd het zelfde.

Het aan de motor toegevoerde vermogen in connectie met de tijd bepaald de draaisnelheid en de kracht.
Hoe groter het blok 12 hoe groter het vermogen.

Ja ja zo een klein rot motortje is nog heel ingewikkeld.


Even niet terzaken.
Ijzerloze motoren (dat is hoge kwaliteit)werken hier niet op.
Die nuttige liever puur gelijkspanning.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...en Ysbeer heeft ook gelijk dat een slechte motor dat is wat het is: een slechte motor.
Ook hier zit het me al jaren dwars dat de fabrikanten niet een paar tandwieltjes meer in hun overbrenging kunnen stoppen. De beste traagrijdende lok krijg je door een motor op een hoog toerental te laten draaien en door reductie aan de wielen een lage omwenteling te krijgen. Is dat er niet dan kan zelfs een pulsgestuurde (en niet digitaal[:I]-)motor er niks aan verhelpen!



Ja klopt,maar de prijs en plaats dat is het probleem.
Zo een hoge overzetting vraagt zeer goede tandwielen en liefst geen worm
Dat kan wel  maar kost geld.
Ook maakt een sneldraaier meer herrie en vooral een zoemde stoomlok is geen gehoor.
Ook de tandwielen doen daar nog een een schepje op (trix b.v)
De huidige motoren van bijna alle merken geven redelijke tot goed langzaam rij resultaten.
Vooral de type met flink vliegwiel en schuinanker redden het wel

wim

Huugooke

Ja, je betaalt voor wat je krijgt natuurlijk.
Vliegwielen kunnen het schokkende effect van een traagdraaiende pulsgestuurde motor een beetje opvangen. Maar bij misdimensionering loopt de lok dan weer uit.
Maar we hadden het over Faller auto's. Die zijn in hetzelfde bedje ziek, ze rijden veel te snel. Mijn eerste heb ik direct een nieuwe overbrenging gegeven. Veel moet dat niet zijn, plastic tandwieltjes zijn stevig genoeg, tenslotte moeten ze geen wagons trekken. Als ze niet op een demo-baan of op een clubbaan moeten werken toch.
Met een aangepaste elektronica kan je ze iets realistischer laten optrekken en remmen. Op dit moment kan ik aan mijn baan niet aan, maar zodra ik tijd heb maak ik een proefopstelling zodat je het effect kan zien op video.

Huugooke

Link ??n:
MIJ moet je het niet meer uitleggen! Ik wou het maar in "lekentermen" verwoorden. (Zal toch mijn cv eens moeten posten denk ik)

Link twee:
zoiets wou ik laten zien ja, nu moet ik het niet meer doen.
alleen zijn mijn autookes veel en veel schoner![;)]
En zelfgemaakt!


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Link ??n:
MIJ moet je het niet meer uitleggen! Ik wou het maar in "lekentermen" verwoorden. (Zal toch mijn cv eens moeten posten denk ik)




Wat iemand weet HUGO blijkt niet uit zijn of haar CV maar uit wat hij beweert en/of schrijft.
Ik zeg niet dat je er niets van weet,maar her en der beweer je toch wel dingen die niet correct zijn.

Nog even over die tandwielen.
Een lok (of auto) met hoge overzet verhouding rijdt niet van naturen beter.
Ze hebben meestal een hoger losbreekmoment.

Een vliegwiel dient niet alleen om de aanvangsschok te verbergen.
Loks met GOEDE vliegwielen rijden veel soepeler,en natuurlijk riden ze uit dat hoort ook zo.

Ik denk ([:0]) dat het laten rijden van autos ,zodanig dat het net echt lijkt,een moeilijke opgave is .
Autos in het echt wisselen voordurend van snelheid,gaan een boch langzamer in dan een trein.
Kortom je ziet het gebrek aan massa veel meer dan bij een trein,de beweging van een trein gaat veel soepeler dan een auto.
Massatraagheid
Let wel.dat kun je met autos ook wel bereiken,maar dat vergt dan een stevige bak electronica en een uitgebreidt data verkeer van de wal met de auto.
Autos op schaal 1 op 32 zie ik dit nog wel doen maar HO auto,s
echt zo laten rijden dat je zegt"daar gaat een auto met chauffeur""is volgens mij een stevige uitdaging.
Maar wie ben ik,wellicht lukt het toch,dus succes

Huugooke

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

H? Hugooke, niets houd je tegen om je veel schonere wagentjes
te laten zien ... [:p]


Toch wel: tijd! Maar hou die Flickr site in het oog!

Huugooke

citaat:

Nog even over die tandwielen.
Een lok (of auto) met hoge overzet verhouding rijdt niet van naturen beter.
Ze hebben meestal een hoger losbreekmoment.

Een vliegwiel dient niet alleen om de aanvangsschok te verbergen.
Loks met GOEDE vliegwielen rijden veel soepeler,en natuurlijk riden ze uit dat hoort ook zo.

Ik denk ([:0]) dat het laten rijden van autos ,zodanig dat het net echt lijkt,een moeilijke opgave is .
Autos in het echt wisselen voordurend van snelheid,gaan een boch langzamer in dan een trein.
Kortom je ziet het gebrek aan massa veel meer dan bij een trein,de beweging van een trein gaat veel soepeler dan een auto.
Massatraagheid
Let wel.dat kun je met autos ook wel bereiken,maar dat vergt dan een stevige bak electronica en een uitgebreidt data verkeer van de wal met de auto.
Autos op schaal 1 op 32 zie ik dit nog wel doen maar HO auto,s
echt zo laten rijden dat je zegt"daar gaat een auto met chauffeur""is volgens mij een stevige uitdaging.
Maar wie ben ik,wellicht lukt het toch,dus succes


Ergens moeten we ons in deze schaal wel grenzen opleggen. "Echt" zal het nooit zijn. Als je zelfs fijn afgestelde treinstellen ziet optrekken en afremmen heb ik medelijden met de schaalpassagiers.
Voor mij is traag kunnen rijden belangrijk, en dat kan alleen met een juiste overbrenging, dat punt wou ik even maken. Een motor die optimaal rendement heeft op 1500 toeren kan je niet met een simpele wormwieloverbrenging en een elektronische regeling laten presteren op laag toerental: vandaar dat vliegwiel, dat is een lapmiddel.
Een vliegwiel is een reservoir voor kinetische energie (er heeft hier ooit een bus gereden die door een vliegwiel werd aangedreven, in Rusland reden er tot kort nog dacht ik). Er is kracht nodig om het in beweging te krijgen, die krijg je gedeeltelijk terug als de energietoevoer stopt. In tegenstelling tot jou vind ik dat bij een lok irriterend. Met een vliegwiel krijg je dus een sterker "losbreekmoment" omdat ook de inertie van het vliegwiel moet overwonnen worden.
Een slecht punt in de HO wagens is ook het ontbreken van een differentieel. Dat maakt dat ze door de bochten "kreunen": misschien toch wat realisme? Met de steeds vorderende miniaturisering is alles nog mogelijk!
En dat van die CV was maar om even op te merken dat ik wel degelijk weet hoe die aansturing werkt. Maar wel bedankt voor de link!
Maar het was hier begonnen met een vraag over dat Faller systeem. Hopelijk hebben we die jongen niet ontmoedigd!

Geert

losbreekmoment, heeft dit niet iets met verlijming te maken?

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ysbeer

Inderdaad op prachtige banen rijden de treinen soms inderdaad zo dat de preisers in de trein dit nooit overleven,
Maar nodig is dit niet,een goed geregelde trein rijdt sopel weg en stopt ook heel soepel.
Dus zonder doden.
Dat vliegwiel overbrugt korte spannings onderbrekingen,ik zou mij geen lok meer kopen zonder een vliegwiel.
Geen vliegwiel laat de trein met een klap tot stilstand komen bij de geringste onderbreking.
Voor mij is een massa simulatie geen lapmiddel of iets vies.
Hadden die kleine autos ook maar een stevig vliegwiel,dan was natuur getrouw rijden een stap dichter bij.

Ik weet niet of je wel eens een lok met een koppeling heb gezien.
Waarbij eerst de motor draait en daarna de centrifugaal koppeling aangrijpt.
Het is me te duur en soms ook te groot,maar het is om te zoenen.
Het stoppen , de motor stopt,de koppeling komt los,en op het vliegwiel rijdt de lok uit en stopt.
Remmen kan ook,motor ompolen.
wim

Huugooke

Ja, een lok met koppeling, een "versnellingsbak", remmen enz dat is puur realisme en ideaal natuurlijk. En digitaal zelfs prima te besturen.
Maar wie gaat dat realiseren, en wie gaat dat kunnen kopen?
Je weet maar nooit, het gaat snel.
Dat vuilkarproject: toch prima te regelen?

Huugooke

Zeg Bert (ik mag toch Bert zeggen?)
Bij een van-Duitse-origine-maar-opererend-vanuit-Nederland-se handelaar kan je een motortje met reductie van 1:90 krijgen, volledig in messing!
Speciaal voor de FCS-auto's.
Je wist dat natuurlijk al.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Geert

losbreekmoment, heeft dit niet iets met verlijming te maken?

Geert


sommige lokomotieven lijken inderdaad wel aan het spoor gelijmd! Maar eens ze losgebroken zijn...hola![:D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ja, een lok met koppeling, een "versnellingsbak", remmen enz dat is puur realisme en ideaal natuurlijk. En digitaal zelfs prima te besturen.
Maar wie gaat dat realiseren, en wie gaat dat kunnen kopen?
Je weet maar nooit, het gaat snel.
Dat vuilkarproject: toch prima te regelen?



Sterker nog het bestaat (of bestond)verschillende keren op beurzen staan kijken naar het rangeren met dit lokje.
Of het nu nog bestaat,geen idee .
Ik zal eens google

Het moment dat de motor gaat draaien,heet (hier althans)losbreekmoment


wim