Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

ketelbanden

Gestart door conducteur, 24 september 2011, 22:45:53 PM

loco

#15
Ik heb niet de indruk dat Eric aliminiumpapier gebruikt, maar een 'plaatje in aluminium' zoals hij zelf zegt. Ik vermoed ook dat hij bedoelt dat hij het 'teveel aan lijm' aan de zijkanten verwijderd in de plaats van 'teveel aan ketelband'.
Eric, Welke secondelijm gebruik je hiervoor? En laat deze dan geen lijmsporen na? En hoe verwijder je eventueel de lijm die bij het aantrekken van de ketelbanden toch nog vrij zou komen?
In elk geval mag je resultaat gezien worden. Is dit in HO of N?

Steam.N

#16
Super mooi resultaat !  Knap.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#17
citaat:
Geplaatst door loco
Is dit in HO of N?
Erik kennende is het H0, en wat een resultaat [:p] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#18
guillotine-werk:



Koperstrip (zelfklevend) kan repetitief tegen een aanslag gesneden worden. Dat haal ik niet met een mes...

loco

#19
Dirky, vertel eens wat meer over wat te zien is op je foto. Vertel er eens wat meer over, want zo zegt het me eerlijk gezegd niet veel. Laat eens je guillotine-mes zien, en welk materiaal gebruik je, hoe dik enz .... en hoe doe je dit ....  Je doet er mij plezier mee.

loco

#20
Hierbij twee foto's van twee DJH / Jocadis  modellen waarbij ik de ketelbanden met Lettraline van Lettraset heb aangebracht.
Bij de 41 zijn de randen rond de wielkasten met een penseel en Molak goud geschilderd. Die verf ga je waarschijnlijk niet meer vinden, maar het bevatte een zeer fijn pigment.




Michiel

#21
citaat:
Geplaatst door Dirky

guillotine-werk:

<beeld>

Koperstrip (zelfklevend) kan repetitief tegen een aanslag gesneden worden. Dat haal ik niet met een mes...


Dirk, dat doe ik je inderdaad niet na. Goed gerief is het halve werk. Voorlopig moet ik mijn atelier toch nog erg bescheiden houden... jammer.

En loco, dat zijn toch wel erg strakke ketelbandjes. En zo'n type 41 zou ik best wel in schaal N willen zien verschijnen. [:p][:p][:p] Maar dat wordt dan waarschijnlijk wel zelfbouw.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#22
'k was inderdaad een beetje kort van stof Peter..

guillotine-mes: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12712

Het komt daar op neer dat het 50mm mes met vrij veel kracht door je stuk drukt in ??n maal. Aangezien het mes steeds op dezelfde plaats "kapt" kan ik gebruik maken van een "aanslag" die vast staat en waartegen ik het te snijden stuk kan tegendrukken. Alle strookjes identiek dus.

Op de foto zie je een zelfklevend koperstrookte van 0,26 mm breedte.

Materiaal dat ik hier op die manier knip is koperfolie van 35 micron met een zelfklevende acryl laag. Aluminium tape met acryl laag heb ik ook in diktes van dacht ik, 25 en 50 micron. Messingkleurige tape heb ik nog niet gevonden maar bandjes die ergens op gekleefd worden zijn wel gemakkelijker te schilderen in geval van nood...

Stuur me een PM mocht je een paar staaltjes willen...


marc goovaerts

#23
citaat:
Geplaatst door loco

Hierbij twee foto's van twee DJH / Jocadis  modellen waarbij ik de ketelbanden met Lettraline van Lettraset heb aangebracht.
Bij de 41 zijn de randen rond de wielkasten met een penseel en Molak goud geschilderd. Die verf ga je waarschijnlijk niet meer vinden, maar het bevatte een zeer fijn pigment.






Kan je die foto's even terug in orde brengen ?

marc goovaerts

#24
Dirk, kan je de stof nog wat meer uitbreiden ?
Van welk merk zijn die koperfolie en alutape met acryllaag ?

swarol

#25
knap gedaan, ik geloof dat men lood ook in plak strips

heeft en men vrouw gebruikt bij haar kaartjes voor gesneden strips, die in alle kleuren komen, en ook een metaal look geven van zilver, goud zelfs reflecterend, en die zeer dun zijn gesneden

deze zijn te verkrijgen in elke hobby winkel
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

erik de noorman

#26
Ik heb niet de indruk dat Eric aliminiumpapier gebruikt, maar een 'plaatje in aluminium'

Is inderdaad een plaatje zo dun als papier maar zeer sterk.

komt de verf niet erg gemakkelijk los van het aluminiumpapier tijdens met het manipuleren?

Niet echt maar ik schilder ze toch nog eens als de band uit het plaatje is gesneden. Vooral om de zijkant mee te kleuren.

Ik vermoed ook dat hij bedoelt dat hij het 'teveel aan lijm' aan de zijkanten verwijderd in de plaats van 'teveel aan ketelband'.

Ik snijd de band langer dan nodig is. Zo kan ik deze gemakkelijk aantrekken bij het passen en nadien eveneens bij het lijmen. Het teveel aan ketelband wordt onderaan de ketel weggesneden.

Ik gebruik secondelijm van pattex.
Het flinterdun snijden met een snijlat en cutter is geen enkel probleem. Het plaatje is zo dun als een blad papier.
Ook gebruik ik schilderstape die ik eveneens schilder. De bandjes die ik daar uit snij gebruik ik voor de sierbanden van de schoorsteen en cylinderblokken. Achteraf behandelen met matte vernis en ze zijn gefixeerd.

Erik


loco

#27
Hier heb ik nog iets bijgeleerd. Niet dat ik het dadelijk ga uitproberen, want zo'n kapmachien zoals Dirky er eentje heeft staan, zie ik niet dadelijk zitten.
Ik ben op zoek naar ketelbanden die iets dikker zijn. Namelijk 0,35 dik x 1,6 mm breed. Ik heb van Evergreen stripjes gevonden (0,4 x 1,5 mm) die ik hiervoor kan gebruiken. Maar eigenlijk had ik ze liever in Messing. Is er iemand die hiervoor een oplossing heeft?


jacques timmermans

#28
Peter,

jaren geleden heb ik eens een open wagen op enkele plaatsen van nieuwe beplating voorzien. Hiervoor gebruikte ik al op maat gesneden aluminiumfolie, die eerst op een zeer dunne dubbelzijdige kleeffolie werd gekleefd en daarna bruin (RAL 7012) werd gespoten. Nadat de verf uitgehard was kon ik de geverfde alufolie voorzichtig van de kleeffolie aftrekken en op de gewenste plaatsen op de wagen aanbrengen.
Principieel zou je in plaats van aluminiumfolie ook dunne messingfolie kunnen gebruiken die dan rond de ketel kan worden aangebracht.

Jacques Timmermans