Reeks 18

Gestart door Dvroonen, 21 september 2011, 11:55:07 AM

2012

citaat:
Geplaatst door trainfreak

De 18's maken wel een enorm lawaai moet ik zeggen.
Ze zouden ook enorm krachtig zijn, maar daar heb ik nog niet veel van gemerkt (nog maar 1 keer 'achter een 18 gehangen')



Ni in de stuurpost zunne, daar is het lekker stil [:D]
En dan nog maakt hij alleen lawaai tijdens het remmen + tot 2 minuten erna, de ventilatie van de dynamische remming is inderdaad nogal hevig, t'is dat wat je hoort as we ermee aankomen op de perrons. Nadien hoor je bijna niks meer.

Michiel

Ze komen hier nu ook dagelijk langs te Eigenbrakel. Maar wat zijn het pijnlijke, oorverdovende stofzuigers, zeg! Je hoort ze al van ver aankomen met hun geraas. Maar als je ernaast toevallig staat, werkelijk pijnlijk voor het gehoor.[xx(] Niet normaal! Daar moeten ze toch snel iets aan doen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

tufken

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ze komen hier nu ook dagelijk langs te Eigenbrakel. Maar wat zijn het pijnlijke, oorverdovende stofzuigers, zeg! Je hoort ze al van ver aankomen met hun geraas. Maar als je ernaast toevallig staat, werkelijk pijnlijk voor het gehoor.[xx(] Niet normaal! Daar moeten ze toch snel iets aan doen!



Dat wordt wel ergens weer een rechtzaak voor het lawaai van buurtbewoners, let maar op

Zijn ze nu nog niet slimmer dat ze dit op voorhand proberen te voorkomen.

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Re 460

Ik woon op 3km van het station Heide-Kalmthout.
Bij mij thuis kan ik deze loks horen aankomen en het gefluit bij stilstand is zeer goed te horen.
Ik hoorde het verhaal dat oorspronkelijk deze lok (basis Taurus) watergekoeld is maar bij NMBS wil men daar niets van weten.
Deze moeten luchtgekooeld zijn. Daarom moest deze lok heel wat aanpassingen ondergaan met de daarbij horende technische problemen.
Klopt deze "simpele" uitleg.
Kan misschien iemand mij hier verder over informeren?
Met dank
Paum

Anarchy

5000kW continu, die 6000kW is enkel mogelijk gedurende 20min na inschakelen van de booster functie. Bij bediening vanuit een stuurrijtuig is het vermogen eveneens beperkt.

Peter

Zaten vanmiddag op een bank in Antwerpen-Centraal (spoor 13/14) toen achter ons een 18 vertrok (naar Turnhout?)
Ik vond dat dat lawaai in de gesloten ruimte nogal meeviel.
Zie foto

Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

Ik vind ook dat dat vertrek nog al meevalt.

Maar als het 18 het station binnenrijd en hij naast u blijft stilstaan ga je waarschijnlijk snel van gedacht veranderen [:D]
Want die ventilatoren die gedurende 2-3 minuten de weerstanden afkoelen dat is iets [:(]

Michiel

Ik ben toch benieuwd wat een geluids-dB-meter, op 1m afstand van de zijkant van de loc, voor waarde geeft. Volgens mij ver boven de 100dB, maar dat is giswerk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OMC

Ik hoor de locs met regelmaat het station van Berchem binnenrijden ik ze maken idd behoorlijk wat lawaai als het afremmen is ingezet en de koeling start. Vorige week heb stond ik in het station per toeval naast een T18 waarvan de koeling begon te werken en die is toch wel vrij hard, je kan de vergelijking met de T20 zeker maken. (dan spreek ik over het externe geluid, intern is de T20 nog altijd de kampioen van het lawaai)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

B-Cargo

Het geluid van een 18 vind ik scherper, 'storender', dat van een 20 ervaar ik als 'aangenaam' [:D]
maar ik moet er dan ook niet dagelijks mee rijden! [:)]
De locs worden nog steeds met de regelmaat van 2 stuks elke woensdag afgeleverd te NK, de laatst geleverde is nu de 1869!

trainfreak

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Het geluid van een 18 vind ik scherper, 'storender', dat van een 20 ervaar ik als 'aangenaam' [:D]
maar ik moet er dan ook niet dagelijks mee rijden! [:)]
De locs worden nog steeds met de regelmaat van 2 stuks elke woensdag afgeleverd te NK, de laatst geleverde is nu de 1869!

de locs worden wel niet op nummer afgeleverd, het is een willekeurige volgorde.
Spoorse groeten
Dimitri

B-Cargo

Wij krijgen wekelijks een mail met de nummers van de volgende twee locs die geleverd worden, idd het is niet altijd op volgnummer maar toch vaak. 1869 is in ieder geval de laatst geleverde! ben benieuwd wanneer de 19'en hun intrede doen! [:)]

trainfreak

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Wij krijgen wekelijks een mail met de nummers van de volgende twee locs die geleverd worden, idd het is niet altijd op volgnummer maar toch vaak. 1869 is in ieder geval de laatst geleverde! ben benieuwd wanneer de 19'en hun intrede doen! [:)]

De 1901 en 1902 stonden in november 2011 op het testspoor in Velim. Verder heb ik geen idee waar ze nu staan.
De 1840 en 1841 zijn nog altijd niet gespot.
Er staan lijsten op HGBTF van zowat alle (elektrische) locreeksen met hun laatste spots bij.
Spoorse groeten
Dimitri

Anarchy

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

Wij krijgen wekelijks een mail met de nummers van de volgende twee locs die geleverd worden, idd het is niet altijd op volgnummer maar toch vaak. 1869 is in ieder geval de laatst geleverde! ben benieuwd wanneer de 19'en hun intrede doen! [:)]

De 1901 en 1902 stonden in november 2011 op het testspoor in Velim. Verder heb ik geen idee waar ze nu staan.
De 1840 en 1841 zijn nog altijd niet gespot.
Er staan lijsten op HGBTF van zowat alle (elektrische) locreeksen met hun laatste spots bij.



Vandaag gespot, de 1840+1841. Vers van de pers, nog niet gehomologeerd!





Michiel

Ik lees net op het franstalige broederforum dan men (de NMBS?) een HLE18 terug naar Siemens heeft gestuurd om er terug de originele (stillere) onderdelen in te plaatsen, als test...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)