Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Reeks 18

Gestart door Dvroonen, 21 september 2011, 11:55:07 AM

chef garde

Mja, mag het iets kosten?

De T18 is normaal standaard voorzien van een oliekoeling, de Belgen wilden per se luchtkoeling omdat dit goedkoper zou uitvallen.  Nu dan terugsturen om de oliekoeling erop te steken, slimme zet!!

Het is zoals bij de aankoop van een lavabo, je vindt de lavabo van Vxn Mxrcke te duur, dus besluit je om een goedkoop exemplaar bij Gxmmx te kopen.  Na enkele weken besef je dat de lavabo van Gxmmx brol is en besluit je toch voor kwaliteit te gaan en de lavabo van Vxn Mxrcke te kopen.  Uiteindelijk ben je 2 keer gejost, je hebt brol gekocht en moet die nog kwijt kunnen ook ...

Huugooke

citaat:
Geplaatst door dgrr57


Maar als het 18 het station binnenrijd en hij naast u blijft stilstaan ga je waarschijnlijk snel van gedacht veranderen [:D]
Want die ventilatoren die gedurende 2-3 minuten de weerstanden afkoelen dat is iets [:(]


Ah was het dat! Ik stond op het bovenste perron en schrok me rot!

OMC

Wat ik ervan weet is dat de T18 3 soorten koelingen heeft: de transfo is oliegekoeld, vermogenselektronica is watergekoeld en de weerstanden van de elektrische remmen luchtgekoeld. Vanaf het ogenblik dat de trein remt treed de luchtkoeling in werking, dus in de omgeving van en in stations zal die koeling te horen zijn (en of ...). Er zit nog een verschil in deze werking tussen DC en AC, AC kan dit makkelijker opvangen dan bij DC waardoor er bij DC voor luchtkoeling gekozen is. Bij een volgende update van de locs zou dit aangepast worden dat de luchtkoeling minder lang zou draaien.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Michiel

#33
Ik ben net terug van vakantie, en neem weer de trein naar het werk, en wat merk ik? De HLE18²'s zijn een stuk stiller geworden! De 3 eenheden die ik vandaag heb horen langskomen (en stoppen), blijken uitgerust met een veel stillere ventilatoren! Nog steeds luchtgekoeld, maar wat een verademing! TOP! van de  NMBS!


(en nu kunnen ESU en anderen hun geluidsopnames voor sounddecoders weer opnieuw beginnen!  ;D )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

#34
Citaat van: Michiel op 29 augustus 2012, 11:47:48 AM
Ik ben net terug van vakantie, en neem weer de trein naar het werk, en wat merk ik? De HLE18²'s zijn een stuk stiller geworden! De 3 eenheden die ik vandaag heb horen langskomen (en stoppen), blijken uitgerust met een veel stillere ventilatoren! Nog steeds luchtgekoeld, maar wat een verademing! TOP! van de  NMBS!


(en nu kunnen ESU en anderen hun geluidsopnames voor sounddecoders weer opnieuw beginnen!  ;D )
Inderdaad. Vandaag met de 1889 thuis gereden  ;) Wat een stilte. De geupdated locs hebben een blauwe sticker op de vooruit.

Foto van 124Joker (Zoo-Logique)



Nog een modeleke bij voor LSM  ::)

Dvroonen

Hallo Michiel
De loks zijn helemaal hetzelfde gebleven het zit zo als men remt met een 18 dan gaat de opgewekte spanning ofwel naar de bovenleiding ( recuperatie) ofwel naar weerstanden (reostatisch) bij de eerste software versie draaiden de ventilatoren van de remweerstand altijd mee niettegenstaande de remming bijna altijd recuperatie was
Bij de nieuwe versie (blauwe sticker ) draaien de ventilatoren nog enkel als men reostatisch remt de electronica kiest zelf wat voor soort remming de bestuurder kan daar niet in tussenkomen en voelt ook geen verschil in remkracht 
                         Beste groeten Danny
 

tiep16

De locomotieven type Taurus, ook van Siemens, een generatie voor de HLE 18, maken vandaag in Slovenië (= ook gelijkspanning) net hetzelfde oorverdovende lawaai. Blijkbaar is dat probleem, dat overigens een bijzonder eenvoudige oplossing kent, daar nooit aangepakt.

Het hele probleem met de luide koeling had dus niks te zien met de NMBS. Integendeel. Het is de eerste spoorwegmaatschappij die Siemens heeft kunnen doen bewegen om het op te lossen.

bellejt

zojuist een geruisloze 2813 zien passeren in station denderleeuw met een lange sleep 3 X  M6 2de klas + 2 X M6 1 ste klas + 3 X M6 2de klas.Was helaas in doorrit op spoor 1.Kon dus geen foto nemen.