Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Hamsart

Gestart door PeterVG, 15 september 2011, 08:47:54 AM

PeterVG

Hamsart is een modulebaantje dat ik momenteel vol vuur aan het bouwen ben.  De eindstreep komt stilaan in zicht en dat is een prestatie op zich.  Mijn eerste modulebaan was gebaseerd op station TroisPonts gelegen langs lijn 42.  Na 8 jaren bouwtijd raakte dit project op een doodlopend spoor.  Besloten werd om TroisPonts te verkopen aan een modelspoorfanaat uit Brugge.  Af en toe komt hij er mee naar buiten en kan de baan bekeken worden.  Deze dia maakte ik voor de verkoop

imghttp://farm5.static.flickr.com/4083/5017368230_0086fde5e3_b.jpg/img

Toen TroisPonts uit mijn hobbyruimte verdwenen was en deze kaal achter bleef begon het na enige tijd te kriebelen.  Een nieuw project was vlug gevonden. Gebeten als ik was door de spoorse boekjes van Georges Henrard werd al gauw een intrigerend sporenplan gevonden.  Het boekje over spoorlijn 44, sectie Spa - Stavelot bevat het opmerkelijke sporenplan van Sart Lez Spa.

imghttp://farm6.static.flickr.com/5212/5460488553_2032cfeb27_b.jpg/img

Groter formaat foto op:
urlhttp://www.flickr.com/photos/petervangestel/5460488553//url

Op een beperkt oppervlak heeft dit sporenplan alles te bieden wat ik wens.  Een kleine goederenaansluiting gebruikt door de lokale houtnijverheid.  Een goederenkoer gebruikt door de kolenboer en een veevoederproducent.  Een goederenloods geeft extra sfeer aan het station. Het stationsgebouw van Sart Lez Spa maakt het plaatje kompleet.

imghttp://farm6.static.flickr.com/5298/5421816158_54e8311e0e_z.jpg/img

Doordat ik het stationsgebouw van Sart Lez Spa niet mooi vind besloot ik al gauw om een ander gebouw op mijn versie in te planten.  Meteen is duidelijk dat ik geen exacte kopie van Sart station nabouw.  TroisPonts heeft me geleerd dat de realiteit exact nabouwen niet de beste keuze is.  Volledig kunnen genieten van de vrijheid die de schepper heeft maakt mijn inziens de hobby veel boeiender.  De kans dat een project het afgewerkt stadium haalt wordt meteen groter.  Mijn modelbouwversie van Sart Lez Spa krijgt uiteraard een aangepastte naam, het werd Hamsart.  Oorspongkelijk was het de bedoeling dat het stationsgebouw van Hamoir station Sart zou sieren.  Hiervan werd afgezien maar de samensmelting Hamsart bleef behouden want klinkt best leuk. Uiteindelijk werd het stationsgebouw van Grand Halleux gekozen om Hamsart te sieren.  Maar over dit zelfbouwproject vertel ik later meer.

PeterVG

#1
Het eerste gebouw dat Hamsart sierde was de goederenloods.  Een zelfbouwproject waar mijn ervaring opgedaan met TroisPonts optimaal van pas kwam.  Het had me heel wat tijd gekost om het bouwplan van de Troisponts loods te tekenen aan de hand van fotos en ter plaatse opgemeten maten.  Het leek me daarom een goede keuze om die tijdsinvestering ook voor Hamsart aan te wenden.  De originele loods in Sart is reeds lang gesloopt en een verkorte TroisPonts versie zou zeker niet misstaan.



Aangezien dit de tweede loods was die ik bouwde had ik al uit fouten geleerd en dat zie je aan het resultaat.  Perfect is dit gebouw niet maar als ik jullie niet vertel waar de flater zit die ik maakte dan merken jullie het toch niet.  Een verwezenlijking waar ik best trots op ben zijn de metalen steunen tussen muur en dak.  Met wat vindingrijkheid ben ik erin geslaagd ze zonder etstechniek op een mooie manier na te bouwen en dat is nodig om dit type gebouw mooi uit de hoek te laten komen.
Het dak is bedekt met schuurpapier.  De ramen hebben fijne witte stijlen getrokken met pen en witte verf geschikt voor de trekpen.
Het stationspersoneel wacht vol ongeduld op de eerste goederenwagen.

Metpetergaathetbeter

#2
Fraai stukje (model)spoor, ik zou zeggen doorgaan, wij volgen je vorderingen !
Groeten Peter[;)]
PS ik vond het foutje ! De spoorwegman staat met z'n handen gekruist i.p.v met z'n handen in z'n zakken ![}:)][:D]

Michiel

#3
Prachtig! Erg mooi, met gevoel voor detail en realisme. De goederenloods is werkelijk machtig, alsook de omgeving. Enkel de kasseien naast en achter de loods mogen nog eens stevig verweerd en be-onkruid worden. [;)]

Laat de foto's maar komen! [:p][:p][:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

#4
Mooi gemaakt Peter. Complimenten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Peter

#5
Prachtig. Niet enkel de sporen maar ook de rotsen en de scenery in het algemeen.
Ik blijf dit draadje zeker volgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Durango

#6
Schitterend gebouwd. Het dak zou misschien iets vuiler kunnen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

#7
Zeer mooi, Peter !
Laat de volgende lading foto's maar komen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

#8
Peter, succes met Hamsart, de loods ziet er leuk uit, een onderwerp om te blijven volgen.

Groeten Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

#9
Het idee achter Hamsart was een baantje te bouwen waar ik in de eerste plaats rangeerplezier zou aan overhouden.  Aangezien ik 15 jaar terug niet de ruimte had om een grotere vaste baan te bouwen werd het een kleine modulaire baan.  Intussen heb ik een grote hobbykelder en die vaste grotere baan zit er aan te komen. Maar Hamsart is zo ver gevorderd dat het afgewerkt gaat worden.  Eenmaal klaar verhuist Hamsart naar de zolder en kan ik ten allen tijden lekker rangeren.  
Bij aanvang was mijn motto de detaillering af te werken aan een behoorlijk niveau en vooral bouwervaring op doen.

Als tijdskader werd midden jaren vijftig gekozen.  Lijn 44 kent nog even reizigersverkeer maar het is voorval het goederenverkeer dat de lijn ten zuiden van Spa in leven blijft houden.  Het rollend materiaal dat in aanmerking komt om in te zetten zijn vooral stoomlocs.  De locreeksen 81 en 64 liggen voor de hand.  Wat mij betreft mag een betaalbare reeks 29 uitgebracht worden, die zou echt niet misstaan op de baan.  Een reeks 41 zou echt een prachtaanvulling zijn want ik heb het voor deze reeks. Hopen dat ze er ooit komen want zelfbouwlocs daar kan ik mij niet voor motiveren.

Het sporenplan van Sart station is leuk doordat de hoofdlijn in een sterke helling van 2,5% ligt.  Enkel ter hoogte van het perron komt de spoorlijn even vlak te liggen.  De uitwijksporen zijn extreem kort.  Lange treinen horen dan ook niet thuis op deze sectie van lijn 44.  Om te kunnen rangeren op een horizontaal sporenplan werd door de spoorwegen langs beide kanten van het station een horizontaal rangeerspoor aangelegd.  Hierdoor heeft Sart haar specifiek karakter verkregen.  Het westelijke rangeerspoor werd door de jaren aangevuld met een kruiswissel om een laadkaai voor hout te kunnen bouwen.  Mijnhout werd hier overgeladen met bestemming Limburgse mijnen.



Afgebeeld is bak 5 die de oostelijke uitrit van Hamsart uitbeeld.  Het rangeerspoor blijft vlak terwijl de hoofdlijn richting Stavelot aan een flinke klim richting Stavelot begint.

Michael

#10
Peter, fijn dat stukje over hoe je het allemaal ziet, module bak 5 die je laat zien, daar kan je misschien nog wat meer over vertellen. Hoe heb je de basis voor de naast gelegen helling, heuvel gemaakt.
Altijd leuk om te lezen hoe iemand iets maakt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

#11
citaat:
Geplaatst door nmbsverzamelaar

Hoe heb je de basis voor de naast gelegen helling, heuvel gemaakt.
Altijd leuk om te lezen hoe iemand iets maakt.



Hiervoor gebruikte ik de hardshell methode.  Deze werd ooit een keer beschreven in SpoorwegJounaal in de Vakwerk rubriek.  Het komt erop neer dat je start met een raamwerk uit hout waarvan de spanten ongeveer de juiste hoogte van het omringende landschap hebben.  Dan vul je de holte tussen de spanten op met proppen krantenpapier en wat papieren afkleefband in raster vorm over de spanten.  Op deze manier maak je een basis die de glooiing van je landschap heeft.  Je ondervult in feite voor de aanleg van de eigenlijke landschapslaag.  Die laag maak je aan met gips en stevige papieren handdoekjes.  Je maakt een papje van gips aan waarin je de papieren doekjes drenkt.  Daarna leg je de met gips doordrenkte papierdoekjes als een verband over de grondlaag van krantenproppen.  Meerdere laagjes over mekaar aanbrengen en dan laten drogen.  Als alles droog is verwijder je de proppen krantenpapier van onder de uitgeharde gipslaag.  Wegen kunnen achteraf uitgesneden worden uit de landschapsschaal. Het ziet er op de foto zwaar uit vanwege al dat gips maar dat is het in feite niet.  De gipslaag is vrij dun en toch sterk dankzij het papier dat als versterking dient.  Achteraf is het makkelijk bewerkbaar en makkelijk te verven.  Of het de ideale methode is weet ik niet maar het geeft wel een mooi resultaat.

Michael

#12
Peter bedankt voor de uitleg, de ideale manier, die moet iedereen voor zichzelf zoeken, ik ben informatie aan het verzamelen omdat ik hoop ergens eind dit jaar met landschapsbouw en scenery te kunnen beginnen op mijn baan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Durango

#13
Ik heb de hardshell methode jarenlang gedemonstreerd op beurzen via de NMF. Het hout eronder kun je ook vervangen door een web te maken van kartonnen stroken. Ook die kunnen later weg, maar je kunt ze ook laten zitten. Deze methode stamt uit de VS en is in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkeld. Het is vrijgevend. Fouten zijn gemakkelijk te herstellen. Als je echt bergen met deze methode maakt gebruik je de "schil" als basis om daar dan weer met rotsmallen je bergen op te bouwen. Wel elke keer de gips goed nat maken.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PeterVG

#14
Wellicht kunnen deze fotos de hardshell methode toelichten.



Onderkant van Hamsart modulebak 5



Hier zie je duidelijk nog restanten van het steunnet.  De kartonnen strips moesten de gipsdoekjes steunen op de overgang tussen weidevlakte en spooringraving.  De inkt van de krant die vlak onder de gipsdoeksjes lag is ook nog duidelijk herkenbaar.