derde rail

Gestart door eddy, 01 augustus 2011, 20:07:26 PM

eddy

Dag allemaal ,
weet iemand wat de bedoeling is van deze derde rail?Of gaat de NMBS overschakelen naar het Marklinsysteem?:0

imghttp://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/antwerpendam2020.jpg/img

groeten eddy

factageklerk

Dag Eddy , die derde rail legt men om te verhinderen dat het spoor door de weerstand tussen treinen en rails in de bochten gaat vervormen of verschuiven
 

ERVIN

Hmm dat wist ik ook niet.[:I]
THX Factageklerk.[;)]

Kees-Jan

Wat een leuke foto eigenlijk.

Zo zie je weer veel leuke dingen:

  • Zeer slordig geballast [:D](er liggen keien op de bielsen)

  • 3 verschillende soorten hekken op nog geen 25 meter

  • Een perron vaarvan je zou zeggen dat kan je niet meer fout doen in het klein.

  • Wel een zeer fraai gebouw op de achtergrond


Kees-Jan

B-Modelbouw

Beste Kees-Jan ...

't Gaat dan ook om een station met een bewogen geschiedenis, waarvan het Stationsgebouw al twee maal verplaatst werd ... Een derde keer zagen ze niet zitten bijgevolg loopt er nu net voor het stationsgebouw een hellende muur die de ingangstunnel voor de hogesnelheidslijn is.

Maar nu terug naar het Perron, Vooraan bevind deze zich op een brug, vandaar het ijzeren smeedwerk, de brugleuning is dan weer in metselwerk en verderop staat een modern hekwerk.
Dit zie je ook terug in het perron, op het brugdeel in beton, nadien in de kiezelsteen. Vroeger stond hier een prachtige perronoverkapping (Gerolf heefd deze in model nagemaakt).

De gebouwen rechts zijn de oude spoorweggebouwen van de werkplaats Antwerpen Dam, die opgeknapt werden en nu plaats bied aan cultureel gebonden activiteiten en opleidingscentra.

Binco

Mij is er ooit eens verteld dat dat is om, moest de trein ontsporen, dat hij niet naar beneden dendert van het talud.
De middelste sporen hebben die derde rail niet en liggen ook in een bocht! Het laatste spoor (spoor 4) heeft dat ook niet maar wanneer daar een trein ontspoort zal hij recht het perron in vliegen dan van de berm afgaan.

[:)][;)]

modelbaanHO

Niet gokken waarvoor de 3de rail dient.
Het antwoord van Factageklerk in de 2de post is het juiste.
Zo'n 3de rail zie je heel dikwijls op bruggen (zoals ook hier het geval is), telkens wanneer er gevaar bestaat dat het spoor kan verschuiven.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Binco

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Niet gokken waarvoor de 3de rail dient.
Het antwoord van Factageklerk in de 2de post is het juiste.
Zo'n 3de rail zie je heel dikwijls op bruggen (zoals ook hier het geval is), telkens wanneer er gevaar bestaat dat het spoor kan verschuiven.



Dan moet je mij is uitleggen waarom het bij de 3 andere sporen niet aanwezig is.

Als een trein ontspoort op ??n van die 3 sporen dan rijdt die recht het perron in. Als die ontspoort op dit spoor zou die recht naar beneden, van die brug af of recht het station in rijden moest die rail er niet liggen!
[?]


modelbaanHO

Sorry Stephen,
je hebt gelijk: de 3de rail ligt er om er voor te zorgen dat de trein bij ontsporingen min of meer in de rails blijft. Op de andere 3 sporen ligt die niet omdat daar de perrons er voor zullen zorgen dat de hele zwik niat naar beneden dondert.

Dit is de definitie volgens wikipedia
Contrarails zijn rails die tussen en evenwijdig met de eigenlijke rails van een spoorweg zijn gemonteerd. Als een trein ontspoort, zorgen de contrarails ervoor dat de trein niet helemaal uit de baan gaat, maar over de dwarsliggers verder rijdt. Contrarails zijn te vinden op plaatsen waar een ontsporing extra gevaarlijk kan zijn, bijvoorbeeld op bruggen of in de buurt van pilaren.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Contrarails"
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Davy

Kvind toch dat ze die 3de rail beter mogen bevestigen aan de dwarsbalken op het eerste stuk! Je gaat die rail zien vliegen als een (voorbijrijdende) trein ontspoord en naar onder dondert [:)]

evan

Hoi,

Persoonlijk vind ik die "Contrarail" ver van de binnenste railstaaf verwijderd om per definitie een echte contrarail te wezen en de magere bevestiging doet me twijfelen of deze bij een ontsporing zou houden.

Maar je kan gelijk hebben...

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Zou het niet dienen voor de beide redenen die hier aangehaald worden ? Versteviging + extra veiligheid bij ontsporen ?[?]
Groeten Peter[;)]

factageklerk

Mensen het is dus wel degelijk bedoelt waarvoor ik eerder al had gezegd, ben het zelf te weten gekomen van een machinist tijdens een cabinerit van een type 13 op de lijn 2 tussen Ans en Leuven (IC Eupen-Oostende)
 

PeterC

Ik heb (ergens in het verleden) ook al eens die vraag gesteld over die derde rail (die was en is duidelijk zichtbaar in de bocht langs de baan van Dendermonde - brug Schelde - naar Zele) en kreeg toen ook het antwoord dat het was om de bocht te 'verstevigen'; niet om ontsporingen tegen te gaan.
Groetjes, Peter


SuSke

Als ik kijk naar het aantal schroeven waarmee de rail is vastgelegd vermoed ik dat het hier om een reserve-rail gaat.
Zowel aangegeven in de lastenboeken van Inrabel moeten voor een geleiderail, bedoeld om de treinen bij een ontsporing een beetje in de goede baan te houden er minstens 3 kraagschrroeven per dwarsligger gemonteerd worden. Hier zien we er amper 2 per 2 dwarsliggers.
Als het is om het spoor op zijn plaats te houden, vermoed ik dat er ook iets meer schroeven moeten geplaatst worden. Toch stel ik me de vraag in hoeverre die extra rail zal helpen als het spoor gaat vervormen. Het uit de bocht wringen van het spoor is meestal het gevolg van een niet juist gelegd en verdicht ballastbed (weet dat uit ervaring uit de 1/1 wereld).

Informatie uit "Bundel 52" van Infrabel.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.