Een grote baan, en zijn onvermijdelijke einde

Gestart door Johan Poelmans, 25 juli 2011, 17:35:41 PM

Ludwig

Bouwen de meeste onder ons misschien ook niet een grotere baan dan goed voor ons is?
Hoeveel grootte nooit afgewerkte banen kennen we niet.
Kijk maar eens rond in je eigen kennissenkring.
En dat de boel ooit wel eens moet afgebroken worden is een gegeven waar we liever niet aan denken.
Zeker niet bij de bouw er van.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Ludwig
Bouwen de meeste onder ons misschien ook niet een grotere baan dan goed voor ons is?
Ik in elk geval wel [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Tja, we willen allemaal wat veel e... Een groot station, dubbelspoor geelectrificeerd, maar liefst nog een dieselzijlijntje. Ook nog een containerterminal annex industriegebied, maar daar moeten dan ook electrische locs hun trein kunnen neerzetten, dus heb je alweer een extra bundel nodig om de locwissel met een last-mile loc te kunnen doen, ohja en liefst nog een groot schaduwstation. De mensen met een voorliefde voor stoom zijn aan hun depot ook weer enkele vierkante meters kwijt, en er moet ook nog plaats zijn voor scenery. Ook moet er genoeg paradespoor zijn, we willen lange treinen, en de ruimte in de bundels om koploper een 3dubbele treinschakeling te laten ontkoppelen en omlopen (plaatsing ontkoppelaars ;)).

Ik heb hier een hele hoop compromissen genomen, vooral op vlak van schaduwstation, maar dat betekent wel dat ik vitrines mag gaan kopen. Hoeft op zich ook geen ramp te zijn, treintjes verzamel je dan ook, en geen enkele baan is groot genoeg om een uit de kluiten gewassen verzameling te stallen.
 

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Ludwig
Bouwen de meeste onder ons misschien ook niet een grotere baan dan goed voor ons is?
Ik in elk geval wel [:I]

+ 1 [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
...geen enkele baan is groot genoeg om een uit de kluiten gewassen verzameling te stallen...
Nog zoiets!
Niet dat mijn collectie zo groot is, maar ik had me voorgenomen:
Eerst de baan, dan treintjes. Maar gaandeweg koop je toch ??n en ander ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Tuurlijk, je denkt steeds: als de baan af is is dit er misschien niet meer. En zo is het eigenlijk ook wel ;)

En voor je het weet is je geplande baan al te klein voor je collectie nog voor hij af is.
 

modelbaanHO

'tja, ik herken het zeer zeker [:I], maar hoe komt het...

Wanneer je een kamer voor je hobby ter beschikking hebt probeer je die maximaal te benutten en dus een zo groot mogelijke baan te bouwen, want je wil ook realistische (lange) treinen laten rijden...

De verzameling modellen groeit stelselmatig want er wordt altijd wel iets uitgebracht waarvan je vind dat het mooi is of in de verzameling thuishoort en dan koop je maar bij... Of zoals in mijn geval waarbij ik de verzameling van mijn vader heb geerfd en plotsklaps was het aantal locs en wagons 3 keer groter dan voordien...

Nu geen probleem: mijn echtgenote is ook erg in de hobby ge?nteresseerd waardoor we vorig jaar de woning hebben vergroot en ik dus nog meer plaats heb gekregen voor de bouw van een baan.[:)]

En ik ben van plan 100 jaar te worden, dus nog tijd genoeg om de baan af te werken.[:D]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Een erg boeiend draadje is dit (ben op vacantie, en zie het nu pas).

Ik moet bekennen dat ik me ook zondig aan dezelfde feiten, een (te) grote modelbaan, en moeilijk kunnen weerstaan aan de verleiding om die schattige locjes te blijven kopen (uitsluitend occasie, goedkope zorgekindjes), nog voordat de eigenlijke baan van de grond komt.

Met mijn minibaantje heb ik wel 1 ding geleerd: het bouwen ervan is geweldig leuk, het geeft een enorme voldoening eenmaal het af is. Dus, de kunst lijkt me om beide te combineren: het bouwen van een grote modelbaan dat beantwoord aan een bepaald concept, en het bouwen van kleine delen (segmenten) die op zichzelf volledig en in relatief korte tijd af te werken zijn, en in te passen zijn in het grote concept.

Dat is althans mijn plan: de baan bouwen als een puzzel, stukje voor stukje. En na 20 jaar zien we wel waar we met de (te) grote baan zijn gestrand (of niet).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Het is niet enkel de grootte van de baan die je bouwt, maar ook hoeveel tijd en geld je er aan kan/wil besteden.
Mijn baan is relatief eenvoudig van opbouw, maar doordat ik graag detaileer,en gebouwen zelf bouw, gaat het niet zo snel vooruit als ik zou willen. Tel daarbij de tuin, uitstappen, bezoek enz. enz. en je beseft dat de tijd vliegt. En of het dan een vaste baan, een modulebaan, of allemaal aparte stukken zijn maakt niet zoveel uit. Als je er maar plezier in hebt. En ja, je baan moeten afbreken doet pijn, maar daarna is er ook weer de vreugde van opnieuw te beginnen. Ik kan er van meepraten, en dit ondanks het feit dat we een eigen woning hebben, is het geen garantie dat je door werken toch gedwongen bent je baan geheel of gedeeltelijk af te breken.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

En ik ben van plan 100 jaar te worden, dus nog tijd genoeg om de baan af te werken.[:D]



Luc doe dat de wereld niet aan [:)]

Een vaste baan heb ik niet en zal ik waarschijnlijk ook nooit meer hebben, een modullebaantje, dat komt er ongeveer een meter of 3 0,8 diep. Rijdend materiaal is natuurlijk iets anders. Je koopt niet maar je verzameld, en dan krijg je wel wat bij elkaar natuurlijk.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Groot is niet zo een bezwaar.
Wat wel is dat de meeste (?) hun baan veel te vol bouwen,elke cm ligt vol met rails .
En dan kost het veel tijd en geld,maar wie een baan bouwt van 40 m2 en daar een normaal spoorplan op legt is niet meer geld kwijt (hoogstens aan hout) dan iemand met een stapvolle 5m2
Heb je ruimte gebruik het dan ook ,maar voor mooie lange sporen,een station op maat een bescheiden dorp of stad.
En bouw niet alles vol (met rails).
wim

Frank_N

Mijn baantje is opgebouwd op een tafel welke door de deur zou passen.
De basis maakte ik in mijn garage, waarna het geheel naar de zolder werd gebracht.
De tafel zelf is demonteerbaar gemaakt. Op een gegeven moment komt er een punt dat je de baan niet meer zomaar op zijn kant kan zetten, om iets te bewerken. Als het zaakje verhuist moet worden moet ik er toch veel dingen uitmonteren. Je hebt er heel veel tijd in gestopt, terwijl het voor een ander geen betekenis heeft. Tja........
Groet van Frank

swarol

dat is met elke hobby zo dat ze meestal duurder zijn dan wat je er voor betaald hebt....

maar de de uren plezier zijn ook onbetaalbaar en van de herinneringen nog te zwijgen...

en moest de dag ooit komen dat je dooromstandigheden moest verhuizen....

is dat weer een kans om iets nieuws te bouwen met een heleboel ervaringen die je geleerd hebt uit het vorige project...

ik zeg altijd als de hemel moest vallen...
zijn alle mussen dood

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Martin Welberg

citaat:
Geplaatst door swarol

dat is met elke hobby zo dat ze meestal duurder zijn dan wat je er voor betaald hebt....

maar de de uren plezier zijn ook onbetaalbaar en van de herinneringen nog te zwijgen...

en moest de dag ooit komen dat je dooromstandigheden moest verhuizen....

is dat weer een kans om iets nieuws te bouwen met een heleboel ervaringen die je geleerd hebt uit het vorige project...

ik zeg altijd als de hemel moest vallen...
zijn alle mussen dood





Mooi samengevat, de bouw is voor mij in ieder geval de hobby..

ysbeer

Bedenk eens wat er allemaal kan gebeuren,ga daar dan over zitten denken.
Kies het meest rampzalige feit uit.
En wat dat dan allemaal betekend en kost.
Bouw in die tijd geen baan.
Afbreken is dan niet nodig.

Gelukkig dat je daar van wordt,reken maar.
wim