Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

jean-luc

Hieronder de foto's mijn pomphuisje van Steenbrugge.
Het echte gebouwtje is 3 meter hoog. De voor- en achterzijde zijn 5.20 meter breed. De zijkanten meten 4.75 meter.

Het dak van mijn modelletje staat nogal ( :-[) bol.
Dit komt omdat ik modelbouwlijm (Revell) gebruikt had om de tissue op het dak te lijmen, ter imitatie van het asfalt. De basis is een Evergeen plaatje.
Er is een nieuw dak in de maak en de tissue zal met houtlijm vastgekleefd worden.






Cozzy

Dankjewel voor de foto's en uitleg Jean-Luc!
Weer een stapje dichter bij de verdere aankleding van het depot!
Ik ben in m'n zoektocht hiernaar ook op een artikel van de zanddrooginstallatie gestuit. Dit zou destijds in Msm25 hebben gestaan. Helaas heb ik dit nummer niet. Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

Dat dak ziet er inderdaad vreemd uit  :o
Zelf gebruik ik schilderstape om dakvilt na te bootsen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Wat is de bedoeling van dat witte uitsteeksel?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

erik de noorman

Tom ik heb de zanddrooginstallatie van Brugge + de zandtorens van het depot in Hasselt ooit nagebouwd voor remise en scene.
Ik zal er eens een foto van plaatsen.

Erik.

stevend


jean-luc

Ja, het dakje. Inderdaad Gerolf, schilderstape zal ook lukken.

Dat witte uitsteeksel op het dak is de schouw ( ;D), dit aan de zijkant is de buis die het water naar de bezinkingsputten leidt.
Op de foto's van het echte pomphuis zie je die tussen het gebladerte uit de muur komen.
Ik heb er geen flauw benul van hoe ze dit in tijden van vrieskou klaarden.

Tom ik heb MSM 25 hier ook, maar geen scanner dus ik kan je niet helpen.

Cozzy

Hallo allemaal,

@ Erik: Alle info kan helpen dus als je fotootjes zou hebben houd ik me zeker aanbevolen. De zandtorens van Hasselt heb ik in 1:1 op foto gevonden maar ben erg benieuwd wat dit in model geeft. De zanddrooginstallatie van Brugge ken ik niet dus laat maar komen  ;)

@Steven: Dikke mercie!

@ Jean-Luc: bedankt voor het opzoeken! Sint is echter vroeg geweest dit jaar en bracht me zomaar het artikel  :)
Wat me opvalt bij de buis voor het pompen van het water is dat daar een erg nette kraag aanzit. Is dit zelf gemaakt of zelf gekocht?
Wat is de bedoeling van de groene constructie op het dak? Ik meen daar een soort katrol in te herkennen?

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

jean-luc

Tom,

Het gebouwtje is volledig zelfbouw. Raam, deur, roosters, alles. Met Evergreen profielen en muurplaten van Aughagen; deze zijn iets grover dan die van Slaters maar in dit geval is dat niet zo erg.

Wel, dat ding op het dak heb ik letterlijk nagebouwd maar ik ben niet zeker waarvoor het moest dienen. De kleur is inderdaad niet zo passend en het blinkt dan nog ook;waarschijnlijk moest het snel gaan ...
Ik vermoed dat men vanop het dak de flexibele buis in het water met de katrol en een kabel uit het water haalde om de mand aan de inlaat te reinigen. Die mand moest dienen als filter voor brokstukken en vissen. De visvijver ligt op vijf meter naast het gebouw.
Ik vind er nergens documentatie over maar mijn ellebogen  ::) zeggen dat het daarvoor diende.

stevend


Cozzy

Hallo,

Sinds de laatste wapenfeiten (zie het draadje Stoom/Dieseldepot) ben ik begonnen met een stukje scenery te (proberen) bouwen... de watertoren die op de terreinen van de remise van Ailleurs komt te staan. Het gaat om een fictief gebouw dat geïnspireerd is - zowel qua uiterlijk als qua bouwwijze - op de de watertoren van Val-Rikard.

Ik ben gestart vanaf een onderdeel dat veel bepaalt in dit bouwwerk, nl. de kuip, of wat uiteindelijk de kuip moet worden  ;)
Hiervoor heb ik een zouttrechter van een afwasmachine gebruikt...

Watertoren
, on Flickr

De kuip rondom bestaat uit architectenkarton dat bekleed is met afplaktape die geschilderd werd.
De imitatie van de klinknagels verkrijg je door langs de achterzijde (lijmzijde) van de tape de klinknagels in te drukken.

Watertoren
, on Flickr

De toren zelf bestaat uit architectenkarton dat met baksteenmotief wordt ingekrast.

Watertoren
, on Flickr

Eerste try-out van het geheel...
Weathering van de kuip gebeurt met acrylverf en pigmentpoeders en is nog niet klaar ;-)
Het water in de kuip moet nog een vernislaag krijgen.
Constructie voor het aangeven van het waterpeil in de kuip moet nog voorzien worden.
De aansluiting van het metselwerk op de kuip wordt nog verder onder handen genomen.

Watertoren
, on Flickr

Voor nu nog even het bouwwerk gezien vanuit Preiser-perspectief...

Watertoren
, on Flickr

Later meer!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

vyncky

ziet er goed uit!
Goeie tip!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

loebaske


Een goed idee en mooi afgewerkt (tijdelijk)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Mooi gemaakt.
Hoe heb je dat architectenkarton van de toren (baksteen gedeelte) zo mooi rond gekregen ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be