Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

servo vs standaard wisselaandrijving

Gestart door scalefreak1, 12 maart 2011, 13:23:27 PM

scalefreak1

hallo
Voor ik tot mijn aankopen overga probeer ik zoveel mogelijk te lezen en leren over alle mogelijke materialen die gebruiktworden in het modelspoor.
Nu las ik een tijdje terug dat de wisselaandrijving va piko niet al te best is dus ben ik wat verder gaan zoeken en kwam dan bij de servo's terecht.
Nu kwam ik tot de volgende conclusie :servo's zijn op het einde van de rit goedkopen en realistischer dan de standaard wisselaandrijving.
Hier de berekening van mijn hersenkronkel :)


servo berekening : de uhlenbrock servodecoder met relais :39.9 ? kan 4  servo's aansturen dus kost dit 9.97 per servo .
9.97 van de decoder +1 servo van conrad nr 230500 4.99? =14.965

dus als ik hier niets over het hoofd zie is de aansturing met servo goedkoper dan een standaard wisselaandrijving van piko (en dit is dan een van de goedkopere kwa andere merken)die op hun site 16.85? .


Kortom als ik het goed heb en niets over het hoofd zie heeft dit systeem alleen maar pluspunten als je het extra werk dat je er aan hebt niet mee gaat tellen .


Wat is jullie mening?

groeten
Tom

Ps kan dit draadje verplaatst worden naar denkpistes ?

conducteur

#1
Ik ben blij dat ik Peco sporen gebruik:
wissel: ong 14 eur, wisselaandrijving 10 eur, wat soldeerverbindingen en een schakelaartje, samen ong 25 euro: voor die prijs heb je nog geen manuele flm profi wissel[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

#2
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben blij dat ik Peco sporen gebruik:
wissel: ong 14 eur, wisselaandrijving 10 eur, wat soldeerverbindingen en een schakelaartje, samen ong 25 euro: voor die prijs heb je nog geen manuele flm profi wissel[:D]

en zeker geen digitale besturing [:D][:D]

ToThePoint

#3
Gebruikt u analoge sturing voor de wissels of digitaal ?

Indiendigitaal kan het nog goedkoper per wissel.
En in Engeland zijn de servo's 3 euro 't stuk.
Zie in het draadje over servo's voor verdere info.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

scalefreak1

#4
De bedoeling is volledig digitaal te gaan .
Maar wat ik me afvroeg is waarom niet meer mensen dit systeem gebruiken aangezien het toch mooie voordelen heeft.
Dus ik verwacht dat er ergens een addertje onder het gras zal zitten.

groeten
Tom

Cozzy

#5
Hallo naamgenoot,

Net als jij ben ik dingen aan het uittesten en wat het verhaal van de wisselaandrijvingen betreft ben ik voor mezelf tot een gelijkaardig besluit gekomen als jij.

Enige grote verschil volgens mij (ik kan me hierin ook vergissen) is wanneer je met servo-aanndrijving werkt je dit steeds vanaf je centrale zal moeten doen, tenzij je het nog verder uitwerkt en het geheel via PC stuurt.
In het andere geval, met wisselmotor kan je de besturing bedienen via eenvoudige schakelaartjes op een (synoptisch) bord of ergens langs de baan weggewerkt.

Alvast succes!

Groeten,
Tom

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

eve

#6
Je kunt altijd een draadloze besturing gebruiken om met uw neus op de "actie" te zitten bij digitale systemen.

Het enige nadeel van servo's : de ruststroom (dat is wanneer de servo niets doet) van een standaardservo bij 5 V bedraagt ongeveer 60 mA = 0,060 A. In belaste toestand, dus wanneer de servo draait wordt er een stroom getrokken tussen de 300 mA en 500 mA.

100 servo's in rust verdampen dus ca. 6 A permanent.

De goedkopere servo's zijn uitgerust met kunststof overbrengingen en glijlagers. De duurdere met metalen overbrenging en kogellagers.

Erik

dgrr57

#7
Servo's moeten niet digitaal : zie HIER, op dezelfde forum [;)] ;
Ruststroom : gewoon afzetten, digitaal of analoog => 0 ;
Plastic : onze wissels hoeven geen kilo's kracht. Anders is er wel ergens een probleem [:D].

En waarom zouden fabrikanten ons iets goedkoop aanbieden, as het anders kan [:(][:(][:(]

Uhlenbrock en ESU servo's, verkocht aan ... ? zijn door hen niet gefabriceerd. Gewoon Futaba's of anderen aan 2-3 ? stuk kopen en alles is goed.

eve

#8
citaat:
Geplaatst door dgrr57

Servo's moeten niet digitaal : zie HIER, op dezelfde forum [;)] ;
Ruststroom : gewoon afzetten, digitaal of analoog => 0 ;
Plastic : onze wissels hoeven geen kilo's kracht. Anders is er wel ergens een probleem [:D].

En waarom zouden fabrikanten ons iets goedkoop aanbieden, as het anders kan [:(][:(][:(]

Uhlenbrock en ESU servo's, verkocht aan ... ? zijn door hen niet gefabriceerd. Gewoon Futaba's of anderen aan 2-3 ? stuk kopen en alles is goed.



Hier beweert niemand dat servo's digitaal moeten.
Ruststroom afzetten : jaja, op een automatische baan gaat dat dus spanning opzetten, wissel omzetten, spanning af...
De opmerkingen over kunststof of metaal zijn als aandachtspunten gegeven.

Erik

scalefreak1

#9
Ik dacht alles via koploper aan te sturen dus tot nu toe is er in deze opstelling geen probleem begrijp ik .
Nu heb ik wel ergens gelezen dat servo's toch minder verbruiken ,hangt natuurlijk af van het type servo .

Een servo verbruikt
in rust 10 mA en bij gebruik 150 mA   bron: http://multimotions.websystems.nl/docs/spec_mier.PDF

groeten Tom

dgrr57

#10
citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Servo's moeten niet digitaal : zie HIER, op dezelfde forum [;)] ;
Ruststroom : gewoon afzetten, digitaal of analoog => 0 ;
Plastic : onze wissels hoeven geen kilo's kracht. Anders is er wel ergens een probleem [:D].

En waarom zouden fabrikanten ons iets goedkoop aanbieden, as het anders kan [:(][:(][:(]

Uhlenbrock en ESU servo's, verkocht aan ... ? zijn door hen niet gefabriceerd. Gewoon Futaba's of anderen aan 2-3 ? stuk kopen en alles is goed.



Hier beweert niemand dat servo's digitaal moeten.
Ruststroom afzetten : jaja, op een automatische baan gaat dat dus spanning opzetten, wissel omzetten, spanning af...
De opmerkingen over kunststof of metaal zijn als aandachtspunten gegeven.

Erik

En hier wordt ook niet gesproken van spanning manueel af, manual opzetten [:D][:D][:D]
Dan kan allemaal automatisch [:D][:D]

scalefreak1

#11
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Servo's moeten niet digitaal : zie HIER, op dezelfde forum [;)] ;
Ruststroom : gewoon afzetten, digitaal of analoog => 0 ;
Plastic : onze wissels hoeven geen kilo's kracht. Anders is er wel ergens een probleem [:D].

En waarom zouden fabrikanten ons iets goedkoop aanbieden, as het anders kan [:(][:(][:(]

Uhlenbrock en ESU servo's, verkocht aan ... ? zijn door hen niet gefabriceerd. Gewoon Futaba's of anderen aan 2-3 ? stuk kopen en alles is goed.



Hier beweert niemand dat servo's digitaal moeten.
Ruststroom afzetten : jaja, op een automatische baan gaat dat dus spanning opzetten, wissel omzetten, spanning af...
De opmerkingen over kunststof of metaal zijn als aandachtspunten gegeven.

Erik

En hier wordt ook niet gesproken van spanning manueel af, manual opzetten [:D][:D][:D]
Dan kan allemaal automatisch [:D][:D]



Mss een domme vraag maar hoe zou je dat dan voor elkaar krijgen met wel de bedenking in het achterhoofd dit goedkoper te houden dan de standaard wissels ?
Een relais aan de voeding plaatsen en deze door de pc te laten besturen ?
Kan koploper dit ?

eve

#12
Dat ik daar niet aan gedacht heb...[8D]

Erik

Ludwig

#13
citaat:
Geplaatst door scalefreak1

De bedoeling is volledig digitaal te gaan .
Maar wat ik me afvroeg is waarom niet meer mensen dit systeem gebruiken aangezien het toch mooie voordelen heeft.
Dus ik verwacht dat er ergens een addertje onder het gras zal zitten.

groeten
Tom



Alleen de prijs van al dat digispul.
Verder is er geen addertje dat zich onder het gras zou verschuilen.
Ik zou zeggen als de kostprijs geen beperking is ga dan zeker voor digitaal.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

gjvdz

#14
Het doet misschien niets terzake maar je kan met een simpele wisselschakelaar met 3 standen (rechts,0,links) de stroom ook reduceren tot zero [:D]
Mvg Giel-Jan