Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

mijn nieuwe baan

Gestart door geert190380, 01 maart 2011, 15:54:42 PM

geert190380

Hey beste forum leden ik ben hier nog redelijk nieuw en heb via via dit forum gekregen en heb hier al fijne dingen gezien :).
Nu ik ben al en jaartje of 2 bezig met mijn baan die ik nu al voor de derde keer heb afgebroken . Waarom omda ik deze niet realistisch vond en het echt Belgisch spoor bedrijvigheid wilde na botsen maar nog en beetje te amateuristisch in ben .Nu ben ik bezig met en nieuw plan maar het lukt niet zo goe en mss da er mensen van jullie meer inspiratie hebben dan ik en me even helpen met het realiseren van mijn baan plan .

Dit ging normaal het landschap gedeelte worden .
IMGhttp://i52.tinypic.com/k3at6c.jpg/IMG

Dit het onder gedeelte onder het station .
IMGhttp://i54.tinypic.com/j67dya.jpg/IMG

Dit het onder gedeelte aan de andere kant .
IMGhttp://i56.tinypic.com/v5wkco.jpg/IMG

Klein voorbeeldje van hoe ik het zag.
IMGhttp://i55.tinypic.com/vddemt.jpg/IMG

Dit is de lege tafel .
IMGhttp://i56.tinypic.com/210bp6c.jpg/Img

Nu wa is de bedoeling van het geen da ik graag zie .
Ik wil graag en heel groot station en daar rond mss en beetje landschap dus kan er iemand mij helpen .
Ha ik zou het belangrijkste nog vergeten ik rij met marklin c rail en cs2 .

ps moest er te veel fouten in staan sorry hier voor ik heb leesblindheid .

geert190380

Hey ik was nog iets vergeten te zegen voor ik wist van dit forum zat ik bij onze Nederlands mensen van het forum 3railforum en hier sta ook nog mijn vorige baan op .

hier de link http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20237.0

Gerolf

Ik zie dat je nieuw bent op ons forum, dus allereerst: welkom [8D]
Over je sporenplan: Bekijk eens andere draadjes in dit subforum over sporenplannen, en neem de bedenkingen die we aan anderen gaven meteen door. Ik vermoed dat je daardoor al een pak geholpen bent [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

geert190380

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik zie dat je nieuw bent op ons forum, dus allereerst: welkom [8D]
Over je sporenplan: Bekijk eens andere draadjes in dit subforum over sporenplannen, en neem de bedenkingen die we aan anderen gaven meteen door. Ik vermoed dat je daardoor al een pak geholpen bent [;)]

Hey ik heb hier al veel rond geneusd en fijne dingen gezien waar ik op jaloers ben, maar krijg echt niet veel inspiratie

Michiel

Geert, als je nog niet goed weet wat je eigenlijk zou willen bouwen, is het dan niet wat vroeg om met een grote vaste baan te beginnen? Ik zou je voorstellen om een minibaantje of een diorama te bouwen. Je leert er ondertussen veel mee (altijd meegenomen), en het geeft je de tijd om je ide?en betreffende de megabaan te laten rijpen. Wat denk je?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

geert190380

citaat:
Geplaatst door Michiel

Geert, als je nog niet goed weet wat je eigenlijk zou willen bouwen, is het dan niet wat vroeg om met een grote vaste baan te beginnen? Ik zou je voorstellen om een minibaantje of een diorama te bouwen. Je leert er ondertussen veel mee (altijd meegenomen), en het geeft je de tijd om je ide?en betreffende de megabaan te laten rijpen. Wat denk je?

Ik weet wa ik wil hoor maar ik heb gewoon de plaats niet voor en wil zo graag en grote baan :s ik weet gewoon niet wa en baan op dit u schema te zeten . Ik heb al en baan gemaakt en was cava maar ik wil het gewoon realistisch maken echt Belgisch  mijn ding is zo en beetje tekening nummer 4 maar wil graag eb groot station

Michiel

Motivatie genoeg dus. Wel Geert, dan zou ik beginnen bij het begin. Laat het sporenplan liggen, want doelloos sporen liggen tekenen wordt geen mooie baan.

Bepaal eerst een aantal aspenten dat je voor jezelf belangrijk vind. Ik som maar wat keuzes op, maar je vult zelf maar aan met wat JIJ belangrijk vind.
- veel rangeren, of veel rijden
- handmatig rijden, volledig ge?utomatiseerd of tussenin
- digitaal of analoog
- veel sporen of veel scenery
- ...

En dan bepaal je het thema:
- Welk tijdperk, welke streek, ...
- Welke delen van de baan beelden wat uit? (vb deel links stad, deel recht haven, en centraal landelijke overgang, maar dit is maar een voorbeeld)
- Welke nijverheid heeft je altijd al geboeid en zou je willen uitbeelden?
- ...

Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk wat JIJ leuk vindt aan een modelbaan, en wat JIJ graag zou willen kunnen doen of maken. Eenmaal je een vrij nauwkeurig kader hebt geschetst van hoe je baan zou moeten worden, zal je merken dat het maken van een sporenplan plots veel gemakkelijker wordt.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Aart

Hoi Geert,

Je geeft aan dat je een groot station wilt hebben. Uit je sporenplan begrijp ik dat je een station met 5 sporen bedoelt. De lengte van je station is echter alles behalve groot (kortste spoor is slechts 60 cm tussen de twee wissels).

Een paar suggesties voor je baan:
- Aan ??n kant een stationsoverkapping met 5 sporen. De overkapping loopt tot aan de rand van de tafel en camoufleert de aansluiting naar je schaduwstation. De treinen komen uit het schaduwstation dus eerst in je station en daarna op je spoor. Dit scheelt je een hele wisselstraat op je zichtbare spoor.
- Paradebaan loopt van je grote station over de hele 'U' en verdwijnt pas aan de andere kant naar beneden.
- Van de paradebaan splitsen verschillende lijnen af. Deze kunnen naar beneden naar je schaduwstation gaan, of naar een zijlijntje met een klein stationnetje, of naar een industriegebiedje.

Hierbij een plan dat ik voor Delano geschetst heb voor wat inspiratie wat je met een tafel zoals die van jou kan doen. (zie dit topic)

just4fun

citaat:
Geplaatst door Michiel

Motivatie genoeg dus. Wel Geert, dan zou ik beginnen bij het begin. Laat het sporenplan liggen, want doelloos sporen liggen tekenen wordt geen mooie baan.

Bepaal eerst een aantal aspenten dat je voor jezelf belangrijk vind. Ik som maar wat keuzes op, maar je vult zelf maar aan met wat JIJ belangrijk vind.
- veel rangeren, of veel rijden
- handmatig rijden, volledig ge?utomatiseerd of tussenin
- digitaal of analoog
- veel sporen of veel scenery
- ...

En dan bepaal je het thema:
- Welk tijdperk, welke streek, ...
- Welke delen van de baan beelden wat uit? (vb deel links stad, deel recht haven, en centraal landelijke overgang, maar dit is maar een voorbeeld)
- Welke nijverheid heeft je altijd al geboeid en zou je willen uitbeelden?
- ...

Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk wat JIJ leuk vindt aan een modelbaan, en wat JIJ graag zou willen kunnen doen of maken. Eenmaal je een vrij nauwkeurig kader hebt geschetst van hoe je baan zou moeten worden, zal je merken dat het maken van een sporenplan plots veel gemakkelijker wordt.

Succes!

En als je hier uit bent, dan pak je potlood, gom en papier om je idee?n (van het zichtbare gedeelte) te schetsen. En waarschijnlijk zal je vele malen opnieuw moeten beginnen. Een baan ontwerpen is een rijpingsproces dat tot stand komt na lange gisting om alzo een grotere voldoening te krijgen.
PAD werkt sneller dan CAD, in ontwerpfase [;)].
Paul

PS.: PAD = Potlood-Aded-Design

geert190380

Hey ik ben nog eens bezig geweest met wa tekeningen met en paar maten van mij en ben voorlopig uit gekomen op het volgende .

landschap

rijden naar -2

onderstations

nu moesten er zijn die en beeter idee hebben voor het onderstation die zijn altijd welkom .

ps de eerste tekeningen die ik heb geplaatst zijn mis omwillen van de maat er was ergens 3 meter 10cm maar moest dus 4 meter zijn  

wat denken juli

Gerolf

Ik zou toch de vorige bijdrage van Paul "justforfun" eens opnieuw lezen. Dergelijke computerprogramma's zijn erg ONgeschikt om een schets mee te maken: duurt veel te lang, en je raakt gefixeerd op ??n bepaald soort ontwerp.
Ik zou zelfs nog een stapje terug gaan: bekijk je beschikbare ruimte nog eens opnieuw, misschien vind je nog een betere tafelschikking.
Maak van enkele mogelijke indelingen nogal wat afdrukken, en begin daarop te schetsen (met potlood en gom ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Geert,

Helemaal eens met Gerolf.
Wat (=thema) wil je waar (=plaats) en wanneer (=tijd) laten gebeuren?
Ga uit van een realiteit en interpreteer die naar je mogelijkheden.
Dan vermijd je bijvoorbeeld dat er in jouw "heel groot station" geen plaats is voor perrons.

Luc.

Michiel

Hoi Geert,

meer practisch, baanplan-technisch, zou ik willen aanbevelen om niet de randen van de tafen af te lopen, en zeker niet zo dicht ertegen aan. Je hebt geen ruimte meer voor scenery, en het is niet erg mooi.

Probeer om het beschikbare oppervlak meer creatief te gebruiken, met een natuurlijk verloop van zichtbare sporen. En probeer een minimaal plan uit te zetten. Uitbreiden is gemakkelijker dan snoeien. Minder is vaak meer.

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik zou toch de vorige bijdrage van Paul "justforfun" eens opnieuw lezen. Dergelijke computerprogramma's zijn erg ONgeschikt om een schets mee te maken: duurt veel te lang, en je raakt gefixeerd op ??n bepaald soort ontwerp.
Ik zou zelfs nog een stapje terug gaan: bekijk je beschikbare ruimte nog eens opnieuw, misschien vind je nog een betere tafelschikking.
Maak van enkele mogelijke indelingen nogal wat afdrukken, en begin daarop te schetsen (met potlood en gom ...)

akkoord met je Gerolf
en vooral minder sporen leggen. Eigenaardig toch dat men altijd zoveel op zo weinig tracht in te"vullen".
Maar ieder zijn heug en meug .....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bellejt

gewoon een hoop plannen bekijken van anderen.Daar de delen uit halen die je bevallen (bv met copy paste en knippen) en ze op jouw tafel proberen op een logische wijze aan elkaar  te koppelen.Dan stilaan over verloop van enkele weken verbeteringen aanbrengen.Dan kom je vast tot een mooi plan.Een tekenprogramma als wintrack kan je ook goed verder helpen.Kan je gerust demoversies van vinden.Ook wat anderen zeggen : niet teveel sporen is uiteindelijk mooier.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0