Sedelocus la Neuve

Gestart door Steam.N, 25 februari 2011, 11:35:37 AM

Gerolf

#15
Enkele bedenkingen:
- Weet je zeker dat ook lange rijtuigen doorheen die fabrieksmuur kunnen?
- Ik ga ervan uit dat die gebouwen afneembaar zijn. Een storing gebeurt steeds op de lastigste plaatsen [;)]
- Ik zie op een eerdere foto op de voorgrond een nogal "ruime" soldeerlas aan je rail. Rijdt alles overal soepel? Dat moet je eerst overal en grondig uitproberen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#16
-  Langere wagens kunnen er door.  Ik geloof niet dat er in mijn periode (duits, periode-2) langere wagens zijn dan diegene die ik op dit ogenblik heb.  Mocht ik wagons uit recente periode rijden, zou het misschien krap zijn ...
-  Gebouwen blijven afneembaar. Ze zijn niet bevestigd, maar "haken" achter de achterrand van het tafelblad.  Je ziet dit mooi op de foto met de drie gevels die naast mekaar liggen
-  Die las: ik moet eens zien welke je bedoelt.  Inderdaad, er is zeker nog werk aan het sporenwerk.  Gezien de gebouwen los blijven kan het op DIT ogenblik nog geen kwaad, maar de volledige controle moet inderdaad grondig gebeuren.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#17
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Slater's: kijk eens hier: https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/EmbossedFlyer.pdf


Gerolf, wat ik voor mijn huidig project gebruik is blijkbaar inderdaad Slater's (vermoedelijk #409)

@Michiel:  ik heb ooit dat formaat gezien, maar herkende op zicht niet direct een baksteenstructuur.  Blijkbaar wel prima, als ik je tunneldoorgang zie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#18
Iets anders:  Aansturing van treinen en wissels ...

Ik heb beslist geen stuurbord te maken (waar zetten, alles op een plaats, en niet dicht bij de actie, etc).

Ik heb aan de volledige rand van de tafel een L-strip geplaatst, en bouw daarop/in de schakelaars, potentiometers en leds.  Juiste knoppen bij de hand, met de neus boven de actie.  Leek me wel leuk bij de opstart.

Voorbeeld hieronder:  Om de wissels aan te sturen van de "verborgen sectie" hierboven getoond, alsook de detectie van treinen op beide secties, zien jullie mijn aansturing en indicaties.



Elk koppeltje rode leds geeft een bezetmelding.  Een schakelaar met twee gele leds is telkens een wisselaansturing (ondergrondse SEEP motor met ingebouwde terugkoppeling), een schakelaar met rode/groene led geeft aan dat de inrij- of uitrij-sectie spanning krijgt of niet.

De potentiometer rechts stuurt het spanningsniveau.  Rechts daarvan drie leds: een gele aanduiding of de voeding zelf gevoed wordt, een groene led waarvan de intensiteit een indicatie geeft van de uitgangsspanning van de voeding, en een blauwe kortsluitindicatie (via PTC-fuse).  Tevens een schakelaartje om de rijrichting te wijzigen.



Ik moet wel mijn bedrading nog eens properkes leggen.  Heb ondertussen wat mooie oplossingen hiervoor gevonden, maar vond het maken van enkele gebouwen eventjes leuker [:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#19
citaat:
Geplaatst door Michiel
nu ik het beeld met je plan kan zien vallen me meteen de uiterst scherpe bochten op. Ik vrees dat je treintjes die bocht niet kunnen maken. Maar het basisidee is niet slecht. [;)]


Michiel, ik kan je geruststellen met het rijgedrag: de treinen (korte, lange, grote en kleine wagens hebben de bochten al honderde keren genomen, en het lukt perfect.  Mooi zijn ze zeker niet.  Daarom dat ik ze kost wat kost uit het zicht wil.

Als ik ooit een "echte" baan bouw, zullen dergelijke lelijke dingen niet in het ontwerp zitten [:)][:)]

Toch bedankt voor het wijzen op dit zwakke punt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

#20
Wow, Jean, je bent goed bezig.
Die gebouwtjes zijn zeker niet mis, en dat voor een eerste probeersel. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#21
Wat een gedrevenheid!

Best een uitdaging om op die schaal veel te willen detailleren aan gebouwen.

Succes met je vervolg!

E
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#22
Ik zit met een vraagje:  

Mijn stationnetje (zie tweede foto op dit draadje) staat aan de "onderkant" van de U-vorm (zie eerste foto), wat een smalle strook is, waar drie sporen parallel liggen.  Het gebouwtje staat "achter" de sporen, langs de kant van de draagbalk van het dak.  Aan de andere kant geeft het uit op een straat (moet er nog komen).  

Wat kan ik (behalve een strook bomen), aan de andere kant van die straat zetten ?  Ik zit bijna tegen het dak, dus een reeks gevels lijkt me weinig realistisch ...

Ik zal hier later nog een foto toevoegen om een duidelijker beeld te geven.

Graag jullie creatieve inspiratie  [:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#23
Hoi Jean,

Er lijkt niet veel ruimte tussen je station en je zoldering.

Een neutrale grijze of lichtblauwe achtergrond zou niet misstaan.  De aandacht gaat toch naar je sporen, perron en station.  Enig ander detail zoals je zoldering is dan weg gewerkt en kan geen aandacht meer trekken. Ter hoogte van de naad van je baan en je achtergrondplaat kan je dan eventueel lichte begroeing aanbrengen zoals gras en struikjes.
Net voor de begroeing kan je wat details plaatsen die eigen zijn aan een "stationspleintje"  (Bushok, geparkeerde autos, rclamepaneel, kleine verkoopskiosk, elektr. kast, Brievenbus, Autobus, hekwerk ...)[:)]



Het is maar een idee maar misschien kan je dat verder helpen.

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#24
Goed idee.  Al wat groter is zal onnatuurlijk lijken.  Zal ik uitproberen.  
Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Roderik

#25
Dag Jean,

Je kan voor je gebouwen ook kiezen voor ScaleScenes-steentjespapier.

Hier is de site. Regelmatig staan er gratis voorbeelden op zodat je als modelbouwer daarmee wat voeling kan krijgen.

http://www.scalescenes.com

en bekijk zeker de baan van de man zelf, John Wiffen
http://scalescenes.com/southoakroad/
Nagenoeg alles is uit papier gemaakt en prachtig verweerd.
Always be modelling!

Steam.N

#26
Roderik,

South Oak Road toont inderdaad dat je dergelijk steentjespapier kunt verouderen. Ik verschiet van het resultaat, en zal de site in het oog houden.

Alleen ... Als je naar de hoeken kijkt, zie je dat ze geplooid zijn. Zou dat in N niet nog meer opvallen?  Ik moet het inderdaad zelf eens uitproberen met een of andere testkit.

Bedankt voor de tip.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#27
Eindelijk enkele uurtjes tijd gevonden om wat verder te werken aan mijn fabriekje ...

Ik ben nog steeds van plan om de binnenkant van het gebouw "in te kleden" (verlaten en verweerd).  Daarom de binnenmuren al wat beplaasteren ...

Morgen schilderen en vervuilen.  Later buizenwerk er tegen.

Ondertussen ook de achtermuur voorzien, en de zijmuur aangepakt.


Het begint wat vorm te krijgen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

#28
Dat ziet er erg goed uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Thommy

#29
als je zo'n gebouw mooi kunt maken, dan volgt de locloods ook ooit zeker[?]

ik vind het machtig goed
Greetz

Thommy