Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Trimaxion-park, Shinsa en Bay City

Gestart door ToThePoint, 27 januari 2011, 00:21:21 AM

dani

een leuk concept voor de lift.   Eén van de opties die ik ook overwogen had bij de mijne, met de draadstangen en de kettingen.   Het lawaai, dat nemen we er toch graag bij ?
Ooit al eens geluisterd wat een koffiemolen-lawaai bvb een Märklin draaischijf van het oude type maakt ?   Het is nu niet dat die lift constant op en neer gaat waarschijnlijk.
Het "wegmoffelen in het decor"  zou ik mee opletten, want je decor wordt dan al gauw een enorme klankkast en je hebt nog meer lawaai.   Dus als je KAN dempen, dan zou ik dat toch proberen.  Misschien kan je over de hele overbrenging een bakje maken met daar wat glaswol isolatie in ?

Je had daar in het begin wel bijna een "doorschietertje"  zag ik ?  Daar kan je makkelijk een oplossing voor maken, met een latje dat kan kantelen en daar een stuk mousse op.  Beetje zoals een hefbrug maar dan dwars op het spoor.  Gewoon naar beneden laten  en enkel wanneer er een trein door moet even "optrekken".

In elk geval, de lift ziet er al goed uit.  Een likje verf en wat fine tuning en klaar.    Je hebt een groot voordeel := je moet maar in 2 standen positioneren, "boven" en "beneden".  Bij mij zijn dat 7 posities en dat maakt het een stuk lastiger.


Ik blijf de evolutie volgen, het is interessante materie !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Citaat van: dani op 08 januari 2014, 09:44:11 AM
...met daar wat glaswol isolatie in ?...
Glaswol is een slechte geluidsisolator. Vb bitumenmatten (vb in autotechniek) zijn efficienter.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

klopt....   my bad !   Ze zijn artuurlijk ook iets duurder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

Citaat van: Michiel op 08 januari 2014, 09:31:28 AM
Indrukwekkende constructie, en wat het mooiste is: het werkt! Jammer van het lawaai. Kan je het geheel niet in een geluidsisolerende doos inpakken, of toch minstens de kettingaandrijving? Maar hoe dan ook vind ik dit fantastisch goed gemaakt: eenvoudig, precies en robuust. Wat moet het meer zijn?

Dat is ook een optie Michiel, dat is het overwegen waard.
Het kabaal was nog veel erger alvorens ik de ketting smeerde.
Heb de vierkante buis van 12mm waar de ketting inloopt al in die isolatiebuis gestoken wat ook iets helpt.
Kweet dat het inkasten van lawaaibronnen makkelijk kan.
Heb ooit een zeilboot gehad en die word gegarandeerd ingepakt in een geluidswerende kist die echt wonderen verricht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

@ Dani

Zoals ik het nu gemaakt heb is een lift met 7 niveaus niet moeilijker dan een met 2.
Op elk niveau een registratie met microswitch en dan regelen met een µC. Geen issue voor u vermoed ik.
U kan dan nog het niveau ingeven met toetsenbord.
Tja die lok was er bijna afgevallen LOL.
Alles is nu klaar en nu MOET ik de poorten maken die beletten dat een losgeslagen trein naar beneden dondert.
Dat ga ik doen met poorten uit ijzer waar mousse op kleeft en die bedient worden door de zwaartekracht.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

dani

Citaat van: ToThePoint op 08 januari 2014, 11:41:13 AM
@ Dani
Zoals ik het nu gemaakt heb is een lift met 7 niveaus niet moeilijker dan een met 2.
Op elk niveau een registratie met microswitch en dan regelen met een µC. Geen issue voor u vermoed ik.
Bijna juist.  Er zit altijd wat mechanische speling op de tussenniveaus, alsook op de ketting aandrijving, meestal als gevolg van omkeren van draairichting, en die moet je kunnen opvangen.  Maar zoals ik al zei ook daar zijn inderdaad oplossingen voor.   Een microswitch heeft naargelang hoe hij wordt bediend   (schakelen / loslaten) meestal een ander schakelpunt.  Moet je maar eens proberen... Je moet hem verder "loslaten" om terug uit te schakelen dan dat je hem moet indrukken om te schakelen.

Een "boven" en "onder" detektie kan je makkelijk zonder microcontroller (en toch afhankelijk van draairichting) terugkoppelen naar je motor sturing via relaisjes.  Dus dan wordt het simpeler en je schakelt altijd op dezelfde positie door je microswitch.

Waarmee ik niet bedoel dat dit geen goede oplossing is, ik bedoel dat het een stuk makkelijker te sturen is en dus ook in sé wat "betrouwbaarder" wordt.
Als je maar 1 niveau nodig hebt, waarom de zaak dan nodeloos gecompliceerd maken ?  daar heb je groot gelijk in.  Al die "foefkes" en extraatjes maken de zaak enkel ingewikkelder en dat heb je niet nodig.


AL bij al is dit een oplossing waar ik van hou, omdat ze zo "huis-tuin-en-keuken-gericht" is.   Met simpele en alledaagse middelen en materialen iets maken dat werkt, daar heb je ALTIJD voldoening van zeg ik !   Het moeten niet altijd oplossingen van honderden of duizenden euro's te zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ToThePoint

De treinlift Versie 2 is beter.
Ik heb de ketting op het kleinste tandwiel gelegd zodat de kettingsnelheid gehalveerd wordt.
Het geluid is aanvaardbaar, maar overheerst wel. Het scherpe geratel van de ketting is al weg.
Zoals gezegd werkt de lift autonoom en geïntegreerd in een digitaal systeem.
Ik maakte het autonoom want als ik handmatig een trein wens te verplaatsen lukt dat niet als men een pc nodig heeft.
Het systeem is relais gestuurd, heb geprobeert met een triac en ook een dimmer op basis van een triac om het toerental van de motor op die manier te regelen, maar dat werkte niet. De motor doet alles of niets.
Het is een motor op 220v met een hoofdwikkeling en een hulpwikkeling die de draairichting bepaald.
Omdat er relais gebruikt zijn gaf dit in het begin wel serieuze storingen op de bezetmelders waardoor rocrail de baan blokkeerde.
Na het ontstoren van de relais met weerstand en condensator over de contacten en een C over het spoel van de 220v relais is dat euvel ook verholpen.
In een filmke ziet u het schaduwstation bestuurt door rocrail. Gevoed door een twin center en 9 treinen.
Op de lift rijd type 29 nr 29.290 ( Olaerts ) van A'pen Dam.
Die doet het goed op het nieuwe schaduwstation met slechts 1 wissel.
Het was een excellent idee van mij om geen wissels meer te plaatsen in een schaduwstation.
Dat de treinen bruusk stoppen en vertrekken komt door het feit dat er slechts 1 bezetmelder is voorzien per blok in het schaduwstation. Een schaduwstation dient 100% bedrijfszeker te zijn en niet een schoonheidsprijs winnen.

Filmke treinlift V2 ( bekijk ook de valbeveiliging, simpel en effectief ) HIER
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Rangeerduivel

Het kan evengoed een slecht idee zijn,maar wel doeltreffend;

Er bestaat speciaal vet voor het smeren van motorfietskettingen.
Het wordt aangebracht met een spuitbus en schuimt bij het aanbrengen,waarna het zich op en IN de lagers van de ketting vestigt (speciale eigenschap van dit vet)
Het schuim verdwijnt na een paar seconden.
Ik ben er zeker van dat dit vet het geluid nog veel meer gaat afremmen dan gewone olie.
Het is wel een kliederboel maar aangezien je ketting toch afgeschermd is/wordt zou dat geen probleem mogen zijn.
Misschien het proberen waard?

;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

@Rudy

De geluidsproductie is niet zozeer in de ketting, maar de ketting die door de zwaartekracht zijdelinks naar beneden wordt getrokken.
Omdat de tandwielen op de draadstangen gemonteerd zijn is het verloop van de ketting horizontaal.
Met aandrijfsystemen a la ketting, getande riem is enkel verticale aandrijving aangewezen omdat de zwaartekracht ervoor zorgt dat de zaken ontsporen. Nu kan ik dat opvangen met gelagerde geleiders die de ketting ondersteunen, maar dien ik wel ervoor te zorgen dat de ketting recht op het tandwiel aangeboden wordt.
Om dat euvel makkelijk op te vangen heb ik vierkante buis gebruikt die de ganse lengte van de ketting opvangen.
Het is in die vierkante buis dat de geluidsproductie ontstaat.
Het is me duidelijk dat alles te maken heeft met de snelheid die de ketting ontwikkeld.
Maar ik boom verder en er komt misschien een V3 of V4.
Heb nog in de mouw:
Heb hier een andere tragere motor met toerental regeling en draairichting keuze. Maar dan gaat de lift er veel langer over doen. +- 100sec ipv +-25sec nu.
Of toch eens de mogelijkheid onderzoeken ivm de gelagerde geleiders.
Eerst andere katjes geselen want na onderzoek blijkt een 4k7 weerstand over de diodeschakeling voor bezetmelders wel degelijk zijn nu te bewijzen. Nu de relais ontstoord zijn is het zo geen issue meer, maar de blokken die tilt sloegen waren diegene die NIET voorzien waren van die 4k7 weerstand. Heb ook lang bedenkingen gehad in het nut van die weerstand, nu is het me definitief duidelijk.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

TBCédric

Wat ik me afvraag: hoe komt dat één spoor in verbinding met die zeer grote bundel met slechts 1 wissel?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

JP, fascinerend! Je gebruikt een aantal inventieve oplossingen (oa de schuifportaaltjes); simpel en doeltreffend. En ik ben onder de indruk van de omvang van je schaduwstations. Waaauw! En testrijden met een type 29, een type 12 en een klassiek tweetje! Nogmaals waauw! Boeiend filmpje!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

@Luc en Michiel.
Dikke merci voor de complimenten hé. Doe men best, meer kan ik niet doen.

@Cedric.

Heel in het begin van dit draadje had ik de beschikking over een zolder. Daar was een schaduwstation met 80 opstelblokken van 2,5m en 20 parallel lopende sporen die uitgaven op wissels. 40 wissels om precies te zijn. Zal nog wel een foto of zoiets te vinden zijn daar ergens in het begin. Iemand vergeleek dat ooit met Paris-Nord LOL. Nu heb ik heel veel tijd verloren met dat allemaal op punt te zetten en het bleef een geknoei met die wissels. Het was altijd wel iets.
Ik heb ooit eens een boom opgezet met een forumlid ivm schaduwstations en wissels. Onze conclusie was dat een wissel in een schaduwstation de zaken alleen maar onbetrouwbaar maken.
De lift geeft toegang tot het onderste niveau. Zoals u kan zien gaat een trein aan de buitenkant erin.
Het spoor is gelegd in een groot ovaal en op het laatste rechte stuk van dat ovaal springt het spoor een bedding naar binnen.
Door het verspringen kan u op de bedding ernaast gewoon verder gaan.
Op een plaat van 60cm kan men zo 12 sporen naast elkaar krijgen zonder dat u maar 1 wissel hoeft te gebruiken.
Omdat het volgende niveau 30cm hoger is ( 20 cm is echt veel te weinig ! ) gaan de binnenste sporen omhoog. U maakt dan als het ware een klimspiraal in een ovaal en kan mooi het spoor onderstutten omdat het reeds op de voorziene plaat plaats vind. Het een en ander hangt af van hoeveel plaats u heeft en hoeveel % u wenst te stijgen.
Om een en ander te laten kloppen heb ik een stijging van +-1.8% en dat kwam net uit dat de binnenste 2 sporen klimmen.
Op het volgende niveau komt de trein dan langs de binnenkant van het vlakke spiraal aan sporen.
En gaat eruit langs de buitenkant.
Door het verspringen van het spoor en omdat er aan de buitenkant dan plaats verloren zo gegaan zijn heb ik die verloren plaats benut met 2 extra opstelblokken van 2m70 en daarvoor gebruikte ik een wissel. Het spoor is doodlopend en de treinen dienen te keren daar.
Dat werkt perfect en nog geen calamiteiten gehad.
Moest het zo zijn dan gebruik ik dat als stelplaats voor de poetstreinen.
Na de wissel vervolgd het spoor in het andere deel eenzelfde concept en komt daar binnen langs de buitenkant.
In het midden is goed te zien dat het spoor daar klimt. Het is net een grote bruidstaart.
En god zij dank, ik ben getrouwd met de treintjes.
Na de taart is er een voorlopig spoor gelegd naar de lift. Ik ga eerst zien dat dat allemaal echt tip-top werkt. Heb al 3 fouten eruit gehaald. De 29.290 had weer een fout gevonden en de 1313 met 7x I11 rijtuigen had er 2 gevonden.
Heb nu alles eens goed onderzocht en de fouten in het spoor opgelost.
Ik vermoed dat het nu voor 99% ok is.
Maar al ik nu dacht dat alles piekfijn gemaakt was dan had ik niet op een nieuwe ontwikkeling gerekend.
Om de lift in bedrijf te stellen is er een detectieblok dat meld dat de trein gans op de lift staat.
Dat werkte prima tot men laatste testfase.
Blijkt nu dat wanneer er een trein opkomt de bezetmelding werkt en van de moment dat de trein stopt stopt ook de bezetmelding. Als ik een extra weerstand op het blok zet van 4k7 dan is er nog steeds geen detectie.
Als de trein van het blok gaat werkt de weerstand wel.
Straffe van de zaak is dat het niet eerder is voorgevallen.
Raar, heel raar. Het heeft iets te maken met de diodebruggen die voor zulke zaken gebruikt worden, maar dat is voor later.
Eerst een middagdutje.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

ToThePoint

Nieuw testmaterieel dat gisteren is aangekomen.
Jocadis City Rail 987 zelf voorzien van ESU lokpilot V4, binnenverlichting, machinist en reizigers.
Bij gebrek aan een betere scenery voorlopig dan maar zo.
Filmke Iere
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI