Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Steam.N

Michiel,

heb je de kasseien met de hand gekrast?  Hoe groot (klein) zijn die dingen?  Je bent toch in N bezig, dus met engelengeduld ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

Maar nee... Urbanie en Germaine hebben dat gedaan...[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Urbanie en Germaine hebben me de oren van het lijf zitten klagen en zagen toen ik de kasseien aan het krassen was. "'t Is schief, die leit ni goe, g'ept 't kapot gemokt..." Maar nu flaneren ze dagelijks wel gezellig tussen overweg en brug...

Die kasseien zijn ongeveer 1mm groot, soms wat groter, soms wat kleiner. Dat komt in 't echt neer op 16cm. Nog vrij groot, maar je moet er ook rekening mee houden dat als je het baantje op een normale kijkafstand bekijkt, je nog steeds die kasseien ziet. Beschouw het bouwen van een baantje een beetje als het maken van een karikatuur: details worden overdreven om het karakter te accentueren. [;)] (bon, ik hoop dat ik me eruit heb kunnen praten [:D] )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Aha, de madammen zijn terecht [8D]
Mooie foto langs die weg omhoog [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Michiel, volledig mee akkoord. Het bouwen van een baantje is inderdaad een karikatuur bouwen. En hoe kleiner je gaat, hoe meer je bepaalde dingen moet overdrijven. Niet iedereen heeft een macrolens ingebouwd gekregen bij zijn geboorte.

Onze preisertjes bijvoorbeeld worden origineel gesculpteerd in LGB-schaal of nog groter, daarna machinaal verkleind.
Kijk dan maar even naar de preisertjes in die oorspronkelijke schaal en je ziet al dadelijk karikaturen.
Echt realistisch ontworpen zouden ze bij het verkleinen nog nauwelijks lippen, neuzen, plooien in de kleren... hebben. Die details zouden in ieder geval niet meer zichtbaar zijn voor het blote oog.

Dirky

Wat betreft de grootte van de kasseien hoef je je geen zorgen te maken. Op oude kasseibanen vind men vaak nog 8-duimers terug. Die dingen zijn dus 20cm lang.
Op privaatbanen werden zelfs 10-duimers gebruikt...

Bron: Een gepensioneerde kasseilegger uit de buurt! Ik denk niet dat de duimse maten echt fabricatiematen waren maar eerder gemeten maten met de duimstok...

Steam.N

citaat:
Geplaatst door Michielik hoop dat ik me eruit heb kunnen praten

Michiel, wees gerust.  Het was geen oordeel, alleen een vraagje.  
De kasseikes liggen mooi.  De dames hebben trouwens niet te klagen.  
Geef ze anders wat gereedschap en een een hoopje zand.  Dan kunnen ze ze herleggen [:D][:D][:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vanmiegroet

Urbani en Germaine de perfecte gemeentewerkers[:D]
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

En dan heeft de kapel St-Michel haar plaats gevonden. Het zal later natuurlijk nog verder ingekleed worden met bankjes, hekjes...

Urbanie, feministe? Ga? Da kan ni!
Toet Germaine, 'k em ons Marcel me mane soetien-george gezeen, ha droegt ze na!


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

Urbanie haalt wat dingen door elkaar, en legt verbanden die er eigenlijk niet zijn. Hare Marcel is een beetje vreemd bezig met haar ondergoed, maar Urbanie trekt de verkeerde conclusies. Tja, ze zijn niet van deze wereld, die twee. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Nog wat stof tussen hun twee oren, na hun laatste avontuur [:)][:)]
BTW: het kapelletje staat er mooi.  Alsof dat plaatske er van in het begin voor voorzien was [:D]

Straks komt meneer pastoor nog langs ...  Heeft die nog geen processie gepland, op dat kasseibaantje? Met vaandels en wierookvaten, een of ander schrijn met baldakijn, de baan met gekleurd zand versierd met bloemenmotieven, ...  Wijding van de brug ... en dan met zijn allen naar de danstent van Gerolf [:)][:)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dit weekend weer vooral met culinaire verbouwingswerken bezig geweest. Dus, vandaag dan maar tussendoor weer een autootje geschilderd; weer een Morris Bullnose (die rode). En weer wat te klein, dus ook goed voor op de achtergrond...

Urbanie, da vin'kik na een schoen koesj, se!
Germaine, as da koesj oep aaf orteilles stoet, dan vinde da gien schoen koesj nimi!

(Urbanie, dat vind ik nu een mooie auto.
Germaine, als die auto op jouw tenen zou staan, vind je dat geen mooie auto meer!)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Het staat er nochtans er mooi ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Vandaag een poging gedaan om een wit-metalen kitje in elkaar te solderen. Ik heb hiervoor een speciale soldeerstaaf gebruikt met laag smeltpunt (rond 70 ?C). Maar echt gelukt is het nog niet. Ik heb de techniek nog niet in de vinger. Het plakt even hard aan elkaar als samengelikt papier... of die indruk heb ik.

Volgende keer beter. Maar ik ga toch eerst eens informatie zoeken over hoe men eigenlijk wel wit-metaal soldeert.

Binnenkort komt hier een foto van de eerste gesoldeerde kit... als het tegen dan nog niet uit elkaar gevallen is. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)